"נדהמנו מההישגים של ישראל בלבנון – מבצע הביפרים וחיסול נסראללה. זה הישג מודיעיני וצבאי אדיר. הצלחתם להפתיע את חיזבאללה ולהוציא אותו משיווי משקל ולמעשה הצלחתם להפתיע גם את העולם כולו. אבל עכשיו אתם צריכים לתפוס את ההזדמנות הזאת בידיים וללכת להסדר בלבנון".
כך אומרים דיפלומטים מערביים בכירים, שחוששים שהמערכה בלבנון תהפוך למלחמה ממושכת. משיחות איתם מצטיירת תמונה מדאיגה של חוסר אמון בתוכניות של ישראל לגבי לבנון, ועל הרקע הזה ניתן גם להעריך מאיפה נובעת ההתנגדות העזה של יוניפי"ל, הכוח צבאי לשמירת שלום מטעם האו"ם, להיענות לדרישת צה"ל ולהתפנות חמישה קילוטרים צפונה. אלא שהבכירים גם הם הודו כי ייתכן שהמנדט הנוכחי של יוניפי"ל אינו מספק, ואמרו שבמסגרת הסדר עתידי ייתכן שישונה.
3 צפייה בגלריה
נעים קאסם, בנימין נתניהו, ג'ו בדיין
נעים קאסם, בנימין נתניהו, ג'ו בדיין
בחיזבאללה "דורשים" הפסקת אש, במערב לוחצים לנצל את ההזדמנות
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir, דנה קופל, Mandel NGAN / AFP)
במקביל, בחיזבאללה ממשיכים לספוג מכות מישראל עם הפצצות גם בעומק לבנון באזור הבקאע - וממשיכים בקו החדש שבמסגרתו הם קוראים להפסקת אש מיידית, מבלי לקשר אותה לדרישה שהציב בעבר המזכ"ל המחוסל חסן נסראללה להפסקת אש גם בעזה. אחרי נאומו האחרון של סגנו של נסראללה, נעים קאסם, בו קרא להפסקת אש מבלי לקשור אותה כאמור לעזה, על מסר דומה חזר היום גם בכיר בלשכה הפוליטית של ארגון הטרור - שאמר כי המגעים להפסקת אש נמצאים כעת בעדיפות עליונה.
חסן פדלאללה, חבר פרלמנט לבנוני בולט מטעם חיזבאללה, טען אמנם במסיבת עיתונאים בצהריים כי הארגון "בחר להמשיך בלחימה בכל האמצעים", אך מצד שני אמר כי חיזבאללה "דורש" הגעה להפסקת אש. "הנהגת חיזבאללה מתואמת עם יו"ר הפרלמנט נביה ברי במאמצים להפסקת אש", אמר. "לא ניכנס לפרטים הקשורים למשא ומתן ואנו מאמינים כי היו"ר ברי מסוגל להשיג את האינטרס של האומה", הוסיף.
תיעוד פעילות צה"ל בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

פדלאללה הדגיש כי מדובר "בשלב חדש במלחמה", אחרי שבמשך שנה שלמה תיארו בחיזבאללה את המערכה בצפון כ"חזית תמיכה בעזה". "מה שאנחנו רוצים היום זה לעצור את התוקפנות נגד לבנון. אנחנו רוצים הפסקת אש ואחריה נדון בנושאים פוליטיים", אמר. "העדיפות הראשונה של המדינה היא הגעה להפסקת אש, ואחר כך ידונו בכל הנושאים האחרים". מדובר במסר דומה למדי לזה של נעים קאסם, שבנאומו האחרון דרש קודם הפסקת אש מיידית ואמר שרק אחר כך יסוכמו פרטיו של הסדר עקיף מול ישראל.
בישראל דוחים לפי שעה את הקריאות הללו, ואתמול הצהיר שר הביטחון יואב גלנט כי משא ומתן ייערך רק תחת אש - בדומה להצהרות בעבר בסוגיה במהלך הלחימה מול חמאס בעזה. אבל במערב כאמור קוראים לישראל לנצל את ההזדמנות הנוכחית ולהגיע להסדר.
