3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה אוהלים חיזבאללה
חסן נסראללה אוהלים חיזבאללה
מזכ"ל חיזבאללה נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס הערב (רביעי) בפעם הראשונה למתיחות בגבול לבנון שהתגברה בין היתר לאחר שנודע כי ארגון הטרור הציב שני אוהלים בשטח ישראל. בנאום לציון 17 שנה לפרוץ מלחמת לבנון השנייה, אמר נסראללה: "כל מי שטוען שאנחנו הקמנו אוהלים ובתגובה ישראל הקימה את הגדר, זה לא נכון. הגדר כבר שנה מתקיימת. בפועל אין שני אוהלים, יש רק אוהל אחד על אדמה לבנונית. האוהל השני לפי קו הגבול בכלל על אדמה לבנונית ואין על זה מחלוקת".
לפני יותר מחודשיים דווח כי חיזבאללה הציב שני אוהלים בשטח ישראל, ובשבוע שעבר נורה טיל נ"ט לאזור הגבול בין המדינות. צה"ל ירה אז בתגובה פגזים לעבר המרחב שממנו בוצע שיגור הטיל. בתחילת החודש פירק חיזבאללה את אחד האוהלים. לפי דיווחים בתקשורת הערבית אתמול, בין ישראל לחיזבאללה מתגבשת עסקה לפירוק האוהל השני בתמורה לעצירת בניית מיגון קו הגבול בכפר העלאווי רג'ר שבמורדות הגולן.
3 צפייה בגלריה
רכב של פקחי או"ם בדרום לבנון
רכב של פקחי או"ם בדרום לבנון
רכב של פקחי או"ם בדרום לבנון
(צילום: Aziz Taher/רויטרס)
נסראללה אף שיגר מסר מאיים במרומז לישראל על רקע סוגיית האוהלים: "אם ישראל הייתה אותה ישראל, עם הצבא שלא מובס, ולבנון אותה לבנון ש'ניתן לכבוש אותה עם להקה צבאית', אז צה"ל היה משגר שני פגזים על האוהל או שולח מזל"ט ואולי האוהל בכלל לא היה. אבל המצב לא אותו מצב, וישראל לא פועלת, היא יודעת שזה דבר שלא ייענה בשתיקה, והאנשים שלנו יודעים מה עליהם לעשות אם יפעלו נגד האוהל".
מזכ"ל חיזבאללה הוסיף: "אין שרטוט גבול, אין משא ומתן על גבול בכלל אז שכולם יהיו רגועים בעניין הזה. בנוגע לרג'ר, זה כפר שישראל כבשה והקיפה בגדר. אם התושבים הלבנונים רוצים להקים בניין - עליהם לקבל היתר מהרשויות בישראל. האו"ם ויוניפי"ל בעצם אומרים שזו אדמה לבנונית, צריך לפעול לשחרר אותה וזו אחריות של המדינה וגם של ההתנגדות. עלינו לעבוד ביחד וכל אחד שישלים את השני ולא על חשבון השני. בשיתוף פעולה בין ההתנגדות למדינה, אנחנו יכולים להחזיר את האדמה הכבושה ברג'ר.
"נכון שיש שחיקה בהרתעה של ישראל, אבל בחוצפה שלהם אין הרתעה. הם תמיד מתלוננים על הפרות של 1701 (החלטת הפסקת האש בין ישראל לחיזבאללה של מועצת הביטחון באו"ם במלחמת לבנון השנייה. ד"ס) מצד לבנון. אני פונה לאו"ם ומבקש שיפרסמו את כל ההפרות של 1701 מצד ישראל ומצד לבנון. על טיל ההגנה האווירית הסורית שנפל בנגב הם אמרו שזאת פעולה התקפית סורית וזה היה טיל הגנה על תקיפת ישראל. זאת החוצפה הישראלית. אתם מבינים עכשיו מה הערך של האוהל? הערך שלו זה להעלות את רג'ר לדיון".
3 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל בגבול לבנון
חיילי צה"ל בגבול לבנון
חיילי צה"ל באזור כפר רג'ר
(צילום: JALAA MAREY / AFP)
נסראללה ציין עוד בהתייחסו למתרחש באזור: "בהתאם להחלטת האו"ם, ישראל אמורה לא לבצע הפרות והתקפות, לא בים, לא ביבשה ולא מהאוויר. לרוב כשיש מתח צבא לבנון מנהל את האירוע, לפעמים יש העלאת מוכנות ולפעמים אפילו ירי הרחקה. כשהם ביקשו עזרה - אנחנו עזרנו, אבל הנושא הזה הוא באחריות צבא לבנון והמדינה מול יוניפי"ל והם מנהלים את זה.
"ישראל תמיד מפירה את הגבול, לפעמים מזיזה את קו הגבול, לפעמים מורידים עץ, והיו אלפי מקרים כאלה מאז 2006 והכול מתועד גם אצל כוח יוניפי"ל. בשנה שעברה ישראל החלה להקים גדר מסביב לחלק הצפוני של רג'ר, והחלק הזה הוא שטח לבנוני ויש לגביו הכרה בינלאומית, שלא כמו חוות שבעא".
נסראללה אמר עוד: "למרות כל האיומים של ישראל, תקופת החג עברה בשקט, ויש אווירה כאילו החזית הדרומית הולכת לכיוון עימות או מלחמה. בפועל החיים בדרום לבנון שוקקים, העיירות מלאות גם בכפרים הסמוכים לגבול מלאים בתושבים ובתיירים. יש תחושה של ביטחון ורוגע, זה בזכות האמון שלהם בהתנגדות ובהרתעה".
בדרך להתלקחות מול חיזבאללה? התייחסות ראשי מועצות בצפון
(צילום: ירון ברנר)

