שלושה ימים לפני הפיגוע בחודש שעבר במעבר אלנבי, שבו נרצחו שלושה מעובדיו בידי מחבל ירדני, ביקר בגבול עם הממלכה ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא הבטיח אז שיפעל בתיאום עם ירדן על-מנת להקים מה שכינה "מכשול חזק", אולם בינתיים הבוקר (שישי) אירע באזור פיגוע ירי נוסף שבו נפצעו חייל בסדיר ולוחם במילואים באורח קל עד בינוני. למרות ההבטחה, "ועדת נגל" שבוחנת את תקציב הביטחון בחרה לדחות לעת עתה את תקצוב המהלך.
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בנאות הכיכר
זירת הפיגוע בנאות הכיכר
זירת הפיגוע ליד גבול ירדן
באמצע החודש שעבר נחשף ב-ynet כי בצה"ל הולכת ונרקמת תוכנית ענק לסגירת גבול השלום, שהוזנח לאורך שנים ונוצל ביתר שאת בשנה האחרונה על-ידי איראן לחמש את ארגוני הטרור ביהודה ושומרון. התוכנית של הצבא לסגירת הגבול הפרוץ עם ירדן הוצגה לגורמים בכירים במשרדי האוצר והביטחון כדי לאתר לה מימון ואישור תקציבי.
ואולם, אף על פי שסגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם דחף את קידום התוכנית מול משרד האוצר כדי להתניעה תקציבית, מסרה כאמור הוועדה בראשות תת-אלוף במיל' יעקב נגל לדרג המדיני את מסקנות הביניים שלה, וציינה בתוכן שהיא מעדיפה לדחות לפי שעה את ביצור הגבול עם ירדן למועד בלתי-ידוע. ראש הממשלה נתניהו, שגם הבטיח באחת מישיבות הממשלה האחרונות להקצות כספים בתקציב המדינה לשנת 2025 עבור בניית מכשול שימנע הברחות בגבול המזרחי, קיבל את המלצת הוועדה.
11 בספטמבר: דברי נתניהו בגבול ירדן
(צילום: עומר מירון, לע״מ)

התוכנית של צה"ל אמורה לכלול שלושה שלבים שיוחלקו לפרקי עבודה בשטח. המיידי: פריסה של מאות אמצעי איסוף, ניטור ותצפית, כמכ"מים ומצלמות על תרנים, לאורך מאות הקילומטרים החשופים שבין אילת למשולש הגבולות בחמת גדר; פריסה של כוחות ניידים מהירים לזינוק לעבר אירועים חריגים כניסיונות חדירה או הברחה, וכלי טיס נוספים מסוגים שונים; שדרוג דרמטי של המכשול ההנדסי בגבול, שרובו לא כולל היום אפילו גדר, כמו בערבה, או מבוסס על גדר חלודה, נמוכה ומיושנת בת מספר עשורים, כמו בבקעה.
על-רקע הדחייה בתקצוב התוכנית של צה"ל לסגירת הגבול הפרוץ, שרים בממשלה פרסמו היום קריאה לתמוך במהלך. שר האנרגיה וחבר הקבינט אלי כהן אמר: "אפעל בקבינט להאיץ את הקמת הגדר לאורך הגבול עם ירדן, בדומה לזאת שהוקמה במצרים. זאת לא אופציה, זאת חובה". שר התפוצות עמיחי שיקלי אמר: "הברחות האמל"ח הסיטונאיות, המאמצים האיראניים האינטנסיביים לערעור המשטר ופיגוע שני תוך חודש וחצי - גבול ירדן הוא האתגר הביטחוני הבא".
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בנאות הכיכר
זירת הפיגוע בנאות הכיכר
זירת הפיגוע סמוך לגבול ירדן
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע במעבר אלנבי בחודש שעבר
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
4 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו בגבול ירדן
 בנימין נתניהו בגבול ירדן
נתניהו בביקור בגבול ירדן בחודש שעבר
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
ביישובים הסמוכים לזירת הפיגוע שאירע הבוקר התבקשו התושבים להישאר בבתיהם מכיוון שהיה חשש להימלטות של מחבל שלישי שחצה לשטח המדינה מכיוון הגבול עם ירדן. תושב הערבה הביע דאגה: "האתגרים בגבול עם ירדן הולכים וגוברים, הצבא חייב לתגבר את הכוחות בגבול בצורה משמעותית. הצבא גם חייב לתגבר את כיתות הכוננות והציוד לנשקים. מהצד של הירדנים שמו יותר שמירה". תושב אחר אמר בהתייחס למקומות הבילוי והנופש באזור: "הכול במרחק הליכה. אם לא היו מזהים אותם - אין לדעת מה היה קורה".
רונן שושני, תושב עין תמר ויו"ר צח"י (צוות חירום יישובי), סיפר: "הגבול שלנו הוא גבול ארוך, וברובו הגדר פרוצה. אנחנו מקווים שיעשו את העבודה הנדרשת וימגנו את היישובים ויטפלו בגדר. מאז 7 באוקטובר כיתות הכוננות תוגברו, ובחגים הצבא תגבר את האזור. אנחנו מקווים שהחקלאים והתיירנים ימשיכו להיות פה באזור ולהיות העיניים. יש פה אזרחים שמחכים לאישור רישיון נשק ועדיין לא קיבלו, אני מחכה כבר למעלה מחמישה חודשים".
חנן גינת, ראש המועצה האזורית חבל אילות, אמר: "אנחנו מגבירים כוננות. אנחנו מקווים שהאירוע יעודד את הצבא ומשרד הביטחון לסיים את הגדר. הגבול לא מתוח, אבל החובה שלנו היא להמשיך לשים לב מה קורה".
תצפיתניות מגדוד האיסוף 727 זיהו את חדירת המחבלים הבוקר משטח ירדן. כשלושה קילומטרים ממושב נאות הכיכר, דרומית לים המלח, התפתחו חילופי אש שבמהלכם נפצעו כאמור חייל בסדיר ולוחם במילואים באורח קל עד בינוני. הודעה נמסרה למשפחות הנפגעים. לוחמת ולוחם במילואים שהוקפצו לזירה חיסלו את שני המחבלים שפתחו לעברם בירי עם אקדחים מסוג גלוק.