פיקוד העורף הרחיב אמש את רשימת האזורים הירוקים שבהם אין הגבלה על לימודים בגני הילדים ובבתי הספר - ובין היתר צירף אליה את חיפה, השרון וחלק מהיישובים בגליל. אבל הורים רבים אינם שולחים את ילדיהם למוסדות החינוך גם באזורים אלו, בשל פערי מיגון, וגם בשל אובדן האמון. לפי משרד החינוך 20% מבתי הספר ברחבי הארץ אינם ממוגנים.
2 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורף לקיום פעילויות חינוכיות
הנחיות פיקוד העורף לקיום פעילויות חינוכיות
המפה המעודכנת
(צילום: פיקוד העורף)
מנתוני משרד החינוך עולה שבאזורים שבהם מותרת חזרה תחת הגבלות מיגון, נפתחו 67 אחוזים ממוסדות החינוך - והמספר בעלייה הדרגתית. למשרד החינוך אין נתונים לגבי נוכחות התלמידים, אבל המנהלים מדווחים כי בכל יום שעובר מגיעים יותר תלמידים למוסדות. הערב התרחבה עוד יותר רשימת הערים הירוקות, ובין היתר צורפו אליה גם תל אביב וירושלים. אבל בתל אביב הבהירו כי לפחות בינתיים הלימודים יתקיימו בהתאם למרחבי המיגון, לפחות עד סוף השבוע.
בכל מקרה, הורים רבים משאירים את ילדיהם בבית, גם באזורים ירוקים - שבהם אין כלל הגבלות על קיום פעילויות חינוכיות, ושבהם למעשה מרחב מוגן זמין אינו תנאי לקיום לימודים. ביישובים הירוקים, נכון לעכשיו, לומדים יותר ממיליון תלמידים. הורה לתלמידה בכיתה ח' בבית ספר בצפון השרון סיפר כי רק מתי מעט מהתלמידים יכולים להגיע למרחב המוגן הקטן יחסית בבית הספר, ובמקרה של אזעקה רבים מהם אמורים לרוץ לאחד המסדרונות.
עד עתה הלימודים בבית ספר זה - כמו בכל מוסדות החינוך באזורים שאינם ירוקים - היו חלקיים, בהתאם לאפשרויות המיגון, והתקיימו בחלקם בזום. אבל עם שינוי הצבע והחלטת המועצה המקומית על חזרה לשגרת לימודים מלאה, הסיפור השתנה. "בית הספר לא ערוך לאזעקת אמת, אם תהיה נפילה יהיה כאוס", אמר הורה אחר. ההורים אף הלינו על כך שאין אפשרות לתלמידים שבוחרים להישאר בבית ללמוד בזום לצד חבריהם שבכיתה.
כאמור, גם חיפה הפכה אמש לעיר ירוקה. אבל הודעתה של עיריית חיפה על חזרתה של מערכת החינוך העירונית לשגרה מלאה גרמה לרגשות מעורבים בקרב הורים ואנשי חינוך.
הכותרת
צריך להתנתק מעזה לגמרי | היום שאחרי המלחמה עפ"י ליברמן
19:57
2 צפייה בגלריה
מקלטים בעיר חיפה
מקלטים בעיר חיפה
מקלט בחיפה. בתי ספר רבים לא ממוגנים
(צילום: אסף מגל )
ליאור גולדברג, אם לשלושה ילדים בכיתות ג', ו' ו-ט', אמרה כי "היום בתי הספר היסודיים עדיין למדו בזום, אבל ממחר הם אמורים גם לחזור לספסל הלימודים". גולדברג, שמשמשת גם כממלאת מקום יו"ר ועד ההורים של חיפה, מוסיפה, "במקומות שהילדים שלי הולכים יש מיגון. האם זה מיגון מספיק? אף אחד מאיתנו לא באמת יודע. בגדול, החוגים הם ליד מקלטים, בית הספר עם שני מקלטים שיכולים להיכנס אליהם. לדעתי, לא כל ההורים יישלחו את הילדים שלהם ללימודים".
