רשת "אל-מיאדין" הלבנונית, שמזוהה עם חיזבאללה, דיווחה הערב (יום רביעי) מפי "מקורות" כי משמרות המהפכה האיראניים עומדים מאחורי תקיפת שתי הספינות הישראליות ב-4 בינואר.
2 צפייה בגלריה
"תכין ארונות קבורה" - שלטי איום על ישראל נתלה בטהרן, איראן
"תכין ארונות קבורה" - שלטי איום על ישראל נתלה בטהרן, איראן
שלטי איום על ישראל ב"כיכר פלסטין" בטהרן
(צילום: EPA /ABEDIN TAHERKENAREH)
כלי הטיס שהשתתפו בתקיפה בתימן
(צילום: רויטרס)
הכותרת
איראן, סמים וחיסולים: הסיפור של סוריה
23:55
לפי המקורות, התקיפה האיראנית בוצעה "בתגובה לחיסולים של סאלח אל-עארורי ביירות ורזא מוסאווי בסוריה".
לפי הדיווח, ספינה בשם CHEM CILICON, ששייכת לחברת ACE ונשאה את דגל ליבריה, הותקפה צפונית-מערבית לאיים המלדיביים. הספינה השנייה, בשם PACIFIC GOLD, שייכת לחברה "איסטרן".
איראן, נציין, נמנעה מלקחת אחריות רשמית לפעולה - ואף גורם אחר לא עשה כן, בין אם בצורה רשמית ובין אם לא. התקיפה הזו התרחשה בצל מתקפות החות'ים בים האדום על ספינות ישראליות, או כאלה שעושות דרכן לישראל, שהובילה להכרזה מחודשת עליהם כארגון טרור בארה"ב - ולהפצצות בריטיות ואמריקניות בתימן.
בינתיים, מתקפות החות'ים נמשכו גם אחרי ההפצצות בתימן בשבוע שעבר, ורק הערב דיווחה סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) על כטב"ם שפגע בספינה במרחק של כ-110 ק"מ דרומית-מזרחית לעיר עדן בדרום תימן. נמסר כי אש פרצה על הסיפון, אך כובתה. חברת האבטחה הימית הבריטית "אמבריי" הודיעה כי אוניית המשא שהותקפה שטה תחת דגל איי מרשל.
2 צפייה בגלריה
חות'ים מפגן צבאי ליד צנעא תימן
חות'ים מפגן צבאי ליד צנעא תימן
החות'ים בצנעא. הוכרזו על ידי ארה"ב כארגון טרור - ותקפו עוד ספינה מול חופי תימן
(צילום: AP)
החות'ים קיבלו בהמשך אחריות למתקפה ודובר מטעמם הודיע כי הם תקפו באמצעות טילים ימיים את הספינה האמריקנית GENCO PICARDY במפרץ עדן: "הספינה נפגעה. הכוחות התימנים לא יהססו לפגוע בכל מי שמהווה איום בים הערבי ובים האדום במסגרת הזכות להגנה על תימן וכתמיכה בפלסטינים", הצהיר הדובר החות'י. "הכוחות מדגישים כי התגובה לתוקפנות האמריקנית והבריטית תגיע וכל תקיפה חדשה לא תישאר ללא תגובה", הוסיף.
אם הדיווח ב"אל-מיאדין" על המתקפות האיראניות בתחילת החודש מדויק, אזי לא מדובר בתקדים: איראן כבר תקפה בעבר ספינות בעלות קשר מסוים לישראל, וגם לא במלחמה הנוכחית. ב-23 בדצמבר דיווחה חברת האבטחה הימית אמבריי כי מכלית מסחרית בעלת קשרים ישראליים ששטה מול חופיה המערביים של הודו הותקפה על-ידי כלי טיס בלתי מאויש. לפי הפנטגון, הכטב"ם שוגר מאיראן. לפי גורם אמריקני רשמי, חודש קודם לכן כבר נפגעה ספינת משא ישראלית במתקפה שלפי החשד בוצעה על-ידי מל"טים של משמרות המהפכה של איראן באוקיינוס ההודי.