בכירים בממשל ביידן דנו באפשרות לביצוע עסקה בין ארצות הברית לחמאס לשחרור חמשת הישראלים בעלי אזרחות אמריקנית שעדיין חטופים בעזה - אם גם המשא ומתן הנוכחי לא יבשיל לעסקה. כך מדווחת בצהריים (יום ב') רשת NBC האמריקנית, מפי שני בכירים אמריקנים ושני בכירים לשעבר בממשל.
לדבריהם, שיחות שכאלה לא יכללו את ישראל ויבוצעו דרך המתווכים הקטאריים. בבית הלבן סירבו להגיב לדיווח הדרמטי.
2 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
נתניהו, ביידן ותיעוד של סינוואר במנהרות חמאס
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל , REUTERS/Evelyn Hockstein)
הכותרת
בין עזה לחוץ: הקרבות הפנימיים של חמאס
21:08
בממשל ביידן אמרו כי הם מעריכים שחמאס מחזיק בחמישה חטופים בעלי אזרחות אמריקנית - עידן אלכסנדר, שגיא דקל-חן, הרש גולדברג-פולין, עומר נאוטרה וקית' סיגל. נדגיש כי לא מדובר בחטופים היחידים בעלי אזרחות אמריקנית. בנוסף, מחזיק חמאס בגופותיהם של שלושה אזרחים אמריקנים נוספים שנרצחו ב-7 באוקטובר: גדי וג'ודי וינשטיין, ואיתי חן.
הוריו של הרש גולדברג-פולין הגיבו על הדיווח ואמרו כי הם "מברכים על כל שיחות שיובילו להחזרתם הביתה של האהובים שלנו, שנמצאים בשבי כבר שמונה חודשים. אנחנו מתפללים שכל משפחת חטופים תאוחד עם אהוביה כמה שיותר מהר".
הגורמים שצוטטו ב-NBC אמרו כי אינם יודעים מה תעניק ארצות הברית בתמורה לשחרור החטופים. אבל לדבריהם, לחמאס עשוי להיות תמריץ להגעה לעסקה עם ארצות הברית, כי בכך צפויים להיפגע עוד יותר היחסים בין וושינגטון לראש הממשלה בנימין נתניהו.
2 צפייה בגלריה
עומר נאוטרה, עידן אלכסנדר, שגיא דקל-חן, הרש גולדברג-פולין וקית' סיגל
עומר נאוטרה, עידן אלכסנדר, שגיא דקל-חן, הרש גולדברג-פולין וקית' סיגל
החטופים בעלי האזרחות האמריקנית. מהפינה השמאלית העליונה, לפי כיוון השעון: הרש גולדברג-פולין, קית' סיגל, עומר נאוטרה, עידן אלכסנדר ושגיא דקל-חן
אחד מהבכירים לשעבר אמר כי הדיונים הפנימיים נערכו כשברקע השאלה אם עסקה חד-צדדית שכזו תגביר את הלחץ על נתניהו להסכים לגרסה מסוימת של עסקה שעל הפרק. בכיר אמריקני בהווה ציין כי אפשרות של עסקה חד-צדדית נותרה "אופציה ריאלית מאוד" - אם השיחות הנוכחיות לא יובילו להסכם.
בדיווח אחר ב-NBC נכתב כי המבצע שלשום לחילוץ ארבעת החטופים ממחנה הפליטים נוסייראת עלול לסבך את מאמצי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לקדם עסקת חטופים.
בכיר בממשל האמריקני אמר לרשת החדשות האמריקנית כי "המבצע העצים את הנחישות של ראש הממשלה בנימין נתניהו להמשיך בפעולה הצבאית, במקום להסכים להפסקת אש". הדברים נאמרו בצל הגעתו של בלינקן לישראל בהמשך היום.
כלתו של החטוף יורם מצגר ז"ל בריאיון ל-ynet
(צילום: אורי דוידוביץ)

עוד ציין הגורם הבכיר כי מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, עלול להקשיח את עמדותיו בעקבות המספר הגבוה של ההרוגים מקרב אזרחים בלתי מעורבים במהלך מבצע החילוץ. לדברי הגורם, חלק מהפלסטינים נהרגו כתוצאה מכך שנקלעו לחילופי האש בין מחבלי חמאס לכוחות צה"ל.
