היא צאצאית למשפחה שברחה מהשואה, נמצאת בפוליטיקה המקסיקנית כבר 25 שנה וברזומה שלה דוקטורט בהנדסת סביבה וקדנציה כראשת עיריית מקסיקו סיטי: תכירו את ד"ר קלאודיה שיינבאום, המועמדת המובילה בבחירות במקסיקו שיתקיימו בראשון הבא.
3 צפייה בגלריה
מקסיקו ראש העיר מקסיקו סיטי לשעבר קלאודיה שיינבאום יהודייה מועמדת ל נשיאות
מקסיקו ראש העיר מקסיקו סיטי לשעבר קלאודיה שיינבאום יהודייה מועמדת ל נשיאות
קלאודיה שיינבאום. "בבית דיברנו על פוליטיקה בארוחות הבוקר, הצהריים והערב"
(צילום: ALFREDO ESTRELLA / AFP)
שיינבאום, בת 61, מובילה בסקרים בהפרש גדול על יריבתה העיקרית, קוצ'יטל גלבאז, ונהנית מתמיכה מחבקת של הנשיא היוצא הפופולרי, אנדרס מנואל לופז אוברדור. שיינבאום, נשואה פעם שנייה ואמא לשניים, נחשבת לבת טיפוחיו של לופז אוברדור, המכונה AMLO, שמסיים את תפקידו בתום קדנציה של שש שנים. מפלגת "מורנה", שהוקמה על ידי AMLO ב-2014, הפכה לשליטה כמעט בלעדית בפוליטיקה המקסיקנית, ול-AMLO יש בסיס תומכים בסגנון דונלד טראמפ.
לכן, הם גם יצביעו, כנראה, עבור שיינבאום, מה שיציב אותה בעמדה בעייתית מהיום הראשון. כדי להצליח לייצב מדינה מוכת אלימות שהמוסדות הפוליטיים שלה נחלשים יותר ויותר, היא תצטרך למצוא דרך לצאת מהצל של AMLO, אבל ההערכה היא שגם אם הסגנון של שיינבאום - אישה מאופקת ולא מרדנית - יהיה שונה ב-180 מעלות מזה של AMLO, התוכן יהיה זהה.
3 צפייה בגלריה
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור תמונות ארכיון
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור תמונות ארכיון
הנשיא היוצא אוברדור. הוא מהדרום העני, היא מהאליטה, הוא לא אוהב לנסוע לחו"ל, היא למדה בברקל
(צילום: EPA)
שיינבאום קשורה כל כך ל-AMLO עד שלפעמים היא אפילו מחקה את סגנון הדיבור שלו, אבל הביוגרפיה שלה שונה לחלוטין. הוא מרבה לצטט את אמונותיו הנוצריות, בעוד שהיא חילונית וממעטת לדון במורשת היהודית שלה, הכוללת סבא וסבתא שהיגרו מליטא ובולגריה כדי לברוח מרדיפות הנאצים; AMLO לא דובר אנגלית ולא אוהב לנסוע לחו"ל, בעוד שיינבאום עשתה פוסט-דוקטורט בברקלי; הוא גדל בדרום העני של מקסיקו, היא צמחה בקרב האליטה האינטלקטואלית במקסיקו סיטי.
תחילת דרכה הפוליטית של שיינבאום הייתה עוד בילדותה. הוריה היו אנשי שמאל אידיאולוגים, ואמה, פרופסור לביולוגיה, איבדה את עבודתה בגלל השתתפותה בהפגנות סטודנטים ב-1968. "בבית דיברנו על פוליטיקה בארוחות הבוקר, הצהריים והערב", אמרה בעבר.
אחרי שהשיגה תואר ראשון ב-UNAM, אוניברסיטת הדגל של מקסיקו, היא צללה לפוליטיקה של סטודנטים. ב-1987 עזרה לארגן שביתה נגד העלאת שכר הלימוד והייתה חלק מדור חדש של פוליטיקאים שמאלנים שצמחו מהאוניברסיטה כשהמערכת החד-מפלגתית התפוררה. רבים מהם עזרו ל-AMLO להפוך לראש עיריית מקסיקו סיטי בשנת 2000. אז גם נוצר הקשר בין AMLO לשיינבאום.
3 צפייה בגלריה
ראש העיר מקסיקו סיטי לשעבר קלאודיה שיינבאום  חוגגת את ההכרזה עליה כמועמדת מפלגת השלטון בבחירות לנשיאות
ראש העיר מקסיקו סיטי לשעבר קלאודיה שיינבאום  חוגגת את ההכרזה עליה כמועמדת מפלגת השלטון בבחירות לנשיאות
סבא וסבתא שהיגרו מליטא ובולגריה כדי לברוח מהנאצים. שיינבאום
(צילום: REUTERS/Henry Romero)
ב-2018 נבחר AMLO לנשיא, נדחף בידי ציבור מקסיקני גדול שנמאס לו מהאלימות והכלכלה התקועה. שיינבאום, בינתיים, הפכה לאשה הראשונה בראשות עיריית מקסיקו סיטי. AMLO הצליח ללכת על הקו הדק בין הגנה על רעיון הריבונות הלאומית שלו וסיפוק דרישות ארה"ב לגבי סמים, מסחר והגירה. האלימות, לעומת זאת, נותרה גבוהה כתמיד, והשליטה של "מורנה" למעשה החזירה את מקסיקו לשיטה החד-מפלגתית.
במהלך הקמפיין אמרה שיינבאום מדי פעם כי היא מתכוונת להיות עצמאית. בניגוד ל-AMLO, יש לה השקפה מונעת נתונים והיא מסתמכת על אנליטיקה ולא על אינסטינקים. "אנחנו חולקים הרבה עקרונות, אבל קלאודיה תהיה זו שתמשול", אמרה שיינבאום לטלוויזיה המקסיקנית, מדברת על עצמה בגוף שלישי.