תוכנית החירום לשדרוג הבטיחות בכביש הערבה, שגבה בשנים האחרונות אינספור קורבנות, יוצאת לדרך: עד סוף 2023 יתווספו לו 13 נתיבי עקיפה, ובחלקו גם גדרות הפרדה ותאורה. במקביל תתוגבר האכיפה בכביש, ויתווספו אליו שמונה מפרצים שבהם יוכלו שוטרים לעצור כלי רכב.
בכך קיבלה שרת התחבורה מרב מיכאלי את המלצת הצוות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), שאותו מינתה כדי לבחון את האופציות לטפל בכביש המסוכן. מינואר נהרגו בו שישה בני אדם ובשנים 2003 עד 2020 נהרגו 81 נוספים. רבים נפצעו, חלקם קשה וקשה מאוד.
2 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
יותר מ-80 קורבנות בפחות מ-20 שנה. זירת התאונה הקטלנית בכביש הערבה בחודש מאי
(צילום: נדב אילון מועצה אזורית ערבה תיכונה/ יחידת חילוץ ערבה)
כדי לזרז את הטיפול המליצו ברלב"ד על תוכנית שתכלול רק טיפול חלקי בתשתית ותסתיים בעוד כשנה ורבע. זאת כדי להימנע מהמתנה ארוכת שנים עד לקבלת תקציב לשיפוץ והרחבת הכביש כולו. המהלך, בעלות של 110 מיליון שקל שכבר זמינים, יבוצע באמצעות תקציב התחזוקה של חברת נתיבי ישראל, מה שיחסוך זמן של הפצת מכרז בין קבלנים.
בעשור האחרון הורחב חלקו הדרומי של כביש הערבה מאילת עד קטורה – קטע בן 53 קילומטרים שכולל שני נתיבים בכל כיוון עם גדר הפרדה. מאז שהורחב אירעה בו רק תאונה קטלנית אחת לעומת רבות קודם לכן. לאחרונה פורסם מכרז להרחבת 20 קילומטרים נוספים מקטורה ועד נחל שיטה בעלות של 300 מיליון שקל. העבודות כעת יתמקדו ב-100 הקילומטרים הנוספים שבין שיטה לצומת הערבה.
במסגרת התוכנית שאושרה ייסללו שישה נתיבי עקיפה בכיוון הנסיעה דרומה ושבעה בכיוון לצפון, כל אחד מהם באורך של 2.5 קילומטרים. באותם קטעים תיבנה גדר הפרדה ממתכת בין נתיבי הנסיעה המנוגדים ותוצב תאורה. שלטים שיוצבו בכביש יעדכנו את הנהגים כמה קילומטרים נותרו להם עד לנתיב העקיפה הקרוב, כדי לעודד אותם להימנע מעקיפות מסוכנות קודם לכן.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
"בעוד כשנה כביש 90 יהיה בטוח יותר". שרת התחבורה מרב מיכאלי
(צילום: רפי קוץ)
בכיוון דרומה ייסללו שני קטעים כאלה בין צומת הערבה לעין יהב; קטע נוסף בין עין יהב לספיר; קטע בין צופר לצוקים ושניים בין צוקים לצומת מנוחה. בכיוון ההפוך ייסללו שלושה קטעים בין שיטה לצוקים, אחד מעט צפונית לצוקים ועוד שלושה בין עין יהב לצומת הערבה. שבעה קילומטרים נוספים יעברו ריבוד, וייבנו שמונה מפרצי אכיפה חדשים תוך תגבור מספר הניידות והשוטרים במתנדבים, שיזכו גם לאמצעים טכנולוגיים חדשים.
נתיבי ישראל תציב בכביש שתי ניידות שייסיעו לנהגים שנתקעו בגלל תקר או מחסור בדלק, כדי לצמצם את זמן ההמתנה שלהם במקום המסוכן. לכביש יתווספו עוד שני מפרצי מנוחה חדשים, המועצות המקומיות יקימו בהם מתקני שירותים ותחנות רענון.
שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה כי "בעוד כשנה כביש 90 יהיה בטוח יותר. זמן קצר מרגע הנחייתי לגבש תוכנית מקיפה לטיפול בסיכונים השגנו תקציב ובקרוב נצא לדרך. זה מוכיח שאפשר לקדם את הבטיחות בכבישים בצורה מהירה ומקצועית". יו"ר הרלב"ד אבי נאור אמר: "השרה הטילה עליי לעמוד בראש הצוות ולגבש פתרונות מיידיים לכביש. שיתוף הפעולה של כלל הגורמים הביא למציאת פתרון יעיל ומהיר ליישום, בעלות נמוכה. יחד עם חיזוק האכיפה בכביש אני בטוח שנוכל להפוך את הכביש לבטוח בהרבה כבר בתוך כשנה".