שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, גינה היום (שבת) את ישראל על התקיפות במחנה הפליטים נוסייראת - שבמהלכן חולצו ארבעת החטופים משבי חמאס.
בורל בירך של שחרורם של נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, שלומי זיו ואנדריי קוזלוב, וקרא לשחרר את כל החטופים שנותרו בשבי. לצד זאת הוא תקף את ישראל על "טבח נוסף באזרחי עזה" ואמר: "הדיווחים מעזה מחרידים. אנו מגנים זאת בכל תוקף. מרחץ הדמים חייב להסתיים מיד".
תיעוד פלסטיני ממבצע חילוץ החטופים מנוסייראת שברצועת עזה
2 צפייה בגלריה
ג'וזפ בורל
ג'וזפ בורל
ג'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד
(צילום: AP Photo/Jean-Francois Badias)
לטענת חמאס יותר מ-210 פלסטינים נהרגו בתקיפות בנוסייראת. דובר צה"ל אמר בריאיון לערוץ הסעודי אל-חדת' כי יותר מ-100 נהרגו - בהם מחבלים ואנשים שחמאס השתמש בהם כמגן אנושי. התקיפות הובילו לעימות דיפלומטי חריף בין ישראל לנורבגיה.
סגן שר החוץ של נורבגיה, אנדראס מוטספלדט קראוויק, גינה בחריפות את ישראל על מה שהגדיר כטבח נוסף באזרחים בעזה. "נורבגיה מגנה התקפות על אזרחים בלשון החריפה ביותר", אמר. "אנו קוראים לשחרר עכשיו את כל החטופים הנותרים, ולהפסקת אש עכשיו. הסבל חייב להסתיים".
2 צפייה בגלריה
 נועה ארגמני ותיעוד מנוסייראת
 נועה ארגמני ותיעוד מנוסייראת
נועה ארגמני ותיעוד מנוסייראת
(צילום: דובר צה"ל)
שגריר ישראל בנורבגיה, אבי ניר פלדקליין, לא נותר חייב ותקף את קראוויק - תוך תזכורת למוסר הכפול של הנורבגים: "נורבגיה לא תמכה בשבוע שעבר בתיקון בעצרת ארגון הבריאות הקורא לשחרר את החטופים הישראלים. אין להחזיק בני ערובה באזורים מיושבים בצפיפות. משפחות לא צריכות לכלוא בני ערובה בבתיהן מטעם ארגוני טרור ואסור לחטוף אזרחים".
"לישראל יש לא רק את הזכות להציל את אזרחיה החטופים, אלא מחויבות לעשות זאת. אלה שחטפו אזרחים, שילמו למשפחות שיחזיקו אותם כבני ערובה בבתיהן באמצע אזור מגורים מאוכלס, אחראים לכל נפגע וקורבן", הדגיש השגריר הישראלי בנורבגיה.
גם במצרים גינו את ישראל בעקבות התקיפות בנוסייראת, ואמרו כי "מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי ההומניטרי ושל זכויות האדם". משרד החוץ בקהיר אמר כי לישראל יש "אחריות משפטית ומוסרית" לתקיפות. מצרים, שמתווכת בין ישראל לחמאס במהלך המלחמה, אמרה כי היא "קוראת לגורמים הבינלאומיים להתערב כדי לעצור את המלחמה הישראלית ברצועת עזה".
בהמשך פרסם משרד החוץ הירדני הודעה חריפה בלשון דומה, שבה עמד מספר ההרוגים על 150. ירדן גינתה את "התקיפה הישראלית שהביאה למותם של 150 פלסטינים ולפציעתם של מאות", ואמרה כי "מדובר באירוע המשקף את הפגיעה השיטתית באזרחים פלסטינים, בהפרה של החוק הבינלאומי ופשעי מלחמה. ירדן קוראת לקהילה הבינלאומית ובמיוחד למועצת הביטחון לנקוט פעולה מיידית ודחופה להפסקת פשעי המלחמה של ישראל בעזה".