3 צפייה בגלריה
מחבלים הרוגים, פירים שנחשפו ומחסני אמצעי לחימה משמעותיים שאותרו: פעילות צוות הקרב החטיבתי של גולני ביממה האחרונה בדרום לבנון
מחבלים הרוגים, פירים שנחשפו ומחסני אמצעי לחימה משמעותיים שאותרו: פעילות צוות הקרב החטיבתי של גולני ביממה האחרונה בדרום לבנון
הקהילה הבינלאומית חוששת מהסתבכות בלבנון. "מימים היא תהפוך לחודשים"
(צילום: דובר צה"ל)
"יש חשש גדול בקהילה הבינלאומית שהפעולה הקרקעית של ישראל תעמיק ותגרום לנפגעים בקרב אזרחים לבנונים וגם בקרב כוח יוניפי"ל", הסבירו הדיפלומטים הבכירים במערב. "יש חשש גדול מפני הסתבכות בלבנון. דיברתם על פעולה שתימשך כמה ימים והיא נמשכת כבר יותר משבועיים, הולכת ומעמיקה. אנחנו חוששים שנתעורר בעוד חצי שנה ונראה אתכם עדיין יושבים בלבנון ונלחמים".
לדבריהם, "יש נכונות בקהילה הבינלאומית להרחבת המנדט של יוניפי"ל אבל בשביל זה צריך לשבת למשא ומתן. כל כיבוש של לבנון יהיה טעות גדולה וייתן הצדקה לחיזבאללה להמשיך לפעול. לצערנו ישראל לא מדברת עם אף אחד ולכן יוניפי"ל מסרב להתפנות כי מחד זה מנוגד למנדט שלו ומאידך פינוי עבורו יהיה השפלה".
הדיפלומטים הבכירים אמרו כי על אף המכה הקשה שחיזבאללה חטף, יש לארגון הטרור מנהיגות שיכולה לקבל החלטות כמו נעים קאסם, שהיה כאמור סגנו של חסן נסראללה עד חיסולו. "יש הבנה בקהילה הבינלאומית לגבי חומרת האיום מחיזבאללה. אנחנו בסכנה של הסתבכות, של פעולה שהייתה אמורה להימשך כמה ימים ועלולה להיגרר חודשים. אנחנו מבינים היום שהמנדט של יוניפי"ל היה שגוי וצריך לבחון את ההרחבה שלו או מנדט אחר", הסבירו. "יש נכונות לכך בקהילה הבינלאומית. ברור לכולם שנדרש פתרון אחר לדרום לבנון כי אסור להרשות לבעיה לחזור. המערב צריך לבחון איך יתרום לפתרון ומשא ומתן יעשה את זה".
3 צפייה בגלריה
כוח של יוניפי"ל שמירת השלום של ה או"ם בדרום לבנון בסיור ב מרג' עיון ב-12 באוקטובר
כוח של יוניפי"ל שמירת השלום של ה או"ם בדרום לבנון בסיור ב מרג' עיון ב-12 באוקטובר
המנדט יורחב? כוח יוניפי"ל
(צילום: AFP)
הדיפלומטים טענו כי "לבנונים רבים היו רוצים לראות את חיזבאללה נעלם. אבל כיבוש ישראלי בלבנון יהיה טעות כי הוא ייתן הצדקה לחיזבאללה לפעול, אל תתנו להם תירוצים. ישראל צריכה מנגנון שיפקח ויאכוף עסקה וזה יחייב כוחות בשטח". הם הדגישו כי "ישראל לא מדברת עם אף אחד וזאת טעות. היא לא תשיג את כל יעדיה בלבנון. הייתה לה הצלחה מול חיזבאללה וצריך להשתמש בזה כמנוף להגיע להסכם".
מועצת הביטחון של האו"ם פרסמה בתחילת השבוע הצהרה שמגנה את התקריות החוזרות ונשנות שבהן נפצעו אנשי יוניפי"ל מאש צה"ל בדרום לבנון, ולפיה המועצה "מודאגת מאוד" מהפגיעה באנשי כוח שמירת השלום. "אנו מפצירים בכל הצדדים לכבד את הבטיחות והביטחון של שומרי השלום", נמסר בהצהרה.
