במסגרת "מתקפת הקסם" שלו, בניסיון להציג עצמו בפני העולם כארגון מתון ובוגר יותר מבעבר, פיזר הטליבאן בימים שלאחר השתלטותו המהירה והמפתיעה על אפגניסטן שורת הבטחות שמתקבלות בחשדנות רבהמשמירה על זכויות נשים לכאורה ועד חנינה לכל מי ששיתף פעולה עם הכוחות הזרים במאבק נגדו. הבטחה נוספת שמתקבלת כעת בחשדנות היא חיסול תעשיות האופיום וההרואין המשגשגות של אפגניסטן – ששימשו כמקור מימון מרכזי עבור ארגון הטרור במשך שנים ארוכות.
10 צפייה בגלריה
לוחם טליבאן צמח פרג אופיום ב אפגניסטן
לוחם טליבאן צמח פרג אופיום ב אפגניסטן
לוחם טליבאן ופרג האופיום. הבטחה למדינה "נקייה" מסמים
(צילום: shutterstock , AFP)
ניצחון הטליבאן: סיקור באולפן ynet
(צילום: סטס קופולו)

במסיבת העיתונאים שקיים לתקשורת הזרה ביום שלישי האחרון, הבטיח דוברו של ארגון הטרור, זביהוללה מוג'היד, כי המשטר החדש שיוקם כעת בקאבול לא יישען על סחר בסמים, ואף ייאבק בתופעה ויהפוך את אפגניסטן – המקור הראשי בעולם כיום לאופיום – למדינה "חופשית" מסמים. "אנחנו מבטיחים לאנשי ולנשות ארצנו ולקהילה הבינלאומית, לא יהיה אצלנו אף ייצור של סמים", אמר מוג'היד. "מעתה והלאה, אף אחד לא הולך להיות מעורב בזה (בסחר בסמים), אף אחד לא יוכל להבריח סמים".
כמו ההבטחות האחרות שניפקו אנשי ארגון הטרור בימים האחרונים, גם הבטחה הזו נלקחת בערבון מוגבל מאוד – ונראה שמטרתה לסייע בגיבוש תמיכה בינלאומית בשלטונו החדש של הטליבאן. הרוב הגדול של סמי האופיום וההרואין המתגלגלים באופן לא-חוקי ברחבי העולם מגיעים מאפגניסטן, והם מיוצרים בעיקר באזורים שבהם שלט הטליבאן עוד לפני מסע הכיבושים הנוכחי שלו, בפריפריה הנידחת של המדינה הנחשלת. המסים הכבדים שגובים אנשי הארגון מייצור וסחר הסמים באזורים הללו מניבים לו רווחים גדולים כבר יותר מ-20 שנה.
ג'ונת'ן גודהנד, מומחה לסחר בינלאומי בסמים מאוניברסיטת לונדון, סבור כי גם אם הטליבאן ינסה לעמוד בהבטחתו ולשים סוף לתעשייה הלא-חוקית, הוא יתקשה מאוד לעשות זאת. "הסמים יעוררו שורה של מתיחויות בתנועה", אמר גודהנד בשיחה עם סוכנות הידיעות AFP.
10 צפייה בגלריה
עובדים אפגנים בשדה אופיום. האפגנים העניים במעוזי הטליבאן חיים מזה
עובדים אפגנים בשדה אופיום. האפגנים העניים במעוזי הטליבאן חיים מזה
עובדים אפגנים בשדה אופיום. האפגנים העניים במעוזי הטליבאן חיים מזה
(צילום: AP)
מצד אחד, הסביר, "הם רוצים להציג עצמם כמתונים יותר וכפתוחים יותר למגעים מול המערב, והם מבינים שסמים (כלומר: המאבק בהם) הוא דרך אחת לעשות זאת". מהצד השני, הדגיש גודהנד, כל ניסיון לפעול נגד תעשיית הסמים יפגע קשות בחקלאים השוכנים במוקדי הכוח המרכזיים של הארגון, במיוחד במחוזות הלמנד וקנדהאר שבדרום. "הארגון יתקשה לנקוט גישה אגרסיבית מאוד נגד סמים", הוסיף.
במסיבת העיתונאים שלו השבוע, דובר הטליבאן קרא ל"סיוע בינלאומי" על מנת לספק לאותם חקלאים אפשרות לגדל יבולים אחרים מאשר פרגי אופיום, שמהם מופק השרף שמזוקק בהמשך למורפין ולהרואין. הקריאה הזו לסיוע מהעולם עוררה גיחוך מהול בתסכול רב בקרב אלו שלקחו חלק במאבק ארוך השנים בתעשיית הסמים הלא-חוקית של אפגניסטן: קואליציה נרחבת של האו"ם, כוחות נאט"ו וארגונים לא-ממשלתיים ניסתה במשך יותר מעשור – ללא הצלחה – לשים סוף להישענותם של החקלאים האפגנים על גידולי פרג האופיום הללו.
ארה"ב השקיעה מאז 2002 ועד 2017 סכום עתק – 8.6 מיליארד דולר – במסגרת המאמץ הכושל שלה להיאבק בסוחרי הסמים באפגניסטן. כך לפי דו"ח מ-2018 שפרסם המפקח הכללי המיוחד בממשל האמריקני לענייני אפגניסטן. המאמצים הללו כללו העברת תשלומים לחקלאים, כדי לשכנע אותם לגדל חיטה או זעפרן, אך גם צעדים תקיפים הרבה יותר: מפיזור חומרים כימיים כדי להרוג את צמחי הפרג ועד להפצצת מתקני זיקוק הסמים.
