משרד התחבורה ישקיע בחמש השנים הקרובות כמיליארד שקל ברשת נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים בנתניה. כך הודיעו היום (שלישי) שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש העיר נתניה מרים פיירברג, אחרי שחתמו על הסכם.
2 צפייה בגלריה
מיכאלי ופיירברג חותמות על ההסכם
מיכאלי ופיירברג חותמות על ההסכם
השרה מיכאלי עם ראש העיר נתניה, הערב
(צילום: רן אליהו)
הפרויקט יושלם רק בשנת 2027. בשנה הקרובה ישלימו משרד התחבורה והעירייה את התכונן, ורק לאחר מכן יחלו העבודות בפועל. במשרד התחבורה התגאו היום כי נתניה תהיה העיר הראשונה בישראל שתציע כיסוי עירוני מרבי של רשת צירי העדפה לתחבורה ציבורית ותחבורה בת קיימא, המגיעה לשכונות העיר וסביבותיה, כסנונית הראשונה ברשת התחבורה המטרופולינית שמקדמת מיכאלי ברחבי הארץ.
עם זאת, המשרד כבר ביצע פרויקט דומה באשדוד, שגברה ב-2011 על 16 ערים אחרות בארץ בקול קורא שפרסם אז המשרד. במסגרת הפרויקט הוקצו לאשדוד 200 מיליון שקל, אבל דוח חריף של מבקר המדינה חשף כי ההסכם נחתם רק ב-2014, ומראש נוספו לו 20 מיליון שקל. עד 2018 חרג תקציבו ל-291 מיליון שקל, והתוכנית לא באמת בוצעה במלואה. עיריית אשדוד וגם משרד התחבורה מתרשלים בבקרה על התוכנית וביישומה, והפרויקט נחשב כישלון.
הפרויקט בנתניה יכלול 27 קילומטר של נתיבי תחבורה ציבורית, תחנות משודרגות, העדפה ברמזורים ומערך אכיפה. 11 מסופי תחבורה מתקדמים יוקמו בנתניה וסביבתה - מחבצלת בצפון ועד תחנת בית יהושע בדרום וצומת השרון במזרח. כמו כן, יוקמו 26 קילומטרים של רשת שבילי אופניים שיכללו עמדות ריענון ומתקנים ייעודיים. 11 קילומטרים של שבילי אופניים יוקמו לצד הנת"צים ובנוסף, העיריה תסלול שבעה קילומטרים של שבילי אופניים טקטיים.
2 צפייה בגלריה
עומסים כבדים בעקבות "נתיב פלוס" בכביש החוף סמוך לנתניה
עומסים כבדים בעקבות "נתיב פלוס" בכביש החוף סמוך לנתניה
פקוק באזור נתניה. 11 מסופי תחבורה מתקדמים, ושבילי אופניים
(צילום: עידו ארז)
במשרד הבטיחו כי נתיבי התחבורה הציבורית ומסלולי האופניים שייסללו בעיר יחוברו ישירות למוקדי ביקוש ובהם תחנת הרכבת, מוקדי תעסוקה, מוסדות חינוך, מרכזי בריאות ואזורי בילוי ופנאי. לצידם יוקמו עמדות רענון לרוכבות ולרוכבים, מתקנים לקשירת אופניים, עמדות ניפוח אוויר, ברזיות, הצללה ושתילת עצים ועוד.
לפי התוכנית, מערך התחבורה הציבורית בעיר יתוגבר ב-50% ותינתן העדפה לאוטובוסים בצמתים. לאורך הנת"צים יוצבו מצלמות אכיפה אלקטרוניות שיבטיחו שמירה על דרך פנויה ותנועה חופשית לאוטובוסים. התוכנית כוללת גם הצללת מדרכות לעידוד ההליכה בעיר. רשת התחבורה, כך לפי התוכנית, תחובר למרכז ניהול תנועה מטרופוליני.
השרה מיכאלי אמרה הערב כי "ההסכם שהבאנו היום משלב לראשונה את כל זרועות המשרד, מתחבורה ציבורית, תשתיות, הליכתיות, רכיבה ודרך כל החברות והגופים הרלוונטיים, ונותן העדפה לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי. אני קוראת לכל ראשי הרשויות להצטרף למיזם החדש של הסכמים משתלמים ולהיות חלק מהשינוי".
ראש העיר נתניה מרים פיירברג הוסיפה כי "ההסכם יאפשר זמינות גבוהה יותר של התחבורה הציבורית ובטווח הארוך אף יניח את התשתית לפרויקט הבא עליו שוקדים במשרד התחבורה ובנתיבי איילון, בשיתוף גורמי המקצוע בעירייה ואשר יכלול שלושה קווי רכבת קלה מנתניה ואל נתניה. יחד עם תחנת רכבת שלישית, סלילת כביש 561, הרחבת ציר הרוחב 57, נתיב תחבורה ציבורית ייעודי מאזור התעסוקה של נתניה לחניון הגדול של חנה וסע בשפיים. כל אלה יעניקו מענה משמעותי ואמיתי למשבר התחבורה הקשה שפוקד את מרחב השרון".