חבר הכנסת אלמוג כהן (עוצמה יהודית) התראיין הבוקר (שלישי) ל-ynet radio ושיבח את ההסכמות על תוספת התקציב למשרד הנגב והגליל. "כל שקל שמגיע לנגב ולגליל הוא תיקון עוול היסטורי. אני מאושר מזה, הגעתי לכנסת במטרה לשים את הנגב והגליל במרכז. במקביל גם פגשתי את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לפני כמה ימים ודנו במנועים כלכליים שיצמיחו את הנגב, פרויקטים במאות מיליוני שקלים. גיליתי שם פרטנר שמבין עניין הוא אפילו שאל את השאלות הנכונות", אמר כהן.
נראה שהיה חשוב יותר להעלות את קצבאות האברכים, על חשבון צמיחת הנגב והגליל. "לא, עד אתמול הממשלה שהעבירה הכי הרבה תקציבים לנגב ולגליל זו הממשלה שלנו, הנוכחית. בנוגע לאברכים, אני לא אדם דתי, ושירתתי רוב חיי הבוגרים את מדינת ישראל, ואף פעם לא הפריע לי שהם מקבלים כסף - זה סכום מזערי, האנשים האלה חיים בעוני, והם עושים את זה מתוך אמונה ואידיאולוגיה אמיתית. אני אפילו מעריך אותם, אבל לשים על החרדים את הזרקור זה באופנה בתקופה האחרונה.
"אין צורך לשלב את החרדים בצבא, יש דרכים להכניס אותם לשוק התעסוקה ולהפוך אותם לאזרחים פוריים, מלבד כפייה ובלי לעשות מסע השתלחות ושטנה. צריך לעצור את המסע הזה, כי הוא עלול להיגמר בדם".
1 צפייה בגלריה
אלמוג כהן
אלמוג כהן
"מי שכועס עלי יכול לשתות מים קרים". אלמוג כהן
(צילום: משה מזרחי)
בהמשך התייחס ח"כ כהן לפגישתו עם שר האוצר סמוטריץ', שהתקיימה ברקע צעדים מצד מפלגתו ללחוץ על משרד האוצר. "לא התנהלתי במנותק מהקו הסיעתי. הפגישה נקבעה כבר לפני חודש, מי שכועס עלי בסיעה יכול לשתות מים קרים", אמר כהן.
חנמאל דורפמן, ראש המטה של בן גביר, כתב בקבוצה של המפלגה שלכם: "אני מתחיל לחשוב שאת אלמוג מעניין רק אלמוג, לא איתמר, עוצמה יהודית או תושבי הנגב". "זה משהו שאמור להזיז לי? הדברים האלה פשוט חולפים ממני כאילו לא קרו בכלל. חנמאל הוא איש טוב, אדם מאוד חכם, אבל זה רחוק מלרגש אותי. בסוף כשיש קו כזה חשוב של נושא התקציב ולי יש פגישה עם שר האוצר שיכולה להפיק את המיטב למען תושבי הנגב, אני אעשה את זה. הם נמצאים בראש סדר העדיפויות שלי, בשבילם אני אעשה הכול".
גם יצאת נגד חרם ההצבעות, אמרת שבשום פנים ואופן לא תפילו את הממשלה. "לא, לא רק אני אמרתי את זה, כולם אמרו את זה".
ריאיון עם ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית
(צילום: חגי דקל)

חבר מפלגתו של כהן, ח"כ צביקה פוגל, אמר לאולפן ynet כי הוא מאמין שתמו המשברים בדרך לאישור תקציב המדינה. "אמנם לא קיבלנו את כל מה שרצינו, אבל אמרתי מראש שאם נצליח לקבל משהו בסדר גודל של בין 60% ל-80% ממה שרצינו, נוכל להתחיל לקיים את ההבטחות. זה מה שקיבלנו, אז קדימה לעבודה".
סכומי העתק האלה הם לא פיקציה? ההבטחות האלה יכולות להתהפך עקב משברים. "בוודאי, אני חי את המציאות וברור לי לחלוטין שייתכנו מצבים שבהם כל משרדי הממשלה ייאלצו לגרד מהתקציב שלהם כדי לממן אירועים כמו מלחמה חס וחלילה, אבל זה לא מה שעומד בבסיס התקציב, שבו הבאנו בשורה: פיתוח הפריפריה, הנגב והגליל. עוצמה יהודית היא לא מפלגה סקטוריאלית, ממש לא. אנחנו מפלגה לאומית. כל העם, או לפחות רבדים ממנו מכל שכבה, הצביעו לנו - מקיבוצניקים ועד חרדים".
