סמל אילן כהן (20) שנפל אתמול באסון בג'באליה כתוצאה מירי דו-צדדי של טנקים היה חייל בודד מארגנטינה. סרן רועי בית יעקב (22) הוא הנופל ה-21 מבין בוגרי מכינת עלי, ובמהלך הלחימה בעזה הספיק לפגוש את אביו המילואימניק בתוך הרצועה. בנוסף אליהם נפלו בתקרית הקשה גם סמ"ר גילעד אריה בוים (22), סמ"ר בצלאל דוד שעשוע (21) וסמל דניאל חמו (20).
ריאיון עם אביו של רועי בית יעקב ז"ל
(צילום: ירון ברנר)

הוריו של סמל כהן מכרמיאל, דוד ואדריאנה, התבשרו הלילה על מותו בעודם בארגנטינה, על ידי השגריר הישראלי במדינה אייל סלע והקונסול יהודה גולן, ועושים את דרכם לארץ. אילן הגיע לישראל לאחר סיום לימודי התיכון בארגנטינה, ותחילה למד בישיבת חב"ד במגדל העמק ומאז דצמבר האחרון למד בישיבת הר ברכה. משם הוא הגיע לחטיבת הצנחנים, לגדוד 202.
רב קהילת "אמיה", ארגון הגג של הקהילה היהודית בארגנטינה, ספד לו: "אבל כבד בקהילה היהודית בבואנוס איירס עקב נפילתו של סמל אילן כהן החייל הבודד הראשון מארגנטינה שנופל במלחמה". אילן צפוי להיטמן בבית העלמין הרצל. הרב עקיבא גולדשמיד, מנהל רוחני בישיבת חב"ד במגדל העמק, שבה התחנך כהן, סיפר עליו: "אילן הגיע אלינו כנער מארגנטינה בגיל 18 ולמד כאן כשנה וחצי, ואז עבר לישיבת הר ברכה והתגייס לצנחנים. נער חכם עם המון שמחת חיים, מחובר לארץ, ציוני אמיתי שעלה לארץ כדי להתגייס לצה"ל, הוא דיבר על זה בישיבה וכולנו ידענו שהוא בצנחנים, הוא שלח לנו תמונות ועדכן אותנו בגיוס ובהתקדמות, ביקר הרבה בישיבה אחרי הגיוס ומאוד מחובר אלינו, כולנו המומים וכואבים את האסון".
סרן רועי בית יעקב מעלי הותיר אחריו הורים, הדס ואבידן (יו"ר היישוב) ושבעה אחים: שחר, יונתן , איתן, יערה, יובל, נעמה וענבל. הוא למד בישיבה התיכונית הזורעים, ובהמשך במכינה הקדם צבאית עלי שבמעלה אפרים. כאמור, הוא הבוגר ה-21 של המכינה שנופל במלחמה. משפחתו סיפרה על האדם והקצין המיוחד שהיה: "מדובר בלוחם שקט ועדין, צנוע ועניו, מכוון מטרה למה שחשוב לו. בעל חוש הומור, עדין וציניות פשוטה. ילד של משפחה שאהב לפנק אותה ולבשל עבורה. אהב את החברים ואת הדברים הקטנים והטובים של החיים". הלווייתו תתקיים היום בשעה 15:00 בבית העלמין הצבאי בהר הרצל.
3 צפייה בגלריה
רועי בית יעקב  גילעד אריה בוים סמל דניאל חמו  סמל אילן כהן בצלאל דוד שעשוע
רועי בית יעקב  גילעד אריה בוים סמל דניאל חמו  סמל אילן כהן בצלאל דוד שעשוע
מימין: בצלאל דוד שעשוע, רועי בית יעקב, אילן כהן, דניאל כהן וגילעד אריה בוים
אביו סיפר עליו הבוקר בריאיון ל-ynet: "רועי היה ילד מתוק, נערך מאוד כשהגיע לצבא. אנחנו בבית ראינו מתיקות, אבל בצבא פגשו את הדיוק שלו והמקצועיות. רועי לא בחור שמדבר יותר מדי, הוא פשוט עושה ופועל מאוד בשקט. מאוד מדויק ומאוד מאמין במה שהוא עושה. דיברנו לא מעט על המחיר שהוא עלול לשלם - זה לא עצר אותו. הסיכוי שיקרה לו משהו עלה בשיחות שלנו. זה עלה הרבה פעמים בציניות או תוך כדי שיחה.
