נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ביקש מהמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי להגיב בצורה מאופקת לחיסול איסמעיל הנייה - ולהימנע מפגיעה באזרחים. כך סיפרו שני בכירים איראנים לסוכנות הידיעות רויטרס.
נתניהו בצל איומי איראן: "נעמוד מולה בכל זירה. רחוקה כקרובה"
(צילום: המערך לטקסים ולאירועים ממלכתיים)

לדבריהם, את ההודעה העביר לאיראנים אתמול כמזכיר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה, סרגיי שויגו. טהרן, מנגד, לחצה על מוסקבה לספק לה מטוסי קרב מתקדמים מדגם סוחוי-35.
לדברי המקורות, ביקורו של שויגו היה רק דרך אחת מתוך כמה דרכים שבהן מוסקבה העבירה לאיראן את המסר על הצורך באיפוק, ובמקביל גינתה את חיסולו של הנייה וכינתה אותו "התנקשות מסוכנת מאוד".
שני המקורות האיראנים ציינו בשיחתם עם סוכנות הידיעות רויטרס כי המזרח התיכון היה על סף מלחמה גדולה, ומי שעומד מאחורי ההתנקשות של בכיר חמאס הנייה ניסה בבירור להוביל לסכסוך כזה. במשרד החוץ בטהרן לא נמסרה התייחסות לדיווח. אתמול מסר משרד החוץ של איראן כי טהרן אינה מעוניינת בהסלמה אזורית, אבל הוסיף כי משטר האייתוללות סבור שיש "להעניש" את ישראל על חיסול הנייה שמיוחס לה.
