ראש הממשלה בנימין נתניהו וכמה מהשרים זעמו היום (שני) במהלך ישיבת האבל המיוחדת לציון טבח 7 באוקטובר על אי הפצת "סרטון הזוועות" בעולם מצד יחידת דובר צה"ל, אבל האמת היא שהאחריות למחדל הזה היא על ראש הממשלה ולשכתו.
ישיבת ממשלה מיוחדת ביום השנה לטבח ה-7.10
(צילום: איתי בית-און, לע"מ)

2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה מיוחדת ביום השנה לטבח ה-7.10
ישיבת ממשלה מיוחדת ביום השנה לטבח ה-7.10
נתניהו והשרים צופים בסרטון הזוועות בישיבת הממשלה, היום
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
כבר בנובמבר 2023 התקיימת שיחת טלפון קשה בין ראש הסגל של ראש הממשלה צחי ברוורמן לבין דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי. ברוורמן הרים אז את קולו ודרש להפיץ בעולם את הסרטון שליקט מראות מהטבח בעוטף. הגרי הבהיר שנדרש לקבל את אישור המשפחות ובהן שכולות, שקרוביהם מופיעים בסרטון, והזכיר כי תמונות שהופצו בעבר ללא אישור של קורבנות הטבח גררו זעם גדול ואף תביעה.
הגרי הבהיר בשיחה כי אם תתקבל הנחייה ממשרד רה"מ, צה"ל יעביר את הסרט לאחריות כל משרד ממשלתי כפי שיוחלט על ידי הדרג המדיני. "שמישהו יקח על זה אחריות ויקבל החלטה. נעשה מה שיגידו לנו", אמר.
בסופו של דבר, לשכת ראש הממשלה דיברה על זה אבל בפועל לא עשתה דבר. לא התקיים דיון בקבינט, בישיבת הממשלה או בפורום כלשהו שבו הממשלה קיבלה החלטה להפיץ את הסרטון, ואף הנחייה רשמית לא הגיעה לצה״ל ביחס לטיפול בסרטון מול משפחות האזרחים המופיעים בו.
בפועל, הסרטון הוקרן בשנה האחרונה בפני משפעינים ומעצבי דעת קהל. צפו בו אלפים בלבד. כל הרעיונות להפיץ אותו ברשתות בצורה רשמית או הפצת גרילה לא יצאו לפועל מחשש לפגיעה בכבודם של הקורבנות והמשפחות. לאיש לא היה אומץ לקבל החלטה להפיץ את הסרטון בעולם בניגוד לדעתן של המשפחות.
נציג דובר צה"ל העלה בישיבת הממשלה שקיים "אתר הזוועות" שפעיל בחו"ל, ושיש בג"ץ בנושא, ומתנהל על כך שיח מול משרד המשפטים. הוא לא אמר שמשרד המשפטים לא מאפשר את הפצת הסרטון. שרים התקוממו על הדברים ואמרו שזה "פוגע במאמצי ההסברה". שר המשפטים יריב לוין קפץ: "לא היה ולא נברא". היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, יצאה מהישיבה עצבנית וכעוסה. "אני לא מכירה את הנושא הזה והולכת לבדוק, כל דבר מפילים על הייעוץ המשפטי", ואמרה.
בישיבה התקיים דיון סוער בנושא הצגת הסרטון וזיכרון אירועי 7 באוקטובר. נתניהו אמר: "לא יכול להיות שאנחנו מצליחים להתקדם בכל הנושאים אבל בהסברה אנו נכשלים, כי אנשים לא רואים את המציאות ומול מי אנחנו מתעסקים". השרה גילה גמליאל קראה להציג "איך הציבור בתוך רצועת עזה הגיב, כי זה היה מזעזע לראות האוכלוסיה שם שמחה ומרביצה לכל החטופים".
השר משה ארבל הזהיר מההשלכות הנפשיות של פרסומו, והשרה מירי רגב הדגישה כי "עם כל הכבוד, זה לא בהחלטה של דובר צה"ל אלא הממשלה לקבוע איך זה צריך להיות מופץ". בנושא יום הזיכרון, רגב התנגדה לצפירה נוספת מעבר לאלו הקיימות, והשר סער הציע לשלב את האירועים ביום הזיכרון הכללי. בתום ישיבת הממשלה המיוחדת נקראו שרים להתייעצות אצל נתניהו.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה מיוחדת ביום השנה לטבח ה-7.10
ישיבת ממשלה מיוחדת ביום השנה לטבח ה-7.10
נתניהו טען: "מנצחים בכל הזירות חוץ מזירת ההסברה". לא מונה מאז חודש מאי ראש מערך הסברה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
השרה מאי גולן הציע להפיץ את הסרטון באמצעות מערך גרילה. גורמים שנכחו בישיבה טענו שנתניהו דפק על השולחן ואמר כי "אנחנו נראה את הסרטון הזה לעולם ושמישהו ינסה לעצור אותנו". "אנחנו מנצחים בכל הזירות חוץ מזירת ההסברה", אמר רה"מ נתניהו בישיבת הממשלה לאחר זעם השרים. אלא שנתניהו עצמו לא ממנה ראש מערך הסברה לאומי כבר מאז חודש מאי.
שרים שצפו בסרטון הזוועות בישיבת הממשלה המיוחדת אמרו: "זה סרטון קשה מאוד-מאוד לצפייה. היו שרים שממש בכו והרכינו את הראש. ניכר שלאנשים כאב מאוד לצפות בתיעודים". במהלך ההקרנה חלק מהשרים הגיבו: "ולאלה אנחנו נותנים סיוע הומניטרי". שר אחר סיפר: "רוב מוחלט של השרים פשוט שתק. אני צופה בסרט הזה בפעם השנייה וזה הרגיש נוראי באותה מידה. אתה לא אותו אדם אחרי שראית את הסרט הזה. זו זוועה במלוא מובן המילה".
צחי ברוורמן אמר בשיחה עם ynet כי מעולם לא שוחח עם הגרי על הסרטון הזוועות ולא טיפל בזה. לדבריו, בישיבת הממשלה היום התברר שהסרטון נמצא באתר הזוועות, ומשפחות עתרו לבג"ץ בבקשה להוריד אותו - ומחכים להחלטה. לדבריו, נציג דובר צה"ל שהקרין היום את הסרטון בישיבת הממשלה אמר שאולי יצטרכו להוריד הסרטון כי יש בג"ץ בנושא, ולא ניתן לקבל הנחיות לגבי הסרטון כל עוד יש בג"ץ. היו משפחות שהתנגדו והורידו חלקים מהסרט.
מדובר צה"ל נמסר: "בהמשך לדיון בישיבת הממשלה, 'סרט הזוועות' מוקרן מתחילת המלחמה באופן קבוע ברחבי העולם לנבחרי ציבור, שגרירים, אנשי תקשורת, מקבלי החלטות ומשפיענים. נציג דובר צה"ל הגיע היום להקרין את הסרט בישיבת ממשלה, בהנחיית הדרג המדיני. דבריו בדיון הוצאו מהקשרם, ואין כל הנחיה משפטית האוסרת על פרסום הסרט, שכאמור מוצג ברחבי העולם".
מטעם היועצת המשפטית לממשלה נמסר: "בישיבת הממשלה נטענה טענה שקרית שהייעוץ המשפטי לממשלה מנע ומונע כביכול פרסום בעולם של תיעוד הזוועות מ-7 באוקטובר. הטענה כוזבת".