גורם נוסף בממשל ביידן אמר כי בסופו של דבר חמאס אחראי למותם של פלסטינים, בשל העובדה שהוא החביא חטופים בתוך אזורים המאוכלסים בצפיפות. הוא הוסיף כי בעוד שחילוץ החטופים מבורך, הוא לא הולך לשנות הסטטוס-קוו מאחר שעדיין יש מספר גבוה של חטופים המוחזקים בשבי - וביניהם חמישה אזרחים אמריקנים שלפי הערכות עדיין נמצאים בחיים.
חרף הדיווח שמתמקד בלחץ על ישראל מצד הממשל, בוושינגטון מצהירים פומבית כי הגורם היחיד שעומד כעת כמכשול בפני עסקה הוא חמאס - וקוראים לו לקבל את המתווה שישראל עצמה גיבשה, ושהנשיא ביידן חשף לפני קצת יותר משבוע. אף שחמאס טרם העביר תשובה רשמית, לפי דיווחים ארגון הטרור מתכוון לדחות את ההצעה כיוון שאינה תואמת לטענתו באופן מלא לעקרונות שחשף ביידן, ודורש הבטחה ישראלית לסיום המלחמה.
אינפו סיום המלחמה על פי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מדובר בסוגיית המחלוקת המרכזית שמונעת עסקה, במשא ומתן שנמשך למעשה כבר חודשים ארוכים. בעוד בחמאס דורשים מתווה שיבטיח סיום מוחלט של הלחימה ונסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה, נתניהו הבהיר, אחרי שהנשיא ביידן חשף את המתווה הישראלי, כי ישראל תוכל לחדש את הלחימה בתום השלב הראשון של הפסקת אש זמנית בת שישה שבועות.
לפי ביידן, במהלך השלב הראשון שבו ישוחררו חטופים מהקטגוריות ההומניטריות - בהם נשים, קשישים ופצועים - יחל משא ומתן על השלב השני שבו תהיה הפסקת אש מוחלטת, נסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה ושחרור כל שאר החטופים. ביידן אמר כי המו"מ על השלב השני יימשך גם אם יגלוש אל מעבר לששת השבועות של השלב הראשון, וכי הפסקת האש הזמנית תימשך כל עוד השיחות נמשכות.
לפי הנוסח המלא של ההצעה שנחשף אתמול ברשת "אל-ג'זירה", המדינות שיהיו ערבות להסכם - ארה"ב, קטאר ומצרים - "יעשו כל מאמץ" להבטיח שהדיונים הללו יימשכו עד ששני הצדדים יצליחו להגיע להסכם על השלב השני. אולם נתניהו הבהיר כאמור, כשברקע האיום בפירוק הממשלה מצד השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', כי ישראל תוכל לחדש את הלחימה אם תבין שהמו"מ "עקר".
נתניהו גם מצהיר כי לא יסכים לסיום המלחמה בלי השגת יעדיה, בהם "חיסול חמאס", וטען שהמתווה שביידן הציג היה חלקי. בממשל האמריקני אמרו בתגובה כי ביידן הציג את המתווה הישראלי באופן מדויק, והביעו ציפייה כי ישראל תסכים להצעה שהיא עצמה גיבשה.
נתניהו: מחויבים לחטופים, אבל קודם לעתיד
(צילום: רועי אברהם, לע״מ)

בינתיים, ועל רקע פרישת בני גנץ מהממשלה תוך שהוא מאשים את נתניהו בדחיית קבלת החלטות אסטרטגיות משיקולים פוליטיים, נתניהו שב והדגיש אתמול כי לא יסכים לסיום המלחמה בלי חיסול חמאס - וטען ש"כל הציבור" סבור כמוהו. "אנחנו מחויבים להחזיר את החטופים בדרכים שונות, אני לא מפרט. אבל קודם כל אנחנו מחויבים להבטיח את העתיד שלנו. העתיד שלנו לא יתקיים כאן מול ציר הרשע של איראן וגרורותיה אם אנחנו פשוט נרכין ראש", אמר נתניהו במפגש עם משפחות שכולות.