ישראל פנתה ליוניפי"ל פעמים רבות לאורך השבועיים האחרונים בניסיון לפנות את אנשי הכוח מעמדותיהם בדרום לבנון - על רקע התקריות שבהן נפגעו אנשי כוח שמירת השלום של האו"ם. מפקדים שונים בצה"ל, כולל קצין בדרגת תת-אלוף, ביקשו מהם להתפנות כדי שלא יקרה להם דבר - אך הם לא נענו. גם למפקד הכוח עצמו הועברו בקשות.
ביוניפי"ל, כאמור, מסרבים בתוקף להישמע להפצרות הישראליות להתפנות מעמדותיו ומתעקשים להישאר בקו האש, וכך גם לסכן למעשה את החיילים הזרים שמגיעים ממדינות ברחבי העולם. הסירוב המוחלט להתפנות הפתיע את ישראל, אבל תשובת הכוח הייתה חד-משמעית: "לא נזוז מהעמדות".
נתניהו: "הדרך להבטיח את שלום יוניפי"ל - התרחקו מהגבול"
(צילום: איתי בית און, לע"מ)

לשלל הגינויים שספגה ישראל בעקבות הפגיעה באנשי יוניפי"ל הצטרפה ביום שני גם הודעה משותפת מטעם איטליה, בריטניה, צרפת וגרמניה. "יוניפי"ל משחקת תפקיד מאזן חיוני", קבעו ארבע המדינות, שציינו כי על ישראל לשמור על ביטחון אנשי הכוח.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר מנגד כי "הדרך הטובה ביותר להבטיח את שלום חיילי יוניפי"ל היא להישמע לבקשת ישראל להתרחק זמנית מאזור הסכנה". לדברי נתניהו, "ההאשמה כאילו ישראל תקפה אנשי יוניפי"ל באופן מכוון היא שקרית לגמרי. ההיפך הוא הנכון - ישראל ביקשה מיוניפי"ל שוב ושוב להתרחק מהסכנה. היא ביקשה מהם פעם אחר פעם לעזוב באופן זמני את אזור הלחימה, המצוי בסמוך לגבול של ישראל עם לבנון. למעשה, ביום שבו ישראל החלה את הפעולה הקרקעית ליד גבול הלבנון, ביקשנו מהם מפורשות: 'אנא עזבו את האזור, כדי שלא יאונה לכם כל רע'.
בינתיים כאמור נמשכו תקיפות צה"ל בלבנון, ובין היתר דווח על תקיפות בצור ובאל-בקאע - אחרי שדובר צה"ל בערבית, אלוף-משנה אביחי אדרעי, פרסם לתושבים באזורים שהותקפו הודעות פינוי. בהודעה שלישית שפרסם, לתושבי טיר דבא שבדרום לבנון, מסר אל"ם אדרעי: "אלו הנמצאים במבנה המצוין במפה ובמבנים הסמוכים לו - אתם נמצאים ליד מתקנים של חיזבאללה, שנגדם יפעל צה"ל בעתיד הקרוב. למען ביטחונכם ובטיחות בני משפחתכם, עליכם לפנות מיידית את הבניין ולהתרחק למרחק של לפחות 500 מטרים".
דגל ישראל בכפר עייתא א-שעבא

תיעוד מתקיפה באל-בקאע

במקביל נמשכת גם הפעילות בתמרון הקרקעי המוגבל בדרום לבנון, ואחרי שהושלם כיבוש מרכז הכפר עייתא א-שעב הופץ תיעוד של דגל ישראל מתנוסס שם מעל חורבותיו. מדובר צה"ל נמסר כי במהלך היממה האחרונה הכוחות המתמרנים וכלי טיס של חיל האוויר חיסלו יותר מ-45 מחבלים והשמידו יותר מ–150 מטרות של חיזבאללה. בין המטרות שהותקפו, מחסני אמצעי לחימה, משגרים ומבנים צבאיים של ארגון הטרור. בשורת פעילויות של חטיבה 7 אותרו מצבורי אמצעי לחימה רבים.
מטוסי קרב, יחד עם כוחות חטיבת האש 7338 תחת אוגדה 91, חיסלו בין היתר את המחבל חוסין מוחמד עוואדה, מפקד גדוד בחיזבאללה במרחב בינת ג'ביל, שמצפון לאביבים ויראון שבגליל העליון. מדובר צה"ל נמסר כי עוואדה "היה אחראי על קידום מתווי ירי ממספר כפרים במרחב בינת ג'בל לשטח הארץ".