משרד המשפטים של ארצות הברית הודיע לפנות בוקר (יום ה') כי חאלד שייח מוחמד, מי שנחשב למוח שמאחורי פיגועי 11 בספטמבר 2001, מתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה, הסכים לחתום על הסדר טיעון, וכך עשו גם שני שותפיו, ווליד אל-עטש ומוסטפה אל-חווסאווי. הסדר הטיעון, שבא 23 שנה אחרי המתקפה הרצחנית ששינתה את ההיסטוריה של ארה"ב והמזרח התיכון, יציל את השלושה מעונש מוות וישלח אותם למאסר עולם בלבד, והוא סופג ביקורת חריפה מצד חלק ממשפחות הנרצחים.
8 צפייה בגלריה
חאלד שייח מוחמד עם מעצרו ב-2003. הודה: "ערפתי את ראשו של דניאל פרל"
חאלד שייח מוחמד עם מעצרו ב-2003. הודה: "ערפתי את ראשו של דניאל פרל"
חאלד שייח מוחמד עם מעצרו ב-2003. הודה: "ערפתי את ראשו של דניאל פרל"
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
אסון התאומים
אסון התאומים
פגיעת המטוס השני במרכז הסחר העולמי ב-11 בספטמבר 2001. מתקפה ששינתה את העולם
(צילום: AP)
במתקפת הטרור של 11 בספטמבר, שהיממה את העולם, חטף ארגון הטרור אל-קאעידה ארבעה מטוסים, וריסק שניים מהם אל מגדלי התאומים בניו יורק ואחד אל מטה הפנטגון בווירג'יניה. נוסעי המטוס הרביעי התעמתו עם המחבלים והצליחו לגרום למטוס להתרסק על מדשאה בפנסילבניה במקום על יעדו – הבית הלבן. בניו יורק גרם ריסוק המטוסים לקריסת מרכז הסחר העולמי על כל יושביו, ובסך הכול נרצחו בפיגועים כמעט 3,000 בני אדם.
המתקפה, שבה השתתפו 19 מחבלים, הובילה את ארה"ב בראשות הנשיא ג'ורג' בוש הבן להכריז על "מלחמה בטרור" ולפלוש לאפגניסטן כדי להפיל את משטר הטליבאן, ששיתף פעולה עם אל-קאעידה. מלחמת אפגניסטן, שהסתיימה רק לפני שלוש שנים, הפכה לארוכה בהיסטוריה האמריקנית. למתקפה היה משקל גם בהחלטתה של ארה"ב לפלוש ב-2003 לעיראק, שם הפילה את משטרו של סדאם חוסיין בשל החשד שהוא מחזיק בנשק להשמדה המונית. שתי המלחמות קרעו את המזרח התיכון, ויש הטוענים שתרמו במידה רבה למהפכות "האביב הערבי" של שנת 2011. את מנהיג אל-קאעידה, אוסמה בן לאדן, ארה"ב תפסה וחיסלה בפקיסטן ב-2011, כמעט עשר שנים אחרי המתקפה.
לפי הרשויות האמריקניות, חאלד שייח מוחמד היה האיש שהגה את הרעיון להשתמש במטוסים כנשק במסגרת מתקפת הטרור של 11 בספטמבר. מוחמד נחשב לאחד האנשים הקרובים ביותר לבן לאדן, ולפי החוקרים קיבל ממנהיג אל קאעידה עצמו את האישור לתכנן לפרטיו את מבצע חטיפות המטוסים וריסוקם. מוחמד, מהנדס בהכשרתו, שבעצמו למד באוניברסיטה בארה"ב, הודה בחקירותיו כי תכנן את מתקפת הטרור "מ-א' ועד ת'", וכי מלבד זאת גם היה מי שבמו ידיו ערף את ראשו של העיתונאי האמריקני היהודי דניאל פרל שנחטף ונרצח בפקיסטן ב-2002. הוא הודה גם בסיוע לפיגוע הראשון במגדלי התאומים, ב-1993, שמונה שנים לפני המתקפה הגדולה, שבו נרצחו שישה בני אדם.