היא האשימה את פיקוד העורף בהודעות סותרות: "יש כאן ברדק, ההתנהלות הזויה ולא תקינה. יש בחיפה בתי ספר וגנים שאין בהם מיגון. מדובר בחיי ילדים רכים שמישהו צריך לקחת עליהם אחריות. אנחנו ההורים, ואנחנו לא פקודים של הצבא שמורידים עלינו הנחיות".
עו"ד מירב פלד, אם לבת בכיתה ה': "אני כמו יתר הורי ישראל מודאגת ומוטרדת מהמצב. מדברים על חזרה ממחר ואנחנו מוטרדים מאוד, היות ואין די מרחבים מוגנים בבית הספר שלנו. זה מרגיש כמו דה ז'ה וו' לימי הקורונה", מסכמת פלד.
גדי קלנר, אב לשני תלמידים בכיתות ה' ו- י', משמש כסגן יו"ר ועד ההורים של חיפה: "ההנחיות של פיקוד העורף מאוד מבלבלות. ההורים בכאוס. לא מבינים איך עברנו מאפס למאה בדקה. ממצב שאסור ללמוד בכלל בקומה שהיא לא מקלט, למצב של שגרה מלאה. אנחנו כאילו שוב ב-6 באוקטובר. אבל מצד שני, הם רושמים בקטן שיש הוראה. שצריך להגיע למקלט בתוך פחות מדקה. הכמה מילים הפשוטות האלו מחסלות את כל ההגדרה של חזרה לשגרה. אנחנו רוצים תשובות".
סיור במקלטים בחיפה ובנתניה
(צילום: אסף מגל, עידו ארז)

קלנר, מוסיף שיש מוסדות חינוך שאמנם יש בהם מקלט, אבל הוא לא יספיק לכל בית הספר. "אז איך אפשר לחזור לשגרה ששש מאות ילדים פלוס צוות הולכים להיכנס למקלט של 400? איך? זה בלתי אפשרי. איך מקומה שלישית יספיקו להגיע להגיע למקלט בתוך דקה? איך אתם נותנים הוראה לחזור לשגרה אם זו לא שגרה. וגם הקטע של ה-48 שעות מוזר לכולם. הם אומרים שהשגרה היא רק ל-48 שעות, מאתמול בשש".
יולי גוכמן מחיפה, אם לשתי תלמידות בכיתות ה' ו-י"א, כינתה זו "החלטה חסרת אחריות". לדבריה, "יודעים מראש שאין מספיק מרחבים מוגנים לכולם. יש בתי ספר שהגישה אליהם בלתי אפשרית לפינוי במצב חירום. רק השבוע פינו עשרות יישובים במרחק של 30 דקות נסיעה מחיפה. יש לוחמה בצפון, יש ספינות מלחמה של מדינות שונות בים התיכון ורק במערכת החינוך הכול שקט ואין מלחמה בחוץ. הטענה שזה מתוך דאגה לבריאותם הנפשית של ילדינו היא טענה מופרכת ביותר. מה יקרה לבריאות של אותם הילדים אשר יגלו בזמן אמת שאין בשבילם מקום במרחב מוגן? הכתובת היא על הקיר ואנו שוב מסרבים להתייחס אליה ברצינות".
בהודעה ששלחה אמש הנהגת ההורים היישובית חיפה, לגורמים השונים, לרבות ההורים, נכתב: "אנו רוצים להעביר את תחושת הכאוס והבלגן הגדול שנוצרה מהחלטת פיקוד העורף להחזרת מוסדות החינוך לשגרה מלאה, בלי הסבר מניח את הדעת, בלי קווים מנחים מדוע מתקבלות החלטות כה שונות זו מזו. על מנת שנוכל לשלוח את ילדינו בבטחה ובלב שקט ללימודים, אנו מבקשים לקבל הבהרות והסברים מפיקוד העורף"