שר החוץ של סעודיה אמר היום (שישי) כי ארצו הקימה ברית בינלאומית לקידום פתרון שתי המדינות. השר, פייסל בן פרחאן אל סעוד, אמר את הדברים בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק.
סוכנות הידיעות של סעודיה דיווחה כי הברית כוללת מספר מדינות ערביות ומוסלמיות, לצד מדינות אירופאיות. שמות המדינות לא פורסמו. שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, התייחס גם הוא להקמת הברית הבינלאומית ואמר כי הפגישות הראשונות שלה יתקיימו בריאד ובבריסל, מקום מושבו של האיחוד.
2 צפייה בגלריה
 פייסל בן פרחאן שר החוץ של סעודיה
 פייסל בן פרחאן שר החוץ של סעודיה
פייסל בן פרחאן, שר החוץ של סעודיה
(צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)
"יישום פתרון שתי המדינות הוא הפתרון הטוב ביותר לשבירת מעגל הסכסוכים והסבל, וליישום של מציאות חדשה שבה האזור כולו – כולל ישראל – נהנה מביטחון ומדו-קיום", אמר שר החוץ הסעודי בשולי עצרת האו"ם.
המלחמה בעזה הקפיאה את המגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל, שהיו בתיווך ארה"ב. עבור סעודיה המגעים לנורמליזציה – שכוללים מבחינתה גם תהליך שיוביל לבסוף למדינה פלסטינית – לא עומדים על הפרק עד הפסקת אש בעזה וסיום המלחמה.
בשבוע שעבר אמר יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, כי סעודיה לא תכיר בישראל ללא הקמת מדינה פלסטינית. הוא גינה בחריפות את "פשעי הכיבוש הישראלי" נגד הפלסטינים.
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
יורש העצר בן סלמאן
(צילום: Evelyn Hockstein / POOL / AFP)
ההודעה הסעודית מגיעה על רקע אכזבה מהטיפול האמריקני במשבר במזרח התיכון, והחלק של ארה"ב בכך שהמלחמה עדיין נמשכת - ופתרון שתי המדינות לא עומד על הפרק.
"השגיאה המקורית של ביידן הייתה לומר שארה"ב תעמוד לצד ישראל, לא משנה מה", אמר גורם במערב לרויטרס. "מעולם לא התאוששנו מזה". דיפלומט במזרח התיכון אמר שהדיפלומטיה של ארה"ב "לא הצליחה להרשים את היריבות שלה". הוא ציין שביידן שלח סיוע צבאי לאזור כאזהרה לאיראן ולשותפות שלה – אך נראה שההרתעה לא השיגה את מטרותיה במלואן, והירי נמשך.
בינתיים, בעצרת האו"ם, יש סימנים שהסבלנות לדיפלומטיה האמריקנית במזרח התיכון דועכת. איימן ספדי, שר החוץ של ירדן, אף כינה את הניסיונות לשים סוף למלחמה בעזה "כשנה של כישלון". הוא הזהיר שאם ישראל לא תיענש היא לא תציית לחוק הבינלאומי "ולא תקשיב גם לשותפות שלה, כולל ארה"ב".

נתניהו יתייחס לנורמליזציה בנאום באו"ם

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להתייחס היום בנאומו בעצרת האו"ם לסוגיית הנורמליזציה עם סעודיה. בנאומו בעצרת האו"ם בשנה שעברה, קצת יותר משבועיים לפני טבח 7 באוקטובר, אמר נתניהו בהתייחסו לנושא זה: "אנו עומדים בפני בחירה שתכריע אם יהיה שלום היסטורי שיביא שגשוג ותקווה, או אם נסבול ממלחמה נוראית, טרור וייאוש".
נתניהו העריך בנאום בשנה שעברה כי אנחנו "לפני פריצת דרך דרמטית" בדמות שלום עם סעודיה, שיביא לדבריו "מזרח תיכון חדש באמת", וטען כי "אם הפלסטינים יראו שרוב העולם הערבי יתפייס עם ישראל - גם הם יחדלו מהפנטזיה להשמיד את ישראל. אסור שיהיה וטו לפלסטינים על תהליך שלום עם מדינות ערב".