ראש הממשלה בנימין נתניהו ימשיך היום (ה') את ביקורו בארצות הברית, עם מפגשים נפרדים עם הנשיא ג'ו ביידן ועם סגניתו קמלה האריס – שהחליפה את ביידן במרוץ לנשיאות מול דונלד טראמפ. נתניהו צפוי להיפגש עם ביידן ב-20:00 (שעון ישראל), ועם האריס ב-23:30.
הכותרת
האם נתניהו כבש את הקונגרס? אתם שאלתם - נדב איל ענה
29:40

3 צפייה בגלריה
האריס ונתניהו. "תביא נקודת מבט חדשה ליחסים"
האריס ונתניהו. "תביא נקודת מבט חדשה ליחסים"
האריס ונתניהו. "תביא נקודת מבט חדשה ליחסים"
(צילום: Nathan Howard/REUTERS, Anna Moneymaker/AFP)
המפגש עם האריס לא ייערך בתוך הבית הלבן עצמו, אלא במשרדי הממשלה הסמוכים לאגף המערבי – שם נמצאים גם משרדי הסגל של סגנית הנשיא. נתניהו יטוס מחר לפלורידה, וייפגש שם גם עם הנשיא לשעבר טראמפ, שאמר יממה לפני הפגישה עם נתניהו בריאיון לרשת "פוקס ניוז" כי "על ישראל לסיים את המלחמה עם חמאס מהר ולהחזיר את החטופים". נתניהו יישאר בסוף השבוע בארה"ב, החלטה שגררה ביקורת כלפיו.
המפגש בין נתניהו להאריס זוכה לתשומת לב רבה בארה"ב על רקע העובדה שיהיה זה המפגש המשמעותי הראשון שלה מאז הדרמה הפוליטית שחוללה פרישת ביידן מהמרוץ, ועל רקע התהיות בנוגע ליחס של האריס כלפי ישראל והמלחמה בעזה.
לאורך המלחמה, נזכיר, האריס הביעה אמנם תמיכה נחרצת בישראל כמו ביידן – אך הייתה ביקורתית יותר כלפיה ולפי הדיווחים לחצה ליחס "קשוח" יותר כלפי נתניהו וקראה לממשל לחתור באופן נחוש יותר לקידום פתרון שתי המדינות. אמש היא לא הגיעה לקונגרס לישיבה המיוחדת שבה נאם רה"מ בפני המחוקקים האמריקנים. היא אמנם טענה לאילוצי לו"ז, אבל ניכר שגם נתניהו הבין את המסר – ונמנע מלהזכיר אותה אפילו פעם אחת בנאומו.
עיקרי נאום נתניהו בקונגרס, שבו לא הזכיר כלל את האריס
(צילום: רויטרס )

כעת תוהים בארה"ב כיצד יתנהל המפגש בין השניים, וכמה מתוח יהיה. ב-CNN דיווחו בהקשר זה – בידיעה שהוצבה בכותרת הראשית באתר החדשות – כי עמדותיה של האריס ביחס לישראל ולמלחמה עדיין לא ברורות דיין, וכי למעשה אפילו מקורביה לא בטוחים כיצד הייתה פועלת בשונה מביידן בסוגיות כגון העברת נשק לישראל או עיכוב של חלק ממשלוחי הפצצות. "אי-אפשר לשפוט אדם לפי האופן שבו פעל כסגן נשיא", אמר ל-CNN ריצ'רד האס, בכיר לשעבר בממשל בוש הבן, כאשר נשאל האם האריס תהיה שונה מביידן ביחסה לישראל – אם תנצח בבחירות ותהפוך לנשיאה הראשונה אי-פעם של ארה"ב.
