4 צפייה בגלריה
מיכאלי וחברי מפלגת העבודה חוגגים את העברת תקציב 2021
מיכאלי וחברי מפלגת העבודה חוגגים את העברת תקציב 2021
מחר פריימריז. חברי הכנסת של העבודה, יחד עם יו"ר המפלגה מרב מיכאלי
הפריימריז במפלגת העבודה יתקיימו מחר (שלישי), ומבין 34 המועמדים והמועמדות - מתמודדים על מקום ברשימה גם שישה חברי כנסת ושני שרים מכהנים. לקראת הבחירות, הגיעה העת לבחון את העשייה הפרלמנטרית של הח"כים מהמפלגה, כדי לנסות ולהבין כמה הספיקו בקדנציה הקצרה של הכנסת ה-24.
השרים מטעם המפלגה, השר לביטחון הפנים עמר בר לב ושר התפוצות נחמן שי, שמתמודדים גם הם בפריימריז, התפטרו מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי ולכן לא נבחנו במסגרת הסקירה הזו. חשוב גם לציין כי ח"כ נעמה לזימי נכנסה למשכן בתור "נורבגית", ומכהנת כחודשיים וחצי פחות מהח"כים האחרים.
4 צפייה בגלריה
שיאניות החקיקה של מפלגת העבודה. לזימי ורייטן
שיאניות החקיקה של מפלגת העבודה. לזימי ורייטן
שיאניות החקיקה של מפלגת העבודה. לזימי ורייטן
(צילום: מוטי קמחי, הדר יואביאן)
לפי נתוני אתר הכנסת, מצטיינות החקיקה של הסיעה הן הח"כיות אפרת רייטן ונעמה לזימי - שכל אחת מהן הייתה בין היוזמים הראשונים של החוקים שעברו בקריאה שנייה ושלישית ונכנסו לספר החוקים. רייטן, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, חתומה על שני חוקים בנושאים סוציאליים - תיקון לחוק הביטוח הלאומי שהעניק לנמצאים בהכשרה מקצועית דמי אבטלה מלאים, וחוק זכויות הרווחה לאנשים עם מוגבלויות שמאפשר לאנשים עם מוגבלויות אלפים שמתגוררים במעונות ובהוסטלים יועברו למגורים עצמאיים בקהילה.
לזימי חתומה על תיקון חוק ההוצאה לפועל שמונע את האפשרות לשלילת רישיון נהיגה לאדם שנמצא בחוב. בנוסף, היא העבירה גם תיקון לחוק דמי מחלה שקבע כי אדם שחלה בסרטן או שנזקק לטיפולי דיאליזה, יקבל דמי מחלה החל מהיום הראשון להיעדרו לצורך טיפול או בדיקות.
4 צפייה בגלריה
עמר בר לב נחמן שי
עמר בר לב נחמן שי
השרים שמתמודדים בפריימריז. נחמן שי ועמר בר-לב
(צילום: אוהד צויגנברג, מוטי קמחי)
מיד אחריהן, נמצאת מראענה שהייתה בין היוזמים של תיקון לחוק חיסיון ראיות. התיקון מעניק חיסיון לרישומים מטיפול נפשי של נפגע העבירה במסגרת של הליכים פליליים שעניינם עבירות מין או עבירות אלימות חמורה במשפחה.
שאר חברי הכנסת של המפלגה, גלעד קריב, אמילי מואטי ורם שפע, שיזמו והעבירו הצעות חוק רק בקריאה טרומית או ראשונה, אך לא הצליחו או לא הספיקו לקדמן מעבר לכך.
עוד עולה מנתוני אתר הכנסת כי לזימי היא גם שיאנית הסיעה בהגשת שאילתות למשרדים ממשלתיים - 7 שאילתות, בין היתר בנושאים של פרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן, ניתוק משקי בית מחשמל, ומעני חירום שיקומיים לאוכלוסייה הטרנסית. קריב הגיש הגיש שתי שאילתות, אחת למשרד החינוך בנושא ייעוץ פסיכולוגי-חינוכי, ואחת למשרד לביטחון הפנים בעניין השחתה של תמונות נשים במרחב הציבורי.
ישיבת הסיעה הראשונה של מפלגת העבודה, יום לאחר הבחירות לכנסת ה-24
(צילום: שחר גולדשטיין)

שפע הגיש גם הוא שתי שאילתות - למשרד החינוך בנושא היערכות מערכת החינוך ללמידה בקיץ, ולמשרד התרבות והספורט בנוגע לאפליה מגדרית בהתאחדות לכדורגל. חברות הכנסת רייטן ומראענה הגישו כל אחת שאילתה אחת בלבד, ואילו מואטי לא הגישה שאילתות כלשהן למשרדים ממשלתיים. יש לציין ששאילתות ישירות, שהתשובה של השר אליהן מוגשת בכתב ולא נמסרת במליאת הכנסת, לא חשופות לציבור ולכן גם לא נספרות.
בנוגע לנוכחות, אתר "זמן כנסת" שמבוסס על נתוני נוכחות במשכן הכנסת החל מאוקטובר 2021, מראה כי ח"כ קריב הוא שיאן הנוכחות הסיעתי. קריב, שעומד בראש ועדת חוקה, חוק ומשפט, שהה 1,362 שעות במשכן ונכח ב-240 דיוני ועדות. אחריו נמצאת לזימי, ששהתה 1,130 שעות ונכחה ב-170 דיונים, ומיד אחריה שפע, יו"ר הסיעה ויו"ר הוועדה לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים, ששהה 1,070 שעות ונכח ב-102 דיונים.
4 צפייה בגלריה
דיון על "חוק הנאשם"
דיון על "חוק הנאשם"
שיאן הנוכחות הסיעתי. ח"כ גלעד קריב
(צילום: עמית שאבי)
רייטן, שגם היא עומדת כאמור בראשות ועדה, נכחה בכנסת במשך 1,067 שעות והשתתפה ב-122 דיונים. במקומות האחרונים נמצאות מראענה, שעומדת בראשות הוועדה המיוחדת לעובדים זרים ונכחה במשך 1,032 והשתתפה ב-67 דיונים, ומואטי שנכחה 938 שעות, והשתתפה ב-85 דיונים.
באשר לשרים שי ובר לב, שכאמור לא נבחנו במסגרת הסקירה הזו, לא ניתן לקבל תמונה מלאה על הצלחתם הפרלמנטרית. זאת מאחר שאינם מחויבים להופיע בכנסת, וגם מאחר וחלק מהחקיקה בתחומם נובעת מהחלטות ממשלה או מפעילות המשרד שעליו הם אמונים. סיבות אלו נכונות גם בנוגע למי שכבר נבחרה ליו"ר המפלגה ולא צריכה לחשוש למקומה - שרת התחבורה, מרב מיכאלי.
על פי תקנון הבחירות שאושר במפלגה, רשימת העבודה תורכב באופן שוויוני בין גברים ונשים. כל בעל זכות הצבעה יוכל לבחור בין חמישה לשבעה מועמדים.