המשקיפה המיוחדת של האו"ם לענייני השטחים הפלסטיניים, פרנצ'סקה אלבנזה האיטלקייה, אינה זרה לאמירות אנטי-ישראליות ואנטישמיות מעוררות סקנדלים, אך תגובתה לפוסט ברשת X הדגישה את עמדתה - כשהסכימה עם השוואה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לאדולף היטלר.
הציוץ המקורי היה של קרייג מוקיבר, בכיר במועצת זכויות האדם באו"ם לשעבר, שפרש בסוף אוקטובר אשתקד מתפקידו כראש סניף ניו יורק של משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם. לדבריו, הוא פרש מהתפקיד על רקע "חוסר היחס של האו"ם לרצח העם שמבצעת ישראל בפלסטינים". בציוץ, הציג מוקיבר תמונה המחולקת לשני חלקים: בחלקה העליון נראה אדולף היטלר מוקף באנשים, ובחלקה התחתון נראה נתניהו לאחר נאומו בקונגרס בארה"ב, כשהוא מוקף במחוקקים אמריקנים. התמונה, שמייצרת דמיון בין השניים והסיטואציה שבה הם מוצגים, הופיעה תחת הכיתוב: "ההיסטוריה תמיד מסתכלת".
אלבנזה, שתיאור תפקידה באו"ם מופיע לצד שמה בחשבון ה-X שלה, הגיבה על התמונה, וכתבה: "זה בדיוק מה שחשבתי עליו היום". מתחת לתגובתה של אלבנזה הופיעו ציוצים נוספים של מגיבים שהשוו בתמונות ובכיתוב בין היטלר והוורמאכט לבין נתניהו וחיילי צה"ל.
בעקבות ההשוואה, קרא חבר מפלגת השמרנים בגרמניה מתיאס הויר להתפטרותה של אלבנזה וכינה את דבריה "בושה לאו"ם". חברתו לסיעה גיטה קונמן אמרה כי "ההשוואה להיטלר מגעילה. גרמניה היא התורמת השנייה בגודלה לאו"ם. מה הממשלה הפדרלית עומדת לעשות בנידון?".
1 צפייה בגלריה
פרנצ'סקה אלבנזה
פרנצ'סקה אלבנזה
אלבנזה: "זיכרון השואה לא נפגע"
(מתוך טוויטר)
לאלבנזה, שהייתה בעבר יועצת משפטית לאונר"א, סוכנות הסיוע של האו"ם לפליטים פלסטינים, יש כאמור רקורד ארוך של אמירות אנטי-ישראליות ואנטישמיות. בין השאר, היא טענה כי שדולה יהודית "שולטת בארה"ב", והתנצלה על כך; השוותה בין השואה לנכבה; קראה לאמברגו נשק על ישראל; טענה כי ישראל מבצעת הפרות חמורות של זכויות אדם; אמרה שכיבוש דורש ויוצר אלימות; ובשיחת וידיאו בכנס של הג'יהאד האיסלמי וחמאס הביעה תמיכה ב"פתרון מדינה אחת".
מצבור האמירות וההתבטאויות שלה גרם לכך שמרכז שמעון ויזנטל טען כלפיה כי היא "אינציקלופדיה אנטי-ישראלית מהלכת", וכי היא אחראית ל"דמוניזציה של ישראל ולנורמליזציה של אנטישמיות". לאחר טבח 7 באוקטובר, כתבה אלבנזה כי "קורבנות 7/10 לא נרצחו בשל יהדותם - אלא בתגובה לדיכוי הישראלי", וקראה לסילוקה של ישראל מהאו"ם. ישראל מצידה אסרה בפברואר השנה את כניסתה של אלבנזה לתחומי המדינה.
"מדובר בשחיתות מוסרית", נכתב בחשבון ה-X של הקהילה הבינלאומית לזכויות אדם, "אלבנזה חייבת להתפטר ולהתנצל בפני כל ניצולי השואה וקרובי משפחות הקורבנות". שר החוץ ישראל כ"ץ הגיב גם הוא: "לא יאומן שאלבנזה יכולה להשתמש באו"ם כמגן להפצת אנטישמיות". בחשבון של משלחת ישראל למשרדי האו"ם בז'נבה נכתב כי "כש'מומחית' מטעם האו"ם תומכת בעיוות שואה שמופץ על ידי דירקטור לשעבר במועצת זכויות האדם של האו"ם בניו יורק, זה אומר שהכול רקוב מהיסוד".
השגריר החדש של ישראל בז'נבה, דניאל מרון, השתמש באותו האשטאג ("להדיחאתאלבנזה"), כשכתב: "אלבנזה מנצלת את התפקיד שלה באו"ם כדי להפיץ שנאה וללבות רטוריקה מזהמת". שגרירת ארצות הברית למועצה לזכויות האדם בז'נבה, מישל טיילור, כתבה: "ההשוואה בין נתניהו להיטלר ראויה לגינוי ואנטישמית. אין שום מקום לרטוריקה לא אנושית כזו. אישה בתפקיד שלה אמורה לשאוף לשפר את אתגרי זכויות האדם בעולם ולא ללבות אותם".
אלבנזה השיבה לביקורת נגדה, וטענה כי "הזיכרון של השואה נותר ללא פגע. להג מוסדי והתפרצויות מוסריות סלקטיביות לא יעצרו את דרכו של הצדק, שסוף-סוף נמצא בתנועה".
מוקדם יותר החודש נודע כי האו"ם פתח בחקירה פנימית נגד אלבנזה, במטרה לקבוע אם היא קיבלה באופן בלתי-חוקי מימון של 20,000 דולר מארגונים תומכי חמאס – כסף ששימש אותה בנסיעתה לאוסטרליה וניו זילנד. באותו ביקור היא לחצה על קרן פנסיה מקומית להוציא את השקעותיה מישראל. בצל החשדות לעבירות כלכליות, היא טענה שהאו"ם שילם עבור נסיעתה לאוסטרליה, אך דובר האו"ם סירב לאשר את טענתה. ארגון אוסטרלי שתומך בחמאס התגאה שהוא "מימן" את הנסיעה של נציגת האו"ם.