2 צפייה בגלריה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה והפצוע
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה והפצוע
החשודים בירי. "פעלו מתוך הגנה עצמית"
(צילום: לירן תמרי)
שני החשודים בירי למוות של הצעיר הפלסטיני בעימותים סמוך לכפר בורקה בסוף השבוע שעבר הגישו בקשה חריגה, לפיה הם מבקשים עיון חוזר בהחלטה להאריך את מעצרם. בתוך כך, אתמול חוקרי הימ"ר גבו עדות ראשונה מהחשוד המרכזי יחיאל אינדור, שירה למוות בקוסאי מעטאן ונפצע בעצמו באורח קשה. "פעלתי מתוך הגנה עצמית", הוא טען.  
בבקשה שהוגשה באמצעות עורכי הדין נתי רום ואביחי חג'בי מארגון "חוננו", מבקשים שני החשודים - אינדור ואלישע ירד, יועצה הפרלמנטרי לשעבר של חברת הכנסת לימור סון הר מלך - שופט המעצרים ידון בשנית בהחלטה להותירם במעצר, זאת לאור הטענה כי פעלו מתוך הגנה עצמית ולאור מעצרם של חמישה חשודים פלסטינים במהלך הלילה.
2 צפייה בגלריה
בית החולים ברמאללה
בית החולים ברמאללה
קוסאי מעטאן בן ה-19
(צילום: רויטרס/Ali Sawafta)
"בית המשפט מתבקש לעיין מחדש בהחלטתו ולהורות על שחרורם ממעצר של המשיבים", כתבו. "אינדור מסר אתמול גרסה מלאה לפיה פעל מתוך הגנה עצמית תוך שהוא הותקף ונפצע קשה. מעצרם של הפלסטינים מסמן, כך נראה, שינוי נסיבות בתיק והדברים מקבלים משנה תוקף שעה שהדבר נעשה בהמשך לגרסת אינדור כפי שנמסרה בחקירתו שנעשתה בבית החולים שערי צדק. דומה כי בשל הנסיבות החדשות תמונת הראיות השתנתה ומטה את הכף לעבר שחרורם".
עו"ד אביחי חג'בי מארגון חוננו מסר בתגובה: "היום הוגשה בקשה לבית המשפט לעיין מחדש בהחלטתו. אני בטוח שלאחר עיון בגרסת הפצוע יבין בית המשפט כי אין מקום להותיר את אינדור וירד במעצר ויש להמשיך במעצרים של הפלסטינים".
מהתחקיר הראשוני של צה"ל עולה כי עדר צאן מלווה בכמה מתנחלים מעוז ציון יצא ביום שישי מאחת החוות במאחז בלתי-חוקי, בקרבת הכפר בורקה הסמוך - וכשהגיעו למקום נתקלו בכ-80 פלסטינים שדרשו מהם לעזוב מיד, מאחר שמדובר בקרקע פלסטינית פרטית. המתנחלים רועי הצאן סירבו - ובשלב זה החל עימות מילולי ופיזי בין הצדדים - שהגיע לשיאו בירי במעטאן בן ה-19.
עם תחילתו של העימות, שכלל יידויי אבנים הדדיים, כ-30 מתנחלים נוספים ירדו מהמאחז לנקודה - והתעמתו עם הפלסטינים. במקום לא נכחו כוחות צבא או משטרה - ובשלב מסוים אחד היהודים שלף את נשקו וירה ישירות לעבר הפלסטיני שנהרג מהירי. המהומה פוזרה בתום דקות ארוכות, רק לאחר הגעת כוחות צה"ל.
ח"כ וולדיגר: "אנחנו צריכים לחזק את התושבים שלנו ביהודה ושומרון"
(צילום: גיל יוחנן, אסף חן)

ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) אמרה הבוקר ל-ynet Live כי "המצב ביהודה ושומרון לא טוב. על פי הסכמי אוסלו השטח באחריותנו והמתיישבים שגרים שם שומרים עלינו. הם חיים בפחד והאויבים שלנו מסתובבים שם כאילו הם בעלי הבית. המתיישבים, האזרחים שגרים שם סובלים יום יום, שעה שעה, רגע רגע. הם סובלים מאבנים ומירי, והם שומרים עלינו".
לדבריה, "אי אפשר לחלק צל"שים, אבל מצד שני אי אפשר להאשים אותו ברצח. אולי הוא באמת גיבור? אנחנו צריכים לחזק את התושבים שלנו. אני נגד פגיעה בערבים, אבל המצב ביהודה ושומרון הוא נוראי והאחריות היא עלינו. הם מפחדים אפילו מנסיעה פשוטה הביתה. הדברים האלו צריכים להשתנות".
ח"כ אלהרר: "איפה נשמע דבר כזה שטרוריסטים מקבלים גיבוי מלא?"
(צילום: אבי חי, אסף חן)

מנגד, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) כינתה את החשודים "טרוריסטים יהודים", והתייחסה בריאיון ל-ynet Live לדבריו של דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי, שאמר כי "יש עלייה בטרור היהודי - שדוחפת פלסטינים לטרור": "איפה נשמע דבר כזה שטרוריסטים מקבלים גיבוי מלא מהשר לביטחון לאומי? הממשלה הגיעה לפשיטת רגל מוסרית", אמרה.
"אני מקווה שלא נשמע שוב את האמירות המופרכות על ראש השב"כ ואת ההאשמות כי יש גורמים שמאלניים בצה"ל. נפלנו על הראש? שחור נהיה לבן וחושך נהיה אור? הקואליציה צריכה לחזק את האנשים ששומרים על המתיישבים, לא לפגוע בהם", הוסיפה.