המגעים לעסקת חטופים נקלעו למשבר חריף. חמאס הודיע הערב (שני) כי ישראל הציגה בפסגת רומא ביום ראשון תנאים ודרישות חדשים, ולמעשה נסוגה מהמסמך שהמתווכות העבירו ב-27 במאי והפך ל"מתווה ביידן". מנגד, לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסמה הודעה רשמית שבה מאשימה ישראל כי "הנהגת חמאס מונעת הסכם. ישראל לא שינתה ולא הוסיפה שום תנאי במתווה".
בלשכת ראש הממשלה ציינו עוד כי בניגוד לטענות ארגון הטרור, "עד לרגע זה חמאס הוא זה שדרש 29 שינויים ולא נענה למתווה המקורי. ישראל עומדת על עקרונותיה לפי המתווה המקורי - מקסום מספר החטופים החיים, שליטה ישראלית בציר פילדלפי, ומניעת מעבר מחבלים ואמצעי לחימה לצפון הרצועה".
דבריה של סהר קלדרון בוועדת החוקה של הכנסת לפני היציאה לפגרת קיץ
(צילום: ערוץ כנסת)

ואולם, בניגוד להודעה הרשמית של חמאס, בכירים בישראל ובכללם גורמים בצוות המשא ומתן טוענים כי ירושלים קיבלה את המתווה של 27 במאי, ונתניהו אכן הכניס אחר כך "עיזים" שההתעקשות עליהם עלולה לטרפד את העסקה.
בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה אתמול ועסקה בעיקר בתגובה הנחוצה לטבח הילדים והנערים במג'דל שמס, ניכר מתח גדול בין ראש הממשלה נתניהו לשר הביטחון יואב גלנט. שר הביטחון אמר בדיון כי ישראל כבר אישרה את המתווה, כולל חזרת התושבים העזתים לצפון עזה, והדרישות של ראש הממשלה כעת עלולות להוביל להחמצת הזדמנות להגיע לעסקה.
"אם לא נאפשר חזרה צפונה זה אפשרי, אבל המשמעות היא שלא יהיה הסכם", אמר גלנט. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את גלנט: "אין לך בעיה שיעלו חמושים צפונה?". שר הביטחון בחר להתעלם מהשאלה.
שרת המדע גילה גמליאל אמרה בדיון: "הייתי אצל בני משפחתו של יגב בוכשטב (שנחטף ב-7 באוקטובר וגופתו מוחזקת בידי חמאס בעזה. א"א) כדי לנחם אותם, והם ביקשו ממני להעביר מסר לכל מי שאמור לקבל החלטות, שהוא היה בחיים עם אשתו רימון (ששוחררה מהשבי בעסקה הראשונה. א"א) בשבי - והוא נרצח בשבי. אין להם זמן, חייבים לפעול כדי לשחרר אותם".
שרת התחבורה מירי רגב דיברה בדיון מדם ליבה: "הם מתים בשבי, אנחנו צריכים להזדרז כי הזמן שלנו נגמר. מספיק עם זה שחמאס הסכים לוותר על סיום המלחמה, בכל שאר הדברים אפשר אחר כך לטפל בהם". ראש הממשלה נתניהו אמר: "ב-27 במאי הגשנו את הדברים, לא חזרנו בנו ולא הכנסנו שינויים במתווה. מי שחזר בו זה החמאס. הם שלחו 29 הסתייגויות".
1 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בג'וליס ביום ה-128 למלחמה
ישיבת הממשלה בג'וליס ביום ה-128 למלחמה
ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ראש הממשלה הבטיח שיתקיים דיון נוסף על השבויים והנעדרים. במקביל, בישראל ממתינים לתשובה רשמית מהמתווכות האם אכן חמאס דחה את התשובה הישראלית. בישראל יש מחלוקת באשר לתשובת חמאס. קיימת פסימיות גדולה במערכת הביטחון שהתנאים שהציב נתניהו יטרפדו את העסקה.
מנגד, בסביבת ראש הממשלה חושבים שדווקא הלחץ הצבאי, כאשר רגלה של ישראל לוחצת את הגרון של חמאס, הוא זה שיביא את ארגון הטרור העזתי לקבל את התנאים שהוצגו בפניו ולראיה כאשר נתניהו התעקש שלא יהיה סיום למלחמה הזהירו אותו שחמאס לא יקבל את זה ובסוף חמאס התקפל וקיבל את התנאי הישראלי. כך יקרה לדעתו גם הפעם עם פילדלפי, צפון הרצועה וההתעקשות על רשימת החטופים החיים.
במטה המשפחות להחזרת החטופים הביעו דאגה מההתפתחויות האחרונות. "עם שובו של צוות המשא ומתן מרומא, אנו שבים ודורשים מחברי הקבינט, ראשי צוות המשא ומתן ומראשי כל זרועות הביטחון, להתייצב מול כלל הציבור ולהסביר מדוע לא הושגה עסקה לשחרור כל החטופים ומדוע הם נותנים יד להמשך ההפקרה וטרפוד העסקה", נמסר מהמטה.
עוד אמרו קרובי החטופים: "אנו דורשים לדעת אילו תנאים שלא נכללו בעסקת נתניהו שהוגשה על-ידי ממשלת ישראל, נוספו למתווה בניגוד מוחלט להבטחות שניתנו לנשיא ארצות הברית בביקורו של ראש הממשלה בוושינגטון, ובניגוד לעמדה הישראלית הראשונית במשא ומתן".