(צילום: ירון ברנר)

ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית) התייחס לגל הטרור, לפשיעה ולאלימות, לאחר שארבעה בני אדם נרצחו בחברה הערבית רק בסוף השבוע האחרון, והודה הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי המצב כיום גרוע יותר בהשוואה לזה שהיה בממשלה הקודמת: "המצב יותר גרוע, לא יכול להתווכח עם עובדות".
עם זאת, פוגל תקף: "אנחנו 100 ימים בשלטון, אין לכם סבלנות. מי שציפה שתוך שלושה חודשים וחצי נצליח להביא הישגים גדולים, יצרנו עבורו ציפיות מוגזמות. יש לי סבלנות, בשיטת ה'זבנג וגמרנו' לא נגיע לשום מקום".
1 צפייה בגלריה
הוועדה לביטחון לאומי
הוועדה לביטחון לאומי
"אנחנו 100 יום בשלטון, אין לכם סבלנות". פוגל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פוגל התייחס להדלפה מהשיחה בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי, שעסקה במקרי הרצח בחברה הערבית ופורסמה בחדשות 12. בדיווח, שכלל רק ציטוטים כתובים ולא הקלטה של הדברים, נאמר כי שבתאי אמר ש"המנטליות של הערבים" היא לרצוח זה את זה - אבל במשטרה מסרו כי דבריו הוצאו מהקשרם.
פוגל ציין: "הבעיה של החברה הערבית היא לא בעיה של טבע, אלא של תרבות. אני לא מקבל את מה שאמר המפכ"ל. חייתי בתוך החברה הזאת, עשיתי בשביל התושבים הבדואים יותר מאשר כל ראש רשות שם. אני לא רוצה לראות ערבים הורגים ערבים. חייבים לעזור לחברה הערבית לסגל לעצמה תרבות של שיתוף פעולה".
הנאום של גוטליב בהפגנה בנתניה
(צילום: נדב אבס)

בתוך כך, אתמול, בהפגנת תומכי המהפכה המשפטית בנתניה, האשימה ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) כי השמאל בגד במדינת ישראל. "אתם יודעים מה מבחין בינינו לבין אנשי השמאל? השמאל איבד את זה, השמאל בגד במדינת ישראל, השמאל שכח את הערכים הכי בסיסיים של עם ישראל ומדינה יהודית ודמוקרטית", אמרה גוטליב. "הם שכחו את זה. הם הפקירו את ביטחון מדינת ישראל. הם יעשו כל מה שהם יכולים כדי למוטט את ממשלת הימין, ויש להם כסף. תראו את ההפגנה שלהם - כמה כסף יש להם. הם מתוכננים, מתוכנתים, מתוזמרים".
פוגל התייחס לדבריה של גוטליב, ואמר: "זה ביטוי לא נכון להשתמש בו, בטח לא בוויכוחים פוליטיים, בטח לא כשכולנו רוצים את טובתה של מדינת ישראל - רק שכל אחד רואה את זה בדרך אחרת. לא הייתי משתמש במילה בוגדים. אני חושב שחלק מאנשי השמאל איבדו את ערכיהם". עם זאת, לפני כשלושה חודשים הוא קרא לעצור את ראש האופוזיציה יאיר לפיד ואת יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, לצד שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון וסגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן, באשמת "בגידה במולדת".
"את הארבעה האלה צריך לעצור עכשיו, הם האנשים המסוכנים ביותר שיש כרגע", אמר בריאיון בכאן 11. "הארבעה האלה קוראים למלחמה. אם היו קוראים להפגין הייתי נותן להם את כל הזכות להפגין, אבל הם מדברים במושגים של 'אני אויב', הם מדברים בסגנון של מלחמה, אני חשבתי שמלחמה זה נגד אויבים. מבחינתי זאת בגידה במולדת, אם לא הייתי מספיק ברור - זאת עילה למעצר".

במקביל, אמרה ח"כ קטי שטרית (הליכוד) בריאיון ל-ynet radio: "כשאת רואה את הנכונות של אנשים מסוימים שנמצאים בתפקידים מאוד בכירים - לוחמים לשעבר ותיקים, מנהיגים פוליטיים, קצינים בכירים לשעבר - לדבר בחוץ לארץ נגד מדינת ישראל ולפעול נגדה בוושינגטון, אפשר רק לשאול לאן זה עוד יתפשט".
לדבריה, "אם אהוד ברק אומר בארה"ב 'או שהממשלה נכנעת או שהיא נופלת', זה סימן, חברים יקרים, להפיכה שלטונית. אי אפשר לקרוא לזה במילים אחרות". היא ציינה: "לשמאל יש הרבה מאוד תקציבים שמגיעים מגורמים חיצוניים וגם פנימיים. אני לא הייתי משתמשת במילה 'בוגד' כי זו מילה מאוד קשה. אני תמיד בתקווה שאולי הם יתקנו את דרכם. לא העברנו את הרפורמה כמו שצריך, עכשיו אנחנו רוצים להגיע להסכמה. אז אני שואלת שאלה - למה צריך מחאות?".

ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) הוסיף: "בחודשים האחרונים נפל דבר במדינת ישראל - יש פה קריאות אנרכיה שאמורות לזעזע כל אדם. אנחנו נמצאים במדרון מסוכן מאוד. במדינה שבה אנרכיסטים וסרבנים מתקבלים בגבורה כאילו נחתו עכשיו מהפצצה באיראן, וראשי ממשלה לשעבר ולשעברים למיניהם מדברים כמו אחרוני החוליגנים".
לדבריו, "אנחנו מביאים את רצון הציבור הגדול שרוצה רפורמה במערכת המשפט, שחושב שבמדינת ישראל הדמוקרטיה צריכה להיות דמוקרטיה אמיתית. בזמן אמת אמרתי שאני חושב שצריך להביא אותה לסיומה, עד הסוף. עם זאת, לשמחתי אני לא נמצא במקום של ראש הממשלה ולא מקבל אחריות על כל המדינה ועל כל האספקטים שלה".

מנגד, תקפה ח"כ נעמה לזימי (העבודה): "במושב האחרון לא קרה שום דבר, לא ממשלתית ולא בתוך הכנסת, שקשור למדיניות של החיים עצמם, עובדתית. אתמול שמענו את השר בן גביר אומר 'רפורמה משפטית עכשיו' בצורה הכי ברורה שיש. הם מדברים בכמה קולות. חלק אומרים 'לדרוס, להמשיך, לא לוותר'. אני כבר לא מבינה אם זו אצבע בעין, אידיאולוגיה או עיקרון, אני כבר לא מבינה מאילו מניעים בכלל".
לזימי התייחסה אף היא לדבריה של גוטליב: "עוד טרלול תורני. אין לי כבר איך להגיב לזה. למי בדיוק היא קוראת בוגדים? לחצי מיליון איש שיוצאים מדי יום לרחובות? מה בדיוק היא רוצה, לבנות לנו בתי כליאה המוניים בכל הארץ? רק רוצה להבין לאן היא חותרת. אי אפשר להבין את גודל ההסתה והאלימות שנשמעות כלפי הצד שמנסה לבלום את ההפיכה, ואז מדברים איתנו על אחדות. זה בדיוק למה אנחנו לא מאמינים לטוהר הכוונות. רגע אחד יש נאום חוצב להבות, וברגע שני פשוט מסיתים ומתירים דם של ציבור".

ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) הוסיף: " לא נעשה שום שינוי לא מפני ששמחה רוטמן החליט בטובו לעצור, אלא בגלל הכוח של המחאה. כולנו מכירים את ההתחייבות לבן גביר שעד סוף יולי החקיקה הזאת תאושר. כולנו מכירים את האמירות של יריב לוין ושמחה רוטמן שזאת רק עצירה זמנית, ובכנס הקיץ חוזרים בכל הכוח להעביר את החוק כמו שהוא".
אלקין התייחס לתהליך ההידברות סביב המהפכה המשפטית, ואמר: "אנחנו מבינים שהסיכוי להגיע לתוצאה הוא לא גבוה. שמעת אתמול את דודי אמסלם, כן? לא צריך ללכת רחוק. שר במשרד המשפטים קורא להעמיד לדין ולעצור את נשיאת בית המשפט העליון. לא זוכר כזה אירוע בהיסטוריה של מדינת ישראל. אחר כך עוד באים אלינו בטענות שאנחנו מדליקים פה תבערות בציבור, ברמה הבינלאומית וגם הכלכלית".
(צילום: אבי חי, ירון ברנר)

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) הזהיר מפני השלכותיה של תוכנית נתניהו-לוין: "ביבי מבין את האירוע, אבל הוא נמצא במסע הכחשה של 'הכול בסדר' ושנצליח להעיף את זה מאיתנו. אנחנו אומרים לו - חייבים להפסיק עם הרפורמה הזאת. היא עושה לנו נזקים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים.
כהן התייחס גם כן להידברות, ואמר: "אני תמיד אופטימי, יש דבר שהוא גדול מעבר לוויכוחים מעבר למדינת ישראל. נציגי הממשלה צריכים להבין - וחלקם מתחילים להבין - לקחו את המדינה הזאת לניסוי והניסוי לא מצליח".