הסרטון "אם האולפנה הייתה מזרחית"

מורה באולפנת חורב מאשים כי באמצעות סרטון שכינה "תמים" נעשה ניסיון "לנגח מחנה פוליטי שנוא", טוען שההקשר היה "נושא החינה המרוקאית שנבחר לפורים ולכן נשות הצוות שצפו בסרטון בהקשרו את הדברים שתלו בו מאוחר יותר" - אבל סרטונים ישנים מאותו מוסד חינוכי מראים כי גם הם רצופים באמירות מעוררות מחלוקת, עם הקשר עדתי.
בסרטון ישן מישיבת חורב, שאף הוא במקור נועד להיות סאטירי, התלמידים השתילו דיבוב על דברי רבנים: "90% מתלמידי הישיבה הם אשכנזים טהורים", ו"כמובן שאנו משלבים את התלמידים שחומי העור במגמת המטבח". בסרטון סאטירי אחר תלמיד שואל את חברו: "בטוח שאתה אשכנזי? כי בעבר היו לנו מקרים שלא-אשכנזים ניסו להתקבל לישיבה, וחלק גם התקבלו".
2 צפייה בגלריה
בנות האולפנה שהכינו סרטון "אם האולפנה הייתה מזרחית"
בנות האולפנה שהכינו סרטון "אם האולפנה הייתה מזרחית"
מתוך סרטון האולפנה
לאחר סערת הסרטון אתמול, שהובילה לתגובות זועמות גם מצד פוליטיקאים, כתב בפייסבוק לבנות האולפנה הרב דוד מוריה, מורה ומחנך באולפנה: "אני רוצה לומר לכן באופן ברור וחד משמעי שאתן יכולות להרים ראש בגאון על כך שאתן לומדות באולפנת חורב. מעולם בשנותיי הרבות באולפנה לא נתקלתי באירוע שהיה בו סממן של מתח עדתי בין בנות בכיתה או פגיעה על רקע זה, שלא לדבר על יחס כזה מצד איש צוות.
הוא כתב כי "ראש האולפנה הרב עודד מייזליש מקבל את הבנות והמורות על פי שיקולים נקיים לגמרי. שלוש מחנכות השמינית שהפיקה את הסרטון הן ספרדיות ובכל כיתה יש ייצוג של מגוון עדות. המון בנות מובילות ומצטיינות בכל כיתה הן מזרחיות. נסו גם לבדוק בכיתה שלכן כמה בנות באות מזוגות של נישואים בין עדות שונות כפי שהיה אצל הוריי, ותבינו כמה המגזר שלנו הוא הכי פחות גזעני שיש במדינה".
2 צפייה בגלריה
בנות האולפנה שהכינו סרטון "אם האולפנה הייתה מזרחית"
בנות האולפנה שהכינו סרטון "אם האולפנה הייתה מזרחית"
בנות האולפנה בסרטון שהוביל לסערה
לדבריו, "הבנות שהפיקו את הסרטון היו מעדות המזרח וליהקו בנות אשכנזיות לביצוע ההצגות ולצביעת הפנים. אם תשימו לב לפרטים תראו שיש שם לא מעט ירידות ברורות על ה'חנוניות היבשושיות' האשכנזית מול ה'קוליות' מלאת החיים הספרדית. בתפילה של האשכנזיות הן מתנדנדות ועוצמות עיניים בשירת 'ידיד נפש' ולמולן בתפילה הספרדית 'השכיבנו' הן תוססות ומלוות את המילים במקצב ותיפוף. הצלצול האשכנזי הוא במנגינת 'חורשת האקליפטוס' המייבש מול שיר מסולסל לצלצול הספרדי. וכך גם הטיש וגם הריקודים הספרדיים, לכולם מאפיין אחד - תנועה, קצב ושמחת חיים. אולי סוג של גילוי פורימי למה שהבנות היו רוצות באמת להיות".
הרב מוריה טען כי "אין שום דבר גזעני בכך שבנות עדות המזרח תולות תמונות של רבני עדות המזרח ושרות את התפילה במנגינות של עדות המזרח. אולי היה בו הומור לא מוצלח כמו בצביעת העור, אבל סגנון דיבור וקצב שונה בשירה או ריקוד זו לא גזענות. לדעתי מי שמצא בסרטון כוונות של הנמכה והלעגה של עדות המזרח ראה במקרה הטוב מהרהורי ליבו ובמקרה הפחות טוב מזדונו".
הוא ביקש מהתלמידות ללמוד "מראש האולפנה שלנו, שהוא תלמיד חכם רציני, כיצד מתנהגים כאשר מישהו נפגע מדבר שעשיתן. למרות שברור לו שלא הייתה כל כוונה מצדכן ללעג לבנות עדות המזרח הוא בחר בענווה לקחת אחריות, להתנצל ולהבטיח בדק בית. למדתן גם פרק בפוליטיקה. יעשו שימוש ציני גם בסרטון פורים הומוריסטי על מנת לנגח מחנה פוליטי שנוא והם יתלו בסרטון התמים את כל הרעות החולות שירצו ליחס למגזר אותו בחרו לתקוף".