"יצא לנו גם להיות יחד ולהילחם בחאן יונס. זו מלחמה, אבל אני הרגשתי שזה המקום הכי גבוה שאפשר להיות בו. אבא ובן במקום שאין בו שום פרטיות, במקום כללי, מקום שהוא כולו למען עם ישראל, ביחד, זה הסיפור שלנו. כן - דיברנו על הדברים האלה. כשאתה הולך לשם אתה יודע שזה המחיר שאתה יכול לשלם. דיברנו בפעם האחרונה כשהוא התקשר באמצע טקס יום העצמאות. אני יו"ר היישוב עלי, ישבתי בדיוק ליד שר האוצר סמוטריץ', והוא התקשר אליי להגיד 'אבא אנחנו נכנסים'. אמרתי לו שלום ושיהיה בהצלחה, שיעשה את העבודה כמו שצריך, וזהו. זה היה דקה, באמצע הטקס, ונפרדנו ככה".
במועצה אזורית בנימין ספדו לו: "מועצת בנימין מחבקת בשעה קשה זו את המשפחה היקרה, ויחד עם קהילת עלי תסייע לה בכל שיידרש. בנימין מוסרת חיזוק לכל תושבי עלי". ראש המועצה האזורית בנימין ישראל גנץ: "כאב עצום למשפחה, ליישוב עלי שתושביו ובוגריו בחוד החנית של המלחמה, ולבנימין כולה. כמה צער כרוך בתקומת עם ישראל בארצו. כמה גיבורים יש לנו שמחרפים את נפשם כדי שאנחנו ננצח ונחיה כאן בארץ ישראל בשקט ובביטחון. בזכותם אנחנו ננצח".
המפגש של רועי ואביו אבידן בתוך הרצועה

סמ"ר גילעד אריה בוים מקרני שומרון הוא האח הצעיר מבין חמשת ילדיהם של משפחת בוים. הוא גם אחיינו של העיתונאי ושדר הרדיו קלמן ליבסקינד, שספד לו: "גילעד, האחיין האהוב שלנו, ילד שכולו אור וטוב, חייל נאמן של הארץ הטובה הזו, נהרג על הגנת המולדת". חמי טרכנברג, לוחם בפלוגת חץ החרדית של הצנחנים, ספד גם הוא לחברו בחשבון הטוויטר שלו: "חברי גילעד בוים נפל ברצועת עזה. היה בחור זהב, תמיד היה דואג לכל חייל מכל הלב".
ראש מועצת קרני שומרון, יהונתן קוזניץ, מסר: "קהילת קרני שומרון מרכינה ראש וכואבת את נפילתו של גילעד בוים ז"ל. משפחה ציונית ושורשית שנמנית עם גרעין המשפחות הוותיקות בקרני שומרון. סבו של גילעד, יהושע ישראלי, היה לוחם לח"י שנידון למוות על-ידי הבריטים, ניצל בחסדי שמיים והקים משפחה לתפארת. גילעד הוא בוגר הישיבה התיכונית דרכי נועם והישיבה הגבוהה בבית אל, ועם סיום הלימודים התנדב לשירות קרבי בגדוד 202 של חטיבת הצנחנים, במסגרתו השתתף גם בקרבות בעזה. גילעד הוא החלל החמישי מבית קרני שומרון מאז תחילת התמרון, ואנו תפילה כי הוא יהיה גם האחרון. צוות המועצה ואני נמצאים כאן עבור משפחת בוים ששילמה את המחיר היקר מכל, ונעמוד לרשותה בכל צורך. יהי רצון שנהיה ראויים לגילעד ולכל חיילי צה"ל וכוחות הביטחון שמסרו את נפשם עבורנו".
