פבריציו קרבוני, מנהל מחלקת המזרח התיכון של ועד הצלב האדום, סיפק השוואה תמוהה בנוגע לביקור החטופים שמוחזקים בשבי חמאס כבר 110 ימים וטען: "ישראל וחמאס מסרבות לביקור עצורים, בשני המקרים זה לא מאוד מקובל". בריאיון לעיתון "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית הוא הסביר כי מאז 7 באוקטובר ישראל מסרבת לביקורי משפחות בבתי הכלא דרך הצלב האדום.
"אנחנו לא רק מבקרים בעצמנו אסירים, אלא גם מקילים על ביקורי משפחות", אמר בנוגע לאסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל. "החל מ-7 באוקטובר הרשויות בישראל קיבלו החלטה להשעות את הביקורים הללו (דרך הצלב האדום - ע"ח). עצוב גם שחמאס לא מאפשר לנו לבקר את החטופים שהוא מחזיק בשבי. בשני המקרים זה לגמרי לא מקובל", הוסיף קרבוני.
2 צפייה בגלריה
רכב של הצלב האדום מגיע למעבר רפיח
רכב של הצלב האדום מגיע למעבר רפיח
בכיר הצלב האדום סיפק השוואה תמוהה
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
2 צפייה בגלריה
בית הכלא דמון
בית הכלא דמון
בית הכלא דמון
(צילום: גיל נחושתן)
הכותרת
למה חמאס תקף את עורקי החמצן של הרצועה?
19:46
לדבריו, הוא מקווה שהצלב האדום יוכל להגיע ל"אותם אנשים" בהקדם האפשרי. בכיר הצלב האדום גם התייחס למגעים לעסקת חטופים - והבהיר כי הארגון הבינלאומי, שעוסק בסיוע הומניטרי, לא מעורב בהם. "אנחנו לא חלק מהדיאלוג בין שני הצדדים. מדובר במשא ומתן מדיני, שבו אנחנו מעורבים רק בממדים ההומניטריים - ורק לאחר ההסכם".
כזכור, בעסקה הראשונה לפני כחודשיים, שבמסגרתה שוחררו יותר ממאה חטופים ישראלים וזרים משבי חמאס, הצלב האדום דאג להסיעם למקום מבטחים - והיו מי שמתחו ביקורת על הארגון ולגלגו עליו בשל אי-מעורבותו או דאגתו לחטופים המוחזקים ברצועה.
"אנחנו דואגים ליישם את ההסכם בין הצדדים", הסביר קרבוני, "זה מה שעשינו בעבר וזה מה שאנחנו מוכנים לעשות בעתיד". עוד הוסיף כי "היום, עד כמה שאני מודאג, לצערי אין לי מידע מאף אחד, ואנו מקווים שהצדדים יגיעו להסכמה בהקדם".
הדברים של קרבוני מגיעים כשברקע לשכת השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הודיעה בשבוע שעבר כי היא מסרבת ששב"ס יעביר פרטים על מחבלים שנעצרו בעזה והועברו לחקירה ולכליאה בישראל, בניגוד לעמדת גופי הביטחון ופרקליטות המדינה. בעקבות הודעת השר, מטעמה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה נמסר כי "מדובר בהחלטה החורגת מתחומי סמכותו של השר לביטחון לאומי, ונתונה לדרג המדיני-ביטחוני".