2 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הקיפאון בחקיקה עומד בעינו - אבל בוושינגטון ובירושלים ממשיכים בקידום פטור מאשרת כניסה לארה"ב: שר המשפטים גדעון סער פרסם תזכיר חוק שיאפשר לשתף את האמריקנים במאגר טביעות האצבע המשטרתי והמרשם הפלילי. קידום החוק, גם אם לא יאושר באופן סופי בכנסת, מהווה אחד משלושת התנאים לצירוף ישראל לרשימת המדינות שאזרחיהן פטורים מקבלת ויזה לשם כניסה לארה"ב.
תיקון החקיקה הראשון, ה-API, נתקע בכנסת בשל התנגדות האופוזיציה לאפשר הישג לממשלה היוצאת. התיקון הזה יאפשר לרשויות הישראליות - ביקורת הגבולות - למסור לאמריקנים את כל המידע על הדרכון של הנוסע כבר בזמן הצ'ק אין במדינת המוצא, כדי לתת להם אפשרות לסרב את כניסתו עוד לפני המראתו.
בנוגע לתיקון השני, ה-PNR, פורסם תזכיר אך הוא לא הונח על שולחן הכנסת. לפי הערכות, תיקון זה יונח על שולחן הכנסת בחודש הבא. חוק זה נותן לישראל ולאמריקנים כלים מאוד מתוחכמים כדי לחפש תבניות ודפוסים עברייניים, גם בהקשרים של טרור וגם בהקשרים של פשיעה (הלבנת הון). עם זאת, מדובר במידע מצומצם מאוד בנושא הרשעות בעבירות חמורות.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
(צילום: AFP)
התיקון השלישי הוא חוק שמעגן את ההסכמים שנחתמו עם ארה"ב בשנה האחרונה. שר המשפטים סער פרסם כאמור תזכיר שמשלים למעשה את הדרישה הזאת, והוא כולל תיקוני חקיקה הנדרשים לשם היישום של אותם הסכמים, כחלק מהתנאים להצטרפות לתוכנית הפוטרת את דרישת הוויזה. (visa waiver program).
מדובר בהסכמים בעניין שיתוף פעולה במאבק בפשיעה חמורה וטרור וחיזוק השמירה על ביטחון הגבולות. לפי ההסכמים, המדינות ישתפו במידע ממאגר טביעות האצבעות המשטרתי ומהמרשם הפלילי במקרים שבהם נמצא שיש התאמה בין טביעת האצבע של חשוד, נאשם או מי שהורשע בעבירות חמורות לבין טביעת האצבע שבמאגר.
דבריהם של איילת שקד, עמר בר לב וג'ונתן שרייר במעמד חתימת ההסכם על תכנית הפטור מוויזות לארצות הברית
(צילום: דובר צה''ל)

גורם בכיר בשגרירות ארה"ב בירושלים הזהיר בתחילת החודש כי אם הכנסת לא תאשר בהקדם את החוקים שהם תנאי להצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב – ייתכן שיתבזבז חלון הזדמנויות יקר, ועל הישראלים יהיה להמתין לפחות שנה עד שנה וחצי עד שיקבלו פטור מוויזות – אם לא יותר. הגורם הדגיש כי התקדמות בהליך החקיקה כעת, ולא עם הקמת הממשלה הבאה – היא קריטית.
הלחץ האמריקני מגיע בעקבות לוחות הזמנים שדורש הליך כניסתה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. האופוזיציה מתנגדת כאמור לאישור החוקים וטוענת כי ניתן להמתין להקמת הממשלה הבאה, אולם לא מדובר באישור החקיקה בלבד – אלא במה שקורה לאחריה.
לדברי הבכיר, "אם נמתין להקמת הממשלה הבאה, הליך יישום החקיקה יתעכב משמעותית. יש זמן בין אישור החקיקה לבין הזמן שהמשרד לביטחון המולדת בארה"ב יאשר שישראל יכולה להצטרף לתוכנית. ככל שהחקיקה תעבור מהר יותר – כך שלב היישום יעבור מהר, ונתקרב ליעד של פטור מוויזה לישראל ב-2023".
הגורם הדגיש כי יישום החקיקה לא יכול להתחיל לפני האישור. "אם נחכה שתקום ממשלה חדשה זה ייקח כמה חודשים עד לאישור החקיקה, ואז שהמערכת של המשרד לביטחון המולדת תאשר את הצטרפות ישראל".