4 צפייה בגלריה
רומן זדורוב
רומן זדורוב
"ידעתי שיפילו את התיק על חמור רוסי מטומטם". זדורוב בבית המשפט
(צילום: נחום סגל)
היום השישי לעדותו של רומן זדורוב במשפט החוזר: התובעת במשפט החוזר של רומן זדורוב, שמואשם ברצח הילדה תאיר ראדה בקצרין ב-2006, הציגה היום (ראשון) בדיון בבית המשפט המחוזי בנצרת עדות שלפיה זמן קצר לאחר שנעצר, סיפר זדורוב למדובב כי כבר בליל הרצח חשש שעומדים לעצור ולחקור אותו.
כשנשאל על ידי התובעת מדוע חשב כך, למרות שלדבריו אינו קשור לרצח, הוא ענה כי ידע שיפילו את התיק "על חמור רוסי מטומטם". השופטים אמרו כי העובדה שזדורוב מעלה לראשונה אחרי 15 שנה גרסאות חדשות לאירועים שהתרחשו בתקופת החקירה, מבלי שיוכל להוכיח דבר - מטרידה.
4 צפייה בגלריה
אשר קולה
אשר קולה
"אפשר לתלות את זה בחוסר זיכרון או בדבר אחר". השופט אשר קולה
(מתוך אתר הרשות השופטת)
הדיון היום היה השישי מאז החלה עדותו של זדורוב, והוא צפוי להעיד עוד פעמיים. לקראת סיום הדיון היום העלתה עו"ד מיטל חן-רוזנפלד, שמנהלת את החקירה הנגדית, עדות מדברים שאמר זדורוב למדובב ארתור בתא המעצר, שעות לפני שהודה בפניו ברצח. מדובר בפרק זמן שבו - כך אישר זדורוב - אמר למדובב דברי אמת. "אמרת לו שבלילה שאחרי הרצח לא עניין אותך סקס ואהבה, הייתה לך דייסה בראש וחשבת שתיכף ייקחו אותך ויתחילו לתשאל אותך. למה בן אדם שלא עשה כלום יחשוב שיבואו לתחקר אותו?", הטיחה בו.
עו"ד חן-רוזנפלד טענה כי זדורוב היה מוטרד מאוד בימים שלאחר הרצח, יותר מאשר אדם רגיל ששומע על רצח של ילדה. לדבריה, התנהגותו הייתה מפלילה. "אתה מספר שאתה לא ישן, שאתה לא יכול להפסיק לעשן ולשתות קפה בימים האלה", אמרה התובעת.
"אתה משקר למעסיק שלך ראובן ג'נאח שאתה צריך לעבוד בבית הספר, ומשקר לאשתך שג'נאח אמר לך שאתה לא צריך לעבוד אצלו", המשיכה. "פתאום אתה עושה כביסה באופן חריג, במקום חמך, ואתה זורק את המכנסיים. זו התנהגות מפלילה, התנהגות של בנאדם אשם". זדורוב מצדו הכחיש את הדברים ואמר כי "לא כך מתנהג רוצח". לגבי החשש מפני חקירה, כאמור, טען כי ידע שיפילו עליו את התיק בתור "חמור רוסי מטומטם".
מוקדם יותר בדיון עימתה התובעת את זדורוב עם דברים שאמר בחקירה, בשיחה עם המדובב ובמשפט הקודם, ולפיהם היה בקיא בסדר הדין הפלילי של אוקראינה. כשהקריאה ציטוטים מדויקים שאמר למדובב בעניין עבירת המתה, הסביר שלמד את הדברים מתוכנית טלוויזיה בשם "שעת משפט" בשפה הרוסית. על משפט שמקביל לאמירה "אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש", אמר שהוא מופיע הרבה בסרטי בלשים. בסיטואציה אחרת הציגה התובעת כיצד הוא הנחה את המדובב ג'ניה להבריח לתא מצית בתוך שקית עם פרוסות לחם. בתגובה אמר כי ראה בסרט כיצד מגניבים בצורה כזו מסורית לכלא כדי לנסר סורגים.
אב בית הדין, השופט אשר קולה, פנה היום לזדורוב ישירות ואמר לו כי העובדה שאינו יכול להביא עדים שיתמכו בגרסאות שמסר לראשונה בעדותו במשפט הנוכחי - מטרידה. השופט התכוון לעדות שמסר זדורוב בחקירה הראשית, ולפיה מסר את ההודאה למדובב ארתור משום שאיים עליו, כמו גם לגרסה שהעלה גם כן בהליך הנוכחי, שלפיה זיהה את תא השירותים שבו שאירע הרצח מכיוון שראה אותו בכתבת טלוויזיה יומיים לאחר הרצח. "זה מטריד, אפשר לתלות את זה בחוסר זיכרון ואפשר לתלות את זה בדבר אחר", אמר קולה לזדורוב, שהשיב כי ייתכן שדיבר על הדברים עם אנשים שישבו עמו בבית הסוהר.
כתב האישום המחודש נגד זדורוב הוגש במסגרת המשפט החוזר המתנהל נגדו בפרשת רצח תאיר ראדה בשנת 2006 בבית הספר "נופי גולן" בקצרין. כתב האישום המתוקן מייחס לזדורוב עבירה של רצח בכוונה תחילה, בהתאם לנוסח חוק העונשין בעת הרצח, וכן עבירה של שיבוש מהלכי משפט.
חלק גדול מההחלטה על משפט חוזר נובעת מהשאלה מה מקורה של טביעת נעל (לכאורה) על מכסה האסלה, שעליה כתם דם. שאלה נוספת היא מה מקורם של כתמי דם של הנרצחת, שנמצאו על מתקן נייר הטואלט בתא השירותים השלישי במתחם.