בית אבות בית הלפרין באשקלון
(צילום: בראל אפרים )

פרקליטות מחוז דרום הגישה אתמול (יום שלישי) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד גברה בזה (44) מאשקלון, שנאשם בכך שבמסגרת עבודתו בבית האבות "בית הלפרין" בעיר הוא אנס את אחת הדיירות במקום - בת 90 - וגרם לה לחבלה חמורה. נכדתה סיפרה היום ל-ynet כי כשהתקרבו אליה, סבתה החלה לרעוד.
1 צפייה בגלריה
בית אבות בית הלפרין, אשקלון
בית אבות בית הלפרין, אשקלון
"בפגישה הרגשתי שהם מנסים לשבש חקירה". בית האבות
(צילום: בראל אפרים )
"סבתא כבר לא מדברת שנים בגלל מצבה", סיפרה הנכדה, "אבל רואים מה עבר עליה לפי העיניים שלה. ראינו שהיא סובלת ובוכה, ממש בוכה. לא ראינו אותה ככה לפני המקרה הזה. ראינו כמה היא פוחדת וכמה כואב לה. שאלתי את עצמי למה היא רועדת כשנוגעים בה? מה עובר עליה? היום היא כבר יותר טוב, אבל היא לא מדברת, היא לא יכולה להגיד כלום".
לטענת הנכדה, לבית האבות יש חלק בפרשה. "הם לא חשבו שזה יכול לקרות אצלם, וגילו שזה קרה מתחת לאף", אמרה. "אני לא יודעת כמה פעמים הוא נכנס לחדר שלה, ואולי הוא תקף, פעם אחר פעם, עוד נשים. זה לא עורר חשד אצלם? יש הרבה שאלות שאין להן תשובות".
הנכדה סיפרה כי הפעם הראשונה שלמשפחה נודע על המקרה הייתה כשהאישה פונתה לבית החולים ברזילי באשקלון. "לא קיבלנו יותר מדי פרטים, ובסוף הוזמנו לבית האבות", אמרה. "זה היה נשמע שהם מנסים לכסת"ח את עצמם. באותה ישיבה נפגשנו עם שבעה בכירים שם, והם ממש שאלו אותנו שאלות ואמרתי להם שזה מרגיש כמו ניסיון לשיבוש חקירה. רצינו לדעת מה קרה שם, לימים התברר שיש חשוד ומאז לא פנו אלינו יותר".
"קל לעשות לסבתא את מה שנעשה לה, כי אין לה יכולת לדבר", הדגישה הנכדה. "מבחינתי, הם מנסים לכסת"ח, כי הם אמרו שזה לא יכול להיות ולא יכול לקרות אצלם. אני מתכוונת, יש שם מצלמה ממש מעליה. המקרה התגלה מבית החולים, שם גילו שהיא מדממת מאיבר המין. היא עברה ניתוח שבו זיהו משהו מאוד מחשיד והם עשו את הבדיקות".
הנכדה הוסיפה כי הסבתא עדיין נמצאת בבית האבות, מאחר שהתוקף נעצר ולא יפגע בה שוב. "לא העלינו על דעתנו שמשהו כזה יכול לקרות", אמרה. "אמרתי לצוות בבית האבות שהם תחת זכוכית מגדלת מאוד גדולה".
מכתב האישום שהגישה עורכת הדין אלכס דרנבוים עולה כי בזה הועסק כעובד סיעודי בבית האבות באשקלון. מתוקף תפקידו, הוטלה עליו האחריות למחייתה, בריאותה ושלומה של הקשישה. בחודש נובמבר, במהלך אחת ממשמרות הלילה שבהן עבד בזה, הוא נכנס לחדר שבו שהתה הקשישה ואנס אותה באמצעות חפץ. כתוצאה ממעשיו נגרם לה קרע פנימי. בבוקר התגלה הדימום על ידי הצוות הסיעודי, שטיפל בקשישה. היא הובהלה לבית החולים שם עברה ניתוח חירום ונזקקה למנות דם.
כתב האישום מייחס לבזה עבירות של אינוס בנסיבות מחמירות וגרימת חבלה חמורה לחסר ישע על ידי אחראי. במקביל הגישה עורכת הדין דרנבוים בקשה להארכת מעצרו, שבמסגרתה כתבה כי בזה "פעל באכזריות כלפי הנפגעת, אישה חסרת ישע שהוא אחראי עליה, וגרם לה לפגיעה חמורה ולסכנה ממשית".
מבית האבות הלפרין נמסר אתמול: "הופתענו מהאירוע החמור ואנחנו מצרים על כך. עם היוודע החשד פעלנו בשיתוף פעולה עם כל הגורמים לצורך בדיקה והגעה לחקר האמת. הדיירת ותיקה במוסדנו, מטופלת לשביעות רצון המשפחה. צוות הבית עמד בכל שלב בקשר ישיר עם המשפחה, מרגע שליחת הדיירת לבית החולים ועד להחלטה של המשפחה להחזירה להמשך מגוריה בבית האבות. בית האבות ידוע כנותן שירות איכותי מאוד, ונבחר כמה פעמים כמוביל בתחום הטיפול על ידי משרד הבריאות.
"העובד המדובר עבד כמה שנים במוסדנו והתקבל כמו כל עובד עם האישורים הנדרשים, וכמובן אישור משטרה בדבר היעדר הרשעות בעבירות מין. בכל תקופת עבודתו, ביצע את העבודה בהתאם להנחיות ולא היה סימן להתנהגות חריגה כלשהי. לאור המקרה הורחק מיידית מהעבודה.
"אנחנו עורכים שיחות עם העובדים לחיזוק מעמדם כצוות מטפל איכותי ואמין. ומבהירים שוב ושוב את החוקים ואת הנהלים. אנחנו ממשיכים לפעול תוך שמירה הדוקה על כל הכללים וכן הוספנו אמצעים טכנולוגיים כדי להמשיך ולהבטיח לדיירים איכות חיים מיטבית, לרווחתם ולרווחת בני משפחותיהם".