מזכ"ל חיזבאללה לעג לישראל לנוכח ההערכות שלפיהן לא מן הנמנע שבקרוב יפרוץ עימות בין הצדדים. "יש תחושת אימה בצד השני, ישראל טובה בלהטיל אימה על האנשים של עצמה, ישראל היא זו שמטילה פחד על היישובים של עצמה בצפון וזה בעיקר בגלל התקשורת הישראלית", אמר נסראללה.
הוא הוסיף: "הם חושבים שהם עושים מלחמה פסיכולוגית עלינו, בפועל זה מטיל עליהם. עד כדי כך שלפני כמה ימים הייתה חתונה באיזה כפר בדרום לבנון, ירו זיקוקים, ובישראל חשבו שמדובר בשיגור או אירוע בטחוני (ירי פצמ"ר לכיוון הגבול) ואנשים ירדו למקלטים (מה שכלל לא אירע. ד"ס). 17 שנה אחרי מלחמת לבנון (השנייה. ד"ס), אפשר להגיד שההרתעה נשמרת בזכות המשוואה שכפתה ההתנגדות".
מספר חשודים מתקרבים לגדר הגבול עם לבנון ומנסים לחבל במרחב המכשול
(צילום: דובר צה"ל )

בכיר ארגון הטרור השיעי התייחס גם למבצע "בית וגן" בתחילת החודש, שבו פעלו צה"ל וכוחות הביטחון נגד תשתיות הג'יהאד האיסלאמי במחנה הפליטים בג'נין. "אלפי חיילים ישראלים פשטו למחנה, חלקם חיילי כוחות מיוחדים, שיירות של טנקים ורכבים צבאיים מלווים בכטב"מים ומטוסים, והכול כדי להחזיר את ההרתעה. הם נכשלו וזה בזכות העמידה של אנשי המחנה ומוג'אהדין והאומץ של הלוחמים. גם את היעדים המומצאים שישראל הציבה לפעולה הזאת היא לא השיגה.
"הראיה לכישלון המבצע בג'נין הוא המשך פעולות ההתנגדות באדמות פלסטין במהלך המבצע ולאחריו, וכל יום יש אירועים שם. ישראל רצה להעביר להם מסר שהמשך דרך ההתנגדות יעלה להם ביוקרף אבל הפעולות ממשיכות, בשכם, בירושלים ובכל שטחי הגדה".
יואב גלנט בעת המראתו לאזרבייג׳ן ״אנחנו הרתענו פעילים באמצעים לא קטלניים ונמשיך לעמוד על משמר ביטחונה של מדינת ישראל"
(צילום: אלעד מלכה )

נסראללה נשא את נאומו כמה שעות בלבד אחרי שכוחות צה"ל הרחיקו כמה חשודים שהתקרבו משטח לבנון לגדר הגבול עם ישראל - ולפי החשד ניסו לחבל בה. הכוחות השתמשו ב"מטען הלם" שהונח מראש על הגדר על מנת להבריח את החשודים. דובר צה"ל ציין כי "זהות החשודים אינה ידועה", אולם שר הביטחון יואב גלנט אמר בהמשך כי מדובר בפעילי חיזבאללה.
בצבא הדגישו כי אין חשש להסלמה, וכי בתקופה האחרונה כבר ניסו בצד הלבנוני לחבל בגדר ובמכשול החדש בצפון. מהתחקיר הראשוני עולה כי האירוע התרחש סמוך לשעה 13:00, אז אותם חשודים התקרבו לגדר וניסו לחבל בה. הם נפגעו מאמצעי לא-קטלני, "מטען הלם", שהצבא הניח מראש על הגדר באזור זרעית.
בלבנון דווח תחילה כי באירוע נפצעו שלושה לבנונים שזהותם לא ידועה - אבל בהמשך אישר דובר חיזבאללה, מוחמד עפיף נבולסי, כי "שלושה פעילי הארגון נפצעו בתקרית". גורם ביטחוני אמר עוד קודם לכן לסוכנות הידיעות רויטרס שהפצועים הם פעילי חיזבאללה, ושהאירוע התרחש במהלך "מתקפה" על הגדר.
במקביל לאירוע באזור זרעית, אירעה התקהלות עם דגלים בצד המזרחי של מטולה ובצידו הלבנוני של הגבול: לבנונים הדליקו שם זיקוקים והתקרבו לגדר - לפני שצה"ל ירה לאוויר והרחיק אותם. על פי הדיווחים בלבנון, כוחות יוניפי"ל וצבא לבנון פעלו במקום והרחיקו משם אזרחים.
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן קיים שלשום ביקורת פתע בגבול, שבמהלכה סייר בין היתר במוצב הר דב - סמוך לאזור שבו הוקמו האוהלים. בנוסף, אנגלמן הגיע במהלך הביקורת לעמדת חיזבאללה שסמוכה למוצב ציפורן, ואמר כי "המציאות הביטחונית בצפון מטרידה. חיזבאללה הקים עמדות קדמיות תוך הפרה של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם. עלינו לוודא מוכנות של צה"ל לכל תרחיש".