יועציה של האריס אומרים שבמפגש עם נתניהו היא "תבהיר את תחושותיה", לשון הדיווח ב-CNN. מקורביה אמרו כי היא מתכוונת להדגיש את עצמאותה מביידן – אך מבלי שתסתור אותו ותתנתק למעשה מהגישה שהנשיא הדמוקרטי מוביל. "היא הולכת להפגין את אותה בהירות שהציגה כאשר יצאה נגד דונלד טראמפ, במקום ליפול בניסיון מבולבל לרצות את כולם בכך שלא תאמר כלום", נכתב בדיווח.
אבל ב-CNN מדגישים דווקא את אי-הבהירות בנוגע לעמדתה של האריס כלפי ישראל, וכדוגמה לכך מציינים כי כשפנו לאחד מיועציה וביקשו שיבהיר אם היא מגדירה עצמה כציונית – כפי שביידן נוהג לעשות – היועץ התחמק למעשה ולא נתן תשובה ברורה. לפי CNN התשובה המתחמקת מעידה על האופן שבו הפך המושג הזה – בעיני מבקרי ישראל – מכזה שמעיד על אמונה בזכותם של יהודים למדינה במולדתם לכזה שמסמל לכאורה קולוניאליזם ומעשי הרג בפלסטינים.
3 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
האריס בטקס בוושינגטון לציון 75 שנים להקמת ישראל, ביוני. בלשכתה לא הבהירו אם היא מגדירה עצמה ציונית או לא
(צילום: AFP)
"סגנית הנשיא היא תומכת עוצמתית וארוכת-טווח של ישראל כמולדתו הבטוחה והדמוקרטית של העם היהודי. היא תמיד תבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה מפני איומים, בכללם איראן והמיליציות הפרו-איראניות כגון חמאס וחיזבאללה", מסר סגן היועץ של האריס לביטחון לאומי, דין ליברמן, בתשובה לשאלת CNN האם היא ציונית. "אפשר לבקר מדיניות ספציפית של ממשלת ישראל ובו בזמן לתמוך בנחישות במדינת ישראל ובעם ישראל. והתמיכה הזו בישראל לא סותרת בשום אופן את עמדתה הנחושה של סגנית הנשיא ולפיה לעם הפלסטיני מגיעים חופש, כבוד וזכות להגדרה עצמית", הוא הוסיף.
הפרשנים בארה"ב מעניקים בהקשר זה חשיבות לבחירה של האריס בפיל גורדון כיועץ לביטחון לאומי שלה. גורדון הוא בכיר לשעבר בממשל אובמה, שב-2016 הזהיר מתהליך מתמשך של הידרדרות ביחסי ארה"ב וישראל. הוא פרסם אז דוח מטעם מכון מחקר ליחסים בינלאומיים, שנפתח בכותרת: "יחסי ישראל וארה"ב בבעיה". בדוח הזהיר כי אף שבעבר ארה"ב וישראל ראו את האיומים כלפי ביטחונה של ישראל באותו אופן, וכך גם את הפתרונות הנדרשים, כיום האיומים הולכים ומתרבים וגם הפתרונות נעשים מורכבים יותר – באופן שמגביר את המחלוקות בין שתי בעלות הברית.
למרות שהאריס עשויה להיות ביקורתית יותר כלפי ישראל, אם בכלל תנצח את טראמפ שכרגע מוביל בסקרים במדינות המפתח, גורם ששוחח עם CNN העריך כי העמדה הלעומתית יותר שלה אולי תסייע דווקא למנוע הידרדרות של ממש ביחסי המדינות. לדבריו, האריס תוכל לשמש סוג של גשר בין הדור הוותיק יותר בארה"ב, שאותו מסמל יותר מכל ביידן עצמו, לבין הדור הצעיר שהינו ביקורתי הרבה יותר כלפי ישראל. "יש לה את היכולת, בגלל מי שהיא, לסייע באופן עצום עבור מי שיש לו דאגה עמוקה לישראל ולאופן שבו נוכל לצאת מהאסון הזה", אמר הגורם שמעורב במדיניות של ממשל ביידן כלפי ישראל. "היא העתיד של היחסים בין ארה"ב לישראל".
