לאחר ששר המשפטים יריב לוין הודיע לבג"ץ, בתשובה לעתירות שדרשו לחייב אותו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, כי הוא יכנס את הוועדה תוך 15 יום, לוין שלח הודעה לחברי הוועדה לפיה היא תכונס למפגשה הראשון בהרכב החדש ב-16 בנובמבר - יום רביעי הבא.
השבוע צפויה הממשלה למנות את נציגת הממשלה הנוספת בוועדה (לפי החוק, חייבים למנות לפחות אישה אחת כנציגת הממשלה בוועדה), וכך יושלים סופית הרכבה. הפעם האחרונה בה הוועדה התכנסה, בהרכב שונה, הייתה ב-22 באפריל 2022 - לפני יותר משנה וחצי.
2 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן, יריב לוין
עוזי פוגלמן, יריב לוין
השופט פוגלמן ולוין. לא הגיעו להסכמות על המינויים בעליון
(צילום: מתוך אתר הרשות השופטת, שלו שלום)
אתמול הודיעו לוין ושר ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון השופט עוזי פוגלמן על מינוי נשיא בית משפט השלום בתל אביב, השופט צחי עוזיאל, לתפקיד מנהל בתי המשפט. אולם, לפחות לשעה זו, אין הסכמה בין לוין לפוגלמן על מועמדים לבית המשפט העליון שיחליפו את הנשיאה הפורשת אסתר חיות והשופטת ענת ברון, שפרשה גם כן. בהודעתו לבג"ץ, אמר לוין כי "יביא בפני הוועדה החלטות שיש לגביהן הסכמה רחבה".
מעבר למינוי שני שופטי עליון, גם אין הסכמה על מינוי מחליף קבוע לנשיאה לשעבר חיות. בעוד פוגלמן עומד על שמירת עקרון הסניוריטי, לפיו השופט הכי ותיק - יצחק עמית - נבחר לתפקיד הנשיא, לוין מתעקש לבחור מועמד שיוסכם גם עליו. לפני כחודשיים, כבר הכריז השופט יוסף אלרון שיתמודד לתפקיד.
2 צפייה בגלריה
השופט יוסף אלרון
השופט יוסף אלרון
השופטים יצחק עמית ויוסף אלרון. הראשון אמור להתמנות לנשיא לפי שיטת הסניוריטי, השני הודיע שיתמודד בכל מקרה
(צילום: אוהד צויגנברג, עמית שאבי)
בחירת שופטי עליון דורשת רוב של שבעה מתוך תשעה חברים בוועדה, ולכן לא ניתן למנותם בלי ההסכמה של שלושת חברי הקואליציה, אך בחירת נשיא העליון דורשת רוב רגיל של חמישה חברים. לכאורה, בוועדה יש רוב תומך בשימור עיקרון הסניוריטי - שלושת שופטי העליון, שני נציגי לשכת עורכי הדין ונציגת האופוזיציה ח"כ קארין אלהרר. עם זאת, בתור יו"ר הוועדה, לוין יכול פשוט להחליט לא להעלות את המינוי להצבעה.
אם כך, נראה כי הוועדה תסתפק לעת עתה במינוי שופטים לבתי משפט השלום והמחוזי, שם חסרים עשרות בשל יציאה לגימלאות. בישיבה הראשונה של הוועדה ימונו ועדות המשנה שיראיינו את המועמדים. בנוסף, יוצעו שמות המועמדים שיפרסמו לידיעת הציבור לטובת הבעת הסתייגויות.
למרות כינוס הוועדה, בכל מקרה לא ימונה אף שופט בזמן הקרוב. זאת מכיון שעל פי החוק יש לפרסם מועמדות לתפקיד שופט 45 יום בטרם מועמדותו תידון בוועדה, על מנת למצות את הגשת התנגדויות הציבור. לכן, בחירת שופטים תתאפשר בפועל רק לקראת סוף חודש דצמבר.
יו"ר לשכת עורכי הדין על הודעת לוין על כינוס הועדה לבחירת שופטים
(צילום: לשכת עורכי הדין)

לפי נתונים של הנהלת בתי המשפט, העומס על מערכת המשפט גדל בשנים האחרונות, בשל מחסור בשופטים לצד עלייה במספר התיקים החדשים שנפתחים בכל שנה. ב-2022 היו בבתי המשפט, להוציא בית המשפט העליון, קרוב למיליון דיונים, שהוטלו על כתפיהם של 788 שופטים ו-73 רשמים. מספר התיקים שנפתחו ב-2022 עמד על 861,388 תיקים חדשים - למעלה מ-150 אלף לעומת מספרם ב–2012.
על פי נתוני השר - נכון לחודש יולי 2023 תקינת השופטים במערכת היא 806 והמצבה הנוכחית היא 788, ומכאן כי ישנם 18 תקני שיפוט פנויים. עד לסוף שנת 2023 צפויים לפרוש עוד 22 שופטים ורשמים בכירים, במסגרת הסיכום התקציבי לשנת 2023 התקבלו 11 תקני שופטים. על פי הצפי עד לסוף שנת 2024 צפויים לפרוש 18 שופטים נוספים.