"לא לרוץ לצעדים הכי דרסטיים": הריאיון עם שטרן באולפן ynet
(צילום: אבי חי)

שר המודיעין אלעזר שטרן דחה הבוקר (יום ה') את הביקורת על הממשלה, לפיה היא הִתְמַהְמְהָה בטיפול בגל הרביעי של הקורונה. "אני לא חושב שצריך לרוץ ישר לצעדים הכי דרסטיים. אני חושב שמגיע צל"ש לראש הממשלה על החיסון השלישי לגילאי 60", אמר שטרן. "הממשלה הזו משדרת חיים נורמליים ככל היותר. גם עצם הדיבור על סגר יוצר לחץ שלא צריך להיות".
אתה מרוצה מהתנהלות קבינט הקורונה? החלטות כאלה יכולות לבלום את ההתפשטות? "הן יכולות לבלום. אני חושב שאנחנו מקווים שהן יבלמו אבל גם אם הן לא יבלמו אני לא חושב שצריך לרוץ ישר לצעדים הכי דרסטיים. אני שומע בתקשורת בזמן האחרון שההחלטות מתקבלות מאוחר. אני חושב שמגיע צל"ש לרה"מ, לממשלה, על לפחות החלטה אחת מוקדמת שהוא קיבל. החיסון השלישי לגילאי 60. זה לא טריוויאלי".
3 צפייה בגלריה
טקס שיתוף פעולה מדיני ישראל מרוקו
טקס שיתוף פעולה מדיני ישראל מרוקו
לפיד ועמיתו המרוקאי בוריטה. "צריך לקבל צל"ש"
(צילום: רויטרס )
מומחים שישבו בקבינט אמרו לראש הממשלה שנהיה במצב חמור, ולא התקבלו החלטות. "גם עכשיו המצב לא טוב. אבל היחידים שיודעים שהיה להם קורונה זה המבוגרים. אני חושב שזו מגפה אחרת, בעיקר כיוון שאנחנו מחוסנים. יש הרבה ילדים שנדבקים ומעבירים, זה נכון, אבל אני באמת מציע כולנו להסתכל על מספרי החולים במצב קשה ועל המונשמים. צריך להיות ערים לעלייה שם ובמקביל להסתכל על ההשלכות על החיים של כולנו".
אתה אומר שראש הממשלה צריך לקבל צל"ש. מה עם ראש הממשלה החליפי? "הוא הסביר את עצמו מצוין על מה שהוא חושב שעשה בסדר ומה שלא. אני לא נכנס לפרשנות. אבל גם הוא צריך לקבל צל"ש על זה שהוא במרוקו עכשיו. יש לנו ח"כ שאנחנו מאוד גאים בו, רם בן ברק, שנמצא עם ראש הממשלה במרוקו מכיוון שהרבה מאוד מהזכויות הן שלו. אנחנו לא אומרים 'אני, אני ואני'. טוב שעם ישראל יודע שיש שרים שמפרגנים לא לעצמם אלא גם לשרים אחרים".
3 צפייה בגלריה
"לא פגיעה ביהדות ולא בהלכה, אלא הנגשה"
"לא פגיעה ביהדות ולא בהלכה, אלא הנגשה"
"לא פגיעה ביהדות ולא בהלכה, אלא הנגשה"
(צילום: אבי מועלם)
שמענו שהרבנים הראשיים אמרו שלא ילכו עם רפורמת הכשרות של השר כהנא. מה אתה חושב? "אני מברך את השר כהנא. לצערי הרב מאוד הנושא של הכשרות עד היום יצר ביזיון. לא רק של הכשרות, אלא של היהדות. אני מציע לרבנים הראשיים להתחבר למגמה הזו. זו לא פגיעה ביהדות, לא פגיעה בהלכה, זו פשוט הנגשה לציבור בישראל של כשרות ויהדות הרבה יותר ידידותיות, כדי שירצו ויוכלו להתחבר אליה. אני חושב שזו אחת הבשורות הכי משמעותיות של הממשלה, וגם בהקשר זה אני מאוד מפרגן לשר הדתות כהנא".