10 צפייה בגלריה
לוחם מארינס אמריקני צועד ב שדה פרג במחוז הלמנד בדרום אפגניסטן 2011
לוחם מארינס אמריקני צועד ב שדה פרג במחוז הלמנד בדרום אפגניסטן 2011
המאמצים העלו חרס. לוחם אמריקני צועד בשדה פרג במחוז הלמנד שבדרום אפגניסטן, 2011
( צילום: צבא ארה"ב / Wikimedia)
10 צפייה בגלריה
אפגנים הורסים שדה של פרג אופיום ב מחוז פראה  במערב אפגניסטן 2010
אפגנים הורסים שדה של פרג אופיום ב מחוז פראה  במערב אפגניסטן 2010
האמריקנים השליכו כימיקלים מהאוויר כדי להרוג את השדות. שדה אופיום מת במחוז פראה במערב אפגניסטן, 2010
( צילום: צבא ארה"ב / Wikimedia)
10 צפייה בגלריה
ילד אפגני ב שדה פרג ב מחוז הלמנד בדרום אפגניסטן 2013
ילד אפגני ב שדה פרג ב מחוז הלמנד בדרום אפגניסטן 2013
( צילום: צבא ארה"ב / Wikimedia)
לכל אורך הדרך פעלו לוחמי הטליבאן להכשיל את המאמצים הללו, ולפי ההערכה שפרסמו בעבר הממשלות בוושינגטון וזו שקרסה כעת בקאבול, ארגון הטרור גלגל לקופתו מאות מיליוני דולרים מהסחר בסמים. חקירות שנערכו בעבר מצאו כי בשטחים שבשליטת הטליבאן, מפקדיו המקומיים נהגו לעתים קרובות ללחוץ על החקלאים לשתול יבולים של פרג האופיום.
הכישלון במאבק בסחר בסמים באפגניסטן מהדהד עוד יותר לאור העובדה שבשנים האחרונות הפך הענף הזה למונופול עולמי כמעט. על פי סוכנות הסמים והפשע של האו"ם (UNODC), אפגניסטן אחראית ל-80% עד 90% מכלל האופיום וההרואין שמסתובבים ברחבי תבל. נתוני האו"ם מראים עוד שב-2017 הגיע לשיא גידול צמחי פרג האופיום באפגניסטן, ובארבע השנים האחרונות שטח האדמות שעליהן גודלו היבולים הללו עמד על כ-2,500 קמ"ר.
למדיניות הסמים שיקבע כעת משטר הטליבאן תהיה לפיכך השפעה על מחירי ההרואין בעולם כולו – כשאת ההשלכות יחושו על כיסם המכורים לסם הזה, במיוחד במדינות המערב, אולם גם המדינות ששוכנות על ציר ההברחה שלו, כמו רוסיה, פקיסטן וסין. בשנים האחרונות, יצוין, גילו יצרני הסמים באפגניסטן מקור חדש להכנסה: מצמח השרביטן – שגדל במדינה בתפוצה רחבה – ניתן להפיק מרכיב מרכזי של מתאמפטמין, המוכר יותר בכינוי "קריסטל מת'".
10 צפייה בגלריה
דובר ה טליבאן מסיבת עיתונאים ראשונה ב קאבול אפגניסטן
דובר ה טליבאן מסיבת עיתונאים ראשונה ב קאבול אפגניסטן
מתקפת קסם. דובר הטליבאן זביהוללה מוג'היד
(צילום: AFP)
הבטחתו של דובר הטליבאן לשים סוף לסחר בסמים, יש להדגיש, אינה הפעם הראשונה שבה ארגון הטרור מספק הבטחה שכזו. כבר בשנת 2000, מעט לפני ששלטונו הופל על ידי ארה"ב בעקבות פיגועי 11 בספטמבר בשנה שלאחר מכן, אסר הטליבאן לייצר סמים באפגניסטן.
גרצ'ן פיטרס, מחברת הספר "זרעי הטרור: כיצד ההרואין מממן את הטליבאן ואל-קאעידה", מסבירה כי האיסור שהטיל לפני 21 שנים הטליבאן על גידול פרג האופיום לא נועד באמת לחסל את הענף הרווחי הזה. "הם היו תחת לחץ בינלאומי כבד", אמרה. "זו הייתה תחבולה, בגלל שהם אגרו כבר כל כך הרבה במחסנים. הם הרוויחו כמות כסף עצומה כשהמחירים זינקו פי עשרה".
פיטרס בטוחה שגם כעת הטליבאן לא באמת מתכוון לפגוע בגידולי פרג האופיום ובסחר בתוצריו. "אפגניסטן לא יכולה לשרוד בלי אופיום. הוא הורג אפגנים, אבל באותו זמן משאיר כמות עצומה של אנשים בחיים", הוסיפה, בהתייחסות להכנסות שמביא הענף לאותם חקלאים עניים באזורים הנידחים של אפגניסטן.
בינתיים, כאוס בקאבול: אפגנים נתלו על מטוס אמריקני בניסיון נואש להימלט
נערה מתחננת בנמל התעופה: "בבקשה, הטליבאן באים"

לדברי פיטרס, השתלטותו של הטליבאן על מוסדות השלטון תעניק לו כעת גישה למטוסים, למערך ביורוקרטי ענף וכן למערכת בנקאות – באופן שיאפשר לו להרחיב עוד יותר את הברחות הסמים ואת הלבנת הכספים המגיעים מהן. "אין לי שום ספק שהם ינצלו את זה".