סמל דניאל חמו מטבריה הותיר אחריו הורים, אליהו ושרה, ומשפחתו מתגוררת בנתניה. מחנכו לשעבר מתיכון ברנקו וייס בעיר, עדי כרמי, סיפר עליו: "דניאל הגיע ממשפחה חרדית והצטרף אלינו בגיל 15 וחצי. היה נער סקרן מאוד, חכם, פעיל ורגיש חברתית, מודל לחיקוי לתלמידים רבים, שנהג להתנדב לפני פורים ופסח בסיוע למשפחות נזקקות. נער עם לב ענק". הלווייתו תתקיים בשעה 14:00 בבית העלמין הצבאי בנתניה.
3 צפייה בגלריה
סמל אילן כהן ז"ל
סמל אילן כהן ז"ל
סמל אילן כהן ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
סמל דניאל חמו ז"ל
סמל דניאל חמו ז"ל
סמל דניאל חמו ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
מירה דוכן, מנהלת התיכון, הוסיפה: "דניאל נרתם תמיד לכל עשייה בית-ספרית, ליווינו את תהליך הגיוס שלו והתגאינו בכך שהגיע לשירות משמעותי וערכי בצנחנים. הוא שאף תמיד לשירות משמעותי והגשים את חלומו. לקח חלק בפעילות 'אחריי' בטבריה, וביום ראשון האחרון שלחנו לו סרטון חיזוק לפני הכניסה לעזה. הוא שלח לנו תמונה שלו מטקס קבלת הכומתה שהיה בעזה לפני מספר חודשים, מורה מהצוות ליוותה אותו באופן אישי מאז הגיוס".
בצלאל דוד שעשוע מתל אביב הותיר אחריו הורים, שי וגלית, וארבעה אחים (אח ושלוש אחיות). הוא למד בבית הספר היסודי תלמוד תורה אמרי דוד, ובתיכון ישיבת ידידיה בפתח תקווה. הלווייתו תתקיים בשעה 16:00 בבית העלמין הצבאי קריית שאול.

תחקיר ראשוני של האסון

האירוע הקשה אירע במהלך הפשיטה של צה"ל על מחנה הפליטים ג'באליה שבצפון הרצועה. בתקרית נפצעו עוד שמונה לוחמים, בהם שלושה שמצבם מוגדר קשה. היתר פונו לבתי החולים במצב בינוני וקל.
האירוע התרחש בציר שנתפס אתמול ב-9:00 בבוקר על-ידי הכוחות מגדוד 202, ראשית על-ידי שני הטנקים מגדוד 82 של חטיבה 7, שמשתתפים בפשיטה של אוגדה 98 על מחנה הפליטים. בצהריים נכנסו למבנה הרחב בן ה-3 קומות, 10 מטרים מהטנקים, חפ"ק סמג"ד 202, בקומה הראשונה.
לקראת הערב עבר בנקודה סגן מפקד פלוגה בטנק - ודיבר עם הלוחמים משני הטנקים בקשר, כאשר כל המדפים סגורים (ראשי הלוחמים בטנקים בתוך הכלים בגלל מתח מבצעי גבוה – י"ז). הכוח של סגן מפקד הפלוגה עלה למבנה, ואז, בסביבות השעה 19:00 כוח מאחד משני הטנקים זיהה קנה מחלון ועדכן את הטנק שצמוד לו – מה שהוביל לירי הפגזים - מבלי שידעו ככל הנראה שבתוכו נמצא "בית הסמג"ד", כלומר מפקדת השטח של סגן מפקד גדוד 202.
לפי תחקור ראשוני, כוח הטנקים חשד שמדובר במבנה עם מחבלים וירה לעברו שני פגזים, אך בצבא עדיין לא יודעים מה הסיבה לירי ולחריגה המסתמנת מגבולות הגזרה, שכן כוח השריון ששגה שייך אורגנית לצוות הקרב של גדוד 202, ולכן לא ברור כיצד התרחשה טעות כה קטלנית. כמו כן, טרם התברר מה כלל תדרוך חיילי השריון וסוגיית התמצאות הטנקיסטים בשטח תיבדק.