דיסטל-אטבריאן: "לא אתן ציונים על בסיס מגדר או צבע"

ח"כ גלית דיסטל-אטבריאן מסיעת הליכוד תקפה מצדה את ראש הממשלה נפתלי בנט ואת שרת הפנים איילת שקד על הטיפול במגפה. "התחושה היא שכרגע, אם נמשיל את ישראל למכונית – זה לא שהנהג הוא לא מיומן, אלא שאין נהג. לבנט אין יכולת פוליטית אמיתית עם שישה מנדטים. הוא לא יכול להוביל". היא גם התייחסה לריאיון של ח"כ מירי רגב ל"7 ימים", שבו אמרה כי הליכוד צריך לייצר מנהיגות אחרת, כלשונה.
הריאיון עם ח"כ דיסטל-אטבריאן
(צילום: אבי חי)

ח"כ דיסטל-אטבריאן טענה עוד כי ח"כ מנסור עבאס מרע"מ הוא "קובע על" בכל הנוגע למדיניות הממשלה, בעוד ששאר השרים, כלשונה, הותירו את בנט לבד. "ליברמן מתרחק מהקורונה, לפיד שר החוץ נופש לו במרוקו – והתחושה שדי השאירו את בנט לבד. זו מקהלה קקפונית. יושבים בממשלה הזו שר שעד לא מזמן הפגין עם אנרכיסטים מכחישי קורונה, שרת חינוך שמדברת על זה שזה פשע לחסן ילדים וכששואלים עוד שתי שאלות מגיעים למסקנה שהיא לא מאמינה בחיסונים".
את חושבת ששאשא ביטון מתנגדת חיסונים? כן. אני חושבת שיש לה בעיה קשה מאוד עם הנושא הזה. ממה שאני שומעת בכל פעם שהיא מתחילה להסביר למה מבחינה חינוכית זה נורא ואיום כי זה לחץ חברתי או עוד כל מיני דברים שהיא ממציאה מהשרוול והמראיין או המראיינת לוקחים אותה עוד שני צעדים קדימה, אתה מגיע לאותה תשובה – 'החיסונים האלה לא מוכחים, הם מסוכנים'. לתחושתי, היא לא מאמינה בהם. אם רוצים ללמד את הילדים שלנו סולידריות חברתית, הבנה מדעית ואחריות – לא היא צריכה לעמוד בראש המערכת".
3 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
ח"כ דיסטל-אטבריאן. "רחוקה מהשקפת העולם הזו"
(צילום: הדר יואביאן)
מירי רגב אומרת ל"7 ימים" שהליכודניקים המזרחים שבחרו באנשים בצבע הלבן להוביל אותם יצטרכו חשבון נפש. "אני רחוקה מהשקפת העולם הזו. אנשים כמוני, לפחות, מדברים המון על ישראל השנייה ועל ישראל הראשונה, על תהליכים, על מגמות חברתיות שקיימות ושזקוקות לשיפור ורפורמה, אבל זה לא פוליטיקה של זהויות. כשאני יודעת שחבר'ה מהפריפריה לא מתקבלים, נניח, ל-8200, אז אני מזהה פה מגמה חברתית ואוכלוסייה חלשה יותר שצריך לקדם. אבל אני לעולם, לעולם לא אבחר, את אנשי המקצוע, בין אם זה ראש הממשלה שלי או המנתח שלי או הרופא שיניים שלי או הקופאי שלי, לעולם לא אבחן או אתן ציונים על בסיס מגדר או צבע".
אם מישהו היה אומר דבר כזה על אדם שחור היינו אומרים שזה צעד גזעני. זו לא גזענות? "לא. כמו שהאפרו-אמריקנים בארה"ב יכולים לומר דברים על הלבנים בארה"ב בדרך כלל החלש או המוחלש, כמו שהשמאל אוהב לקרוא לזה, הוא יכול לומר על ההגמוניה דברים שההגמוניה לא יכולה לומר בחזרה".
את חושבת שהיא יכולה להיות יו"ר המפלגה בעידן שאחרי נתניהו? תתמכי בה? "אני חושבת שזה מגניב לחלוטין שהיא רוצה לרוץ. אני חושבת שזה היופי בליכוד, תנועה דמוקרטית מאוד. לא יודעת אם אתמוך בה כי יש לי המון אנשים שאני אוהבת בליכוד. היא כלולה בהם בהחלט אבל יש גם את יריב לוין האשכנזי, את אמיר אוחנה הגיי המרוקאי. אני רואה המון אנשים בצמרת וחושבת שמירי היא אשת עשייה מצוינת. אישה חזקה, מנוסה ומרשימה".