בהמשך התייחס ח"כ פוגל לבעיית הפרוטקשן בצפון, ברקע הבטחת מפלגתו למשילות, ואמר כי התושבים יראו תוצאות ממשיות "בעוד כשנה. זה הזמן שייקח לגייס 5,000 שוטרים ולהכשיר אותם". פוגל הוסיף: "אני גדלתי בנגב והיום אני גר בגליל. אני מכיר כל סנטימטר בפרוטקשן ורוצה להילחם בתופעה, אבל אגם מבין מה המגבלות שלי. כרגע לפני חודש וחצי עצרו רשת של פרוטקשן ומעשי פשיעה במשפחת אבו לטיף, ועכשיו פעלו בטובא-זנגריה, ומחר יפעלו במקום אחר, כי לרכז מאמץ של מאות שוטרים זה לא מובן מאליו ולא פשוט".
ח"כ צבי בריאיון לאולפן ynet
(צילום: חגי דקל)

ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) אמר לאולפן ynet על המשבר בדיוני התקציב כי "תמיד יש משברים פה ושם, אבל כאן לא היה משבר. לכולם היה ברור שהממשלה הזאת לא הולכת ליפול, מהסיבה הברורה שכולם מבינים שהממשלה הזו היא הישג עצום לימין, ואף אחד ממצביעי הימין לא יסלח למי שיפרק אותה. לכן יש פה דבק מאוד חזק, מכנה משותף מאחד. הממשלה הזאת תמלא את ימיה".
סוכות הוסיף כי "אני לא יודע אם נפסיד בבחירות הבאות. על הסקרים למדנו מספיק בשנים האחרונות שהם לא תמיד מנבאים מה יהיו התוצאות המדוייקות, אבל הסכנה קיימת. הסכנה חד-משמעית קיימת, ולהסתכן זה דבר שאנחנו פחות אוהבים".
אולי זה בגלל שהציבור לא מרוצה מאיך שאתם מתפקדים? "אני חושב שהציבור כן מרוצה. אני פוגש הרבה מאוד אנשים, שומע את הקולות. לפני חודש אנשים מאוד כעסו בגלל ההיבט הביטחוני, אבל עכשיו המצב השתפר, בטח אחרי המבצע בעזה. בשאר ההיבטים אנחנו עושים את כל מה שהבטחנו".
איך אתם מתכוונים להתמודד עם הביקורת הציבורית נגד 'ביזת הקופה הציבורית"? "אני לא מסכים עם האמירה הזו. ההפך, אני חושב שאנחנו מתקנים עוול, אפליה ארוכת שנים כלפי המגזר החרדי. כמו שאמר ראש הממשלה נתניהו, ילד חרדי הוא לא חצי ילד. אין סיבה שהוא יקבל פחות. היום ההורים במגזר החרדי משלמים הרבה יותר על חינוך ילדים מאשר ממני וממך, אני מניח. ואת הדבר הזה אנחנו רוצים לתקן. שהחרדים יוכלו לשלוח את הילדים שלהם לבית ספר בלי לקרוס כלכלית".
מנגד, ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) אמר ל-ynet radio כי "אנחנו למודי ניסיון מהממשלה הקודמת. העברנו את התקציב, אך לצערי הממשלה לא שרדה". על ההסכמים של נתניהו עם יהדות התורה ועוצמה יהודית אמר: "אני בספק באשר לחוקיות ההסכמות האלה, כי אין לכך מקור תקציבי. אשמח לשמוע היום את חוות הדעת של היועצת המשפטית של הכנסת, אבל כך או אחרת זה התקציב הגרוע בתולדות המדינה, שבאמת הורס את הכלכלה שלנו, הורס את עתיד ילדינו".
בליאק הוסיף: "בגדול בכל תקציב יש מרכיבים חיוביים. גם בתקציב הזה, פה ושם בחוק ההסדרים, יש רפורמות שהן טובות שהעברנו בוועדות, אבל הנזק של התקציב הזה הוא במסר, והמסר הוא דיכוי הצמיחה. המסר הוא עידוד של אנשים מסוימים לא לעבוד. בסוף האחריות היא על נתניהו, לא אנחנו מואשמים בעבירות של שחיתות".