כלי תקשורת בריטיים פרסמו היום (ג') שהמחבל הבריטי מאליק פייסל אכרם, שהתבצר בשבת עם ארבעה בני ערובה בבית כנסת בעיר קוליוויל בטקסס, היה תחת מעקב של ה-MI5 בשנת 2020.
לפי הדיווחים, בשירות הביטחון הבריטי חשדו שאכרם מהווה איום ביטחוני וחקרו אותו, אך בהמשך הפסיקו את החקירה והמעקב אחרי שקבעו שהוא אינו מסוכן ושלא קיים חשש שהוא יבצע פיגוע.
הרב שהוחזק כבן ערובה בבית הכנסת
(צילום: CBS)

3 צפייה בגלריה
מאליק פייסל אכרם חוטף בני ערובה ב בית כנסת ב טקסס ארה"ב
מאליק פייסל אכרם חוטף בני ערובה ב בית כנסת ב טקסס ארה"ב
החקירה של ה-MI5 נמשכה חודש. המחבל הבריטי שחוסל בטקסס
לאכרם, מהעיר בלקבורן, היה תיק במשטרה. ה-MI5 עקב אחריו בשלהי 2020, אז גם נלקח לחקירה. החקירה נסגרה כעבור חודש, וב-2021 נקבע שהוא כבר לא מהווה איום אפשרי על שירותי הביטחון. דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה שהרשויות לא מצאו סיבה שתמנע ממנו להיכנס לארה"ב.
לפי גורמים אמריקנים אכרם הגיע לארה"ב בסוף דצמבר, עם ויזת תייר. הוא נחת בנמל התעופה בניו יורק. אחרי הגעתו לארה"ב אכרם רכש נשק, ובימים שקדמו לחטיפה בבית הכנסת הוא שהה בכמה מקלטים לחסרי בית בטקסס. הרב צ'רלי סיטרון ווקר – אחד מבני הערובה בבית הכנסת "בית ישראל" – סיפר שבשבת הוא הכניס את אכרם לבית הכנסת מכיוון שחשב שהוא זקוק למקלט. ווקר ציין שאכרם לא נראה מאיים או חשוד. בהמשך, כשהרב החל להתפלל, הוא שמע אקדח נטען.
3 צפייה בגלריה
מאליק פייסל אכרם חוטף בני ערובה ב בית כנסת ב טקסס ארה"ב
מאליק פייסל אכרם חוטף בני ערובה ב בית כנסת ב טקסס ארה"ב
אכרם בדאלאס בתחילת ינואר
(צילום: רויטרס)
המצוד בבית הכנסת בעיר קוליוויל החל בשבת בסביבות השעה 11:00 (שעון טקסס). אכרם החזיק ארבעה בני ערובה, וניהל עם המשטרה מו"מ בטלפון. הוא הזדהה כאחיה של המחבלת עאפיה סידיקי, שמרצה עונש מאסר בארה"ב. עורך דינה אמר לאחר מכן כי אין בין השניים קשר משפחתי.
בני הערובה שבהם החזיק החוטף שוחררו בראשון לפנות בוקר, אחרי יותר מעשר שעות. זמן קצר לפני שפרסמה המשטרה הודעה על שחרורם נשמעו קולות ירי ופיצוצים מתוך בית הכנסת, ובתיעוד דרמטי נראו שניים מהחטופים נמלטים בריצה. אדם כלשהו, כנראה החוטף, נראה בשלב הזה שולף נשק ורודף אחריהם, ואז החלה הסתערות הכוחות עליו. בהמשך מסרה המשטרה כי החוטף חוסל.
תיעוד יציאת בני הערובה מבית הכנסת בקוליוול, טקסס

3 צפייה בגלריה
צ'רלי סייטרון-ווקר, רב בית הכנסת בטקסס
צ'רלי סייטרון-ווקר, רב בית הכנסת בטקסס
רב בית הכנסת, ותיעוד של החמוש לפני שחוסל
במסגרת החקירה בבריטניה נעצרו שני נערים במנצ'סטר. גורמים בארה"ב מסרו שמדובר בבנים של אכרם. החוקרים מאמינים שהמחבל היה בקשר עם השניים בשעות שקדמו לכניסתו לבית הכנסת. הערב הודיעה המשטרה הבריטית ששני הנערים שוחררו ממעצר, ולא יוגש נגדם כתב אישום.
משפחתו של המחבל ציינה שהוא סבל מבעיות נפשיות. "אנחנו רוצים להוסיף שמתקפה נגד כל אדם – יהודי, נוצרי, מוסלמי וכו' – היא פסולה ותמיד צריך לגנות אותה", אמר אחיו, גולבאר אכרם.