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס עם בעלה דאגלס דאג אמהוף ארה"ב בחירות 2024
קמלה האריס עם בעלה דאגלס דאג אמהוף ארה"ב בחירות 2024
האריס ובעלה דאג אמהוף. "אולי אפילו תהיה מזוזה בבית הלבן"
(צילום: Erin Schaff/Pool via REUTERS)
להאריס יש גם קשר אישי לסוגיה: בעלה דאג אמהוף הוא יהודי. על רקע אי-הבהירות בנוגע לעמדתה ביחס לישראל, הוא נחלץ לעזרתה בשיחת זום שלפי CNN אורגנה במהירות ונערכה אמש עם מאות פעילים יהודים-אמריקנים. "תנו לי להבהיר: סגנית הנשיא הייתה ותמיד תהיה תומכת חזקה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, והיא תמיד תבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה. נקודה. בגלל שזו היא קמלה האריס", אמר אמהוף בהופעה שלפי הדיווח לא תוכננה מראש בשיחת הזום.
בתו של אמהוף, כך לפי CNN, היא דווקא פעילה פרו-פלסטינית שהשתתפה בהפגנות שפרצו אחרי 7 באוקטובר, והסוגיה הפנימית הזו אף עלתה במשפחה בסעודת ארוחת ליל הסדר שנערכה במעונה הרשמי של סגנית הנשיא. אמהוף כבר התבטא רבות בעבר נגד פרץ האנטישמיות בעקבות מתקפת הטרור של חמאס, ובשיחת הזום אמש הבטיח גם שלא ינטוש את זהותו היהודית אם רעייתו תהפוך לאישה החזקה בעולם: "אני הולך להמשיך לחיות בפומבי כיהודי. אולי אפילו תהיה מזוזה בבית הלבן, כפי שיש כיום במעון סגנית הנשיא".
ובכל זאת, למרות ההצהרות של תמיכה בישראל - מי שעבד עם האריס בתקופתה כסנאטורית בטוח שהיא תוביל מדיניות אחרת. "השינוי מגיע", חזה בשיחה עם CNN הסנאטור הדמוקרטי כריס מרפי, שנחשב לביקורתי כלפי ישראל. "הנשיא ביידן הביא לבית הלבן מערכת יחסים ארוכת שנים עם ביבי והיסטוריה מאוד מבוגרת בנוגע ליחסי ארה"ב-ישראל", אמר. "זה בהחלט רגע של בחינה מחודשת של היחסים, עם צורת חשיבה טרייה בנוגע לאופן שבו המפה הפוליטית בישראל נוטה יותר ויותר לימין מאשר מה שיכולנו לדמיין". לדבריו, האריס תביא עימה נקודת מבט חדשה לסכסוך, ו"לאופן שבו ארה"ב תוכל לנסות לייצר מדינה פלסטינית בת-קיימא".
טראמפ תוקף את קמלה האריס: "בורחת מישראל"

סוגיית היחס של האריס לישראל מובילה גם למתקפות נגד המועמדת הדמוקרטית לנשיאות מצד יריביה הרפובליקנים. טראמפ עצמו תקף אותה הלילה בחריפות בעקבות היעדרותה מנאום נתניהו בקונגרס. "היא בורחת מישראל, היא מסרבת להגיע לביבי נתניהו בוושינגטון", אמר טראמפ בעצרת בחירות בצפון קרוליינה – והקהל השמיע נגדה קריאות בוז. "אפילו אם את נגד ישראל ואת נגד העם היהודי, תגיעי ותשמעי את הקונספט. אבל היא לחלוטין נגד העם היהודי. וזה מדהים אותי כיצד אנשים יהודים מצביעים לדמוקרטים כשהיחס כלפיהם הוא כל כך לא מכבד וגרוע? זה מדהים אותי".