8 צפייה בגלריה
ארה"ב חאלד שייח מוחמד ה מוח של פיגועי 11 ב ספטמבר ב מרכז ו עטש מ שמאל איור מ שימוע ב גואנטנמו ב 2008
ארה"ב חאלד שייח מוחמד ה מוח של פיגועי 11 ב ספטמבר ב מרכז ו עטש מ שמאל איור מ שימוע ב גואנטנמו ב 2008
חאלד שייח מוחמד (במרכז) ושותפו עטש (משמאל), באיור שתיעד שימוע שנערך להם בגואנטנמו ב-2008. רק 30 אסירים נשארו שם
(צילום: AP Photo/Janet Hamlin, Pool, File)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב חאלד שייח מוחמד ה מוח של פיגועי 11 ב ספטמבר הסדר טיעון
ארה"ב חאלד שייח מוחמד ה מוח של פיגועי 11 ב ספטמבר הסדר טיעון
הגה את רעיון החטיפה - וקיבל אישור מבן לאדן. חאלד שייח מוחמד
(צילום: Handout / FBI / AFP)
חאלד שייח מוחמד נתפס בפקיסטן במרץ 2003, ואחר כך הוחזק שלוש שנים בבתי כלא סודיים של ה-CIA. ב-2006 הועבר לכלא גואנטנמו שבמפרץ קובה, מתקן המעצר בבסיס המבודד של חיל הים האמריקני שבו החליטה ארה"ב להחזיק חשודים בטרור כדי למנוע מהם זכויות שמעניקה החוקה האמריקנית, ושאותן יכלו לתבוע אם היו מועברים לשטחה. לימים נחשף כי כמו עצירים אחרים שהוחזקו שם עבר חאלד שייח מוחמד עינויים קשים, בהם 183 אירועי הטבעה (waterboarding), שבהם הוחזק ראשו ארוכות מתחת למים עד שכמעט נחנק, כדי לחלץ ממנו הודאות. בדיעבד הפך השימוש בעינויים לאחת הסיבות העיקריות לעיכוב ההליכים נגד מוחמד והחשודים האחרים, שנמשכים כבר 16 שנה, משום שחילוץ הודאות בדרך זו נחשב בלתי חוקי.
חאלד שייח מוחמד נחשב לאסיר המפורסם ביותר בגואנטנמו, שהחל לשמש כמתקן כליאה בשנת 2002 ובשיא הוחזקו בו כ-800 אסירים. מאז פוזרו רובם בהדרגה בין מדינות שונות, וכיום יש בו כ-30 אסירים בלבד. נשיאי ארה"ב ברק אובמה וג'ו ביידן הבטיחו במהלך הקמפיינים שלהם לנסות לסגור את הכלא, אך ללא הצלחה.

כאב המשפחות: "גזלו ממני את הצדק שרציתי"

מלבד מוחמד הסכימו כאמור להסדר טיעון שני שותפיו עטש וחווסאווי. עטש, סעודי ממוצא תימני, מואשם כי אימן שניים מהחוטפים שביצעו את המתקפה של 11 בספטמבר, ולפי החוקרים הוא הודה גם שקנה חומרי נפץ וגייס את המחבלים שביצעו בשנת 2000 את הפיגוע הרצחני בתימן נגד המשחתת האמריקנית "קול", שבו נרצחו 17 מלחים אמריקנים. אחרי שארה"ב פלשה לאפגניסטן הוא נמלט לפקיסטן, ושם הסתתר עד שנתפס ב-2003. לאחר מכן הוחזק גם הוא בכמה בתי כלא סודיים של ה-CIA. חווסאווי מצדו נחשד בניהול המימון של פיגועי 11 בספטמבר. גם הוא נעצר בפקיסטן ב-2003, וגם הוא הוחזק בהמשך במרתפי ה-CIA.
8 צפייה בגלריה
הפיגוע במגדלי התאומים
הפיגוע במגדלי התאומים
העשן מיתמר ממגדלי התאומים בספטמבר 2001. נוסעים אמיצים מנעו ממטוס להתרסק על הבית הלבן
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב 11 בספטמבר מחלות אבק מגדלי התאומים
ארה"ב 11 בספטמבר מחלות אבק מגדלי התאומים
תושבי ניו יורק מכוסים בהריסות מגדלי התאומים אחרי קריסתם, לפני 23 שנה
(צילום: AP)
בקרב בני משפחותיהם של נרצחי 11 בספטמבר היו שהזדעזעו הלילה לשמוע על הסדר הטיעון. טרי סטרדה, העומדת בראש ארגון המאגד חלק ממשפחות הנרצחים, סיפרה שרבים מהקרובים רק רצו לראות את המחבלים עומדים בבית המשפט ומודים באשמה: "גזלו ממני את הצדק שציפיתי לו, כלומר משפט ועונש", אמרה. סטרדה ביקשה הלילה לזכור את קרובי המשפחה הרבים שהלכו לעולמם בעודם ממתינים למיצוי הדין עם המחבלים, ואמרה על הרוצחים: "הם היו פחדנים כשהם תכננו את המתקפה, והם פחדנים גם היום".
מייקל בורק, שאחיו הכבאי בילי נהרג במגדל הצפוני של מרכז הסחר העולמי בניו יורק כשנכנס לשם לחלץ לכודים, מתח הלילה ביקורת חריפה על העיכוב בהליכים נגד המחבלים ועל תוצאתם. "כדי לערוך את משפטי נירנברג נדרשו רק כמה חודשים או שנים. מבחינתי זה ביזיון שאחרי 23 שנה האנשים האלה לא הורשעו ונענשו על פשעיהם. מעולם לא הבנתי למה זה לוקח כל כך הרבה זמן. אני חושב שאם היינו חוזרים בזמן ואומרים לאנשים שצפו בדמעות בקריסת מגדלי התאומים 'שומעים? בעוד 23 שנה החבר'ה שאחראים לפשע הזה שהרגע ראיתם יקבלו הסדרי טיעון, כך שהם יחמקו מעונש מוות וייענשו רק במאסר עולם' – הם היו המומים".
8 צפייה בגלריה
טקס זיכרון בניו יורק
טקס זיכרון בניו יורק
אתר ההנצחה לקורבנות מתקפת הטרור בניו יורק. "כדי לערוך את משפטי נירנברג נדרשו רק כמה חודשים"
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
11  בספטמבר ספטמבר ארה"ב אסון התאומים תאומים טרור
11  בספטמבר ספטמבר ארה"ב אסון התאומים תאומים טרור
נדחתה בקשת "החוטף ה-20": יישאר בארה"ב. המתקפה ב-11 בספטמבר 2001
(צילום: AP)
גם מנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל גינה הלילה את הסדרי הטיעון. "הדבר היחיד שהוא גרוע יותר מלנהל משא ומתן עם טרוריסטים הוא לנהל איתם משא ומתן אחרי שהם נתפסו", מסר בהצהרה כתובה, שבה האשים את הנשיא ג'ו ביידן כי הוא "נוהג בפחדנות מול הטרור".
בתיק נוסף הקשור למתקפת הטרור של 11 בספטמבר דחה הלילה משרד המשפטים האמריקני את בקשתו של זקריאס מוסאווי, מי שכונה "החוטף ה-20", לרצות את שארית מאסר העולם שלו בצרפת. מוסאווי, האדם היחיד שהורשע בארה"ב במעורבות בפיגועי 11 בספטמבר, הביע חשש שאם דונלד טראמפ יחזור לנשיאות הוא יוצא להורג, ועל כך ביסס את בקשתו.