יכולת שיפוט מוטלת בספק: נשיא בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, נוואף סלאם, שצפוי לפרסם מחר (יום ו') חוות דעת בתיק המונע ממניעים פוליטיים נגד ישראל, הצביע 210 פעמים בגנות המדינה היהודית כששימש כשגריר לבנון באו"ם. כך לפי דו"ח חדש של הארגון הלא ממשלתי UN Watch.
בישראל בחנו את הדרישה לפסילתו - בעיקר בהקשרים של הדיון על רפיח ובקשת דרום אפריקה לצווים. אולם, ברוח האווירה העוינת בבית הדין, החליטו בישראל להימנע מבקשה לפסילתו - בהחלטה תמוהה למדי, בשל ההטיה המובהקת של סלאם.
סלאם באחד הדיונים בעניין ישראל בהאג
(צילום: UN WEB TV)

3 צפייה בגלריה
נוואף סלאם
נוואף סלאם
נוואף סלאם
(צילום: INTERNATIONAL COURT OF JUSTICE)
מחר, יום שישי בשעה 16:00 בהאג, יפרסם בית הדין חוות דעת מייעצת שצפויה להגיע למסקנה שישראל כובשת את הגדה המערבית בניגוד לחוק הבינלאומי. חוות הדעת הוגשה בחסות נציגי אש"ף בעצרת הכללית של האו"ם וכאמור, עם הטיה ברורה של נשיא בית הדין.
לפי הדו"ח החדש של UN Watch לנשיא בין הדין בהאג יש רקורד ארוך של הצבעות והצהרות אנטי ישראליות. "על פי הכללים הברורים של אמנת ה-ICJ, נשיא בית הדין בהאג פסול משפטית מלשבת ולדון בתיקים הקשורים לישראל", אמר הלל נוייר, מנכ"ל הארגון אשר בסיסו בז'נבה. "ארצות הברית ודמוקרטיות נוספות צריכות להטיל סנקציות על סלאם בשל כישלונו לפטור את עצמו משני התיקים הקשורים לישראל בשל הטיה ברורה שלו".
נוואף סלאם נבחר לנשיאות בית הדין הבינלאומי בפברואר 2024. הוא הצטרף לראשונה כשופט ב-2018, לאחר כהונה בת 11 שנים כשגריר לבנון באו"ם.
סלאם כשגריר עמד מאחורי 210 הצבעות נגד ישראל - שכללו גינויים חד צדדיים של ישראל ללא שום התייחסות לפעולות הטרור של החמאס או הג'יהאד האיסלמי. לדוגמה, בדצמבר 2008, סלאם הצביע בעד החלטה שהאשימה את ישראל ב"מעשי טרור, פרובוקציה, הסתה והרס" נגד הפלסטינים, אך לא הזכיר את החמאס או הג'יהאד האיסלמי.
כמו כן, בנאומיו באו"ם אמר סלאם גם הצהרות נלהבות רבות המדגימות הטיה קיצונית נגד ישראל. בינואר 2008 האשים סלאם את "ארגוני הטרור היהודיים" בביצוע "מעשי טבח אכזריים". בנאום אחר בנובמבר 2008 אמר סלאם ש"ההנהגה הציונית העליונה" רודפת אחרי תכנית של טיהור אתני באמצעות טרור ומעשי טבח מאורגנים.
3 צפייה בגלריה
הלל נוייר מנכ"ל UN Watch
הלל נוייר מנכ"ל UN Watch
הלל נוייר מנכ"ל UN Watch. "סלאם לא יכול להיות בורר הוגן, ישר ונייטרלי"
(צילום: UN Watch)
בנובמבר 2009, אמר סלאם לעצרת הכללית של האו"ם כי "במשך זמן רב מדי פושעי המלחמה (בישראל) נהנו מחסינות". עזה הייתה "כלא באוויר הפתוח" וישראל הייתה אשמה ב"חוסר כבוד בוטה לחוק הבינלאומי". ב-13 ביוני 2014 האשים את ישראל ב"פשעים נגד האנושות" וקרא להעמיד לדין את ישראל. ב-2016 ובהזדמנויות נוספות האשים את ישראל באפרטהייד.
במהלך כהונתו כשליח לבנון באו"ם סלאם שוב ושוב הפנה עורף לקורבנות של הפרות זכויות אדם במקומות שונים. הוא צידד בעקביות באיראן לאורך השנים. הוא הצביע נגד כל 11 ההחלטות של העצרת הכללית במהלך כהונתו שגינו את הפרות המשטר האיראני נגד תושביה. ב-2007 הוא הצביע נגד החלטת האו"ם הקוראת לשחרור אסירים פוליטיים בבלארוס. בכך הצטרף למיעוט קטן שכלל את סין, רוסיה, איראן, קובה וצפון קוריאה.
כאשר פרצה מלחמת אזרחים בסוריה ב-2011, סלאם השתמש בכסאו במועצת הבטחון כדי לחסום הצהרה עיתונאית קולקטיבית ממועצת האו"ם אשר מגנה את המשטר הסורי על תקיפת אזרחים. סלאם הביע תמיכה ברפורמות של הדיקטטור בשאר אסד. סלאם סירב לתמוך בשבע החלטות בעצרת הכללית של האו"ם שגינו את משטר אסד על זוועות ופשעים חמורים נגד אזרחים.
באפריל מכתב מחברי קונגרס שונים בארצות הברית קרא לממשל ביידן להגביל את נסיעותיו של סלאם לארצות הברית ולבחון סנקציות נוספות אם לא יוציא את עצמו מהדיון על ישראל. "מכיוון שסלאם התעלם מהקונגרס ולא פינה את מקומו, הוא צריך כעת לעמוד בפני סנקציות ברורות", אמר נוייר. "התיעוד הנרחב של השופט סלאם שמצביע על הטיה ברורה נגד ישראל וההפרות המתמשכות שלו של אמנת ICJ מוכיחים שהוא לא יכול להיות בורר הוגן, ישר ונייטרלי במקרים כאלו", סיכם נוייר.
במקביל פרסם הארגון שורה של ציוצי עבר של סלאם שחושפים את הטייתו הברורה של סלאם נגד ישראל ברשתות החברתיות. תוכן הציוצים כלל קריאות לגבי הכיבוש הישראלי, פשעי מלחמה שישראל מבצעת לכאורה וגינוי בוטה של ישראל על השלכות מלחמת לבנון השנייה. בציוץ מ-2015 כתב: "ישראל: הניצחון של בחירות גזעניות וקולוניאליסטיות בוטות. סיכויי השלום נעלמים. כל האזור בסכנה. עסקים כרגיל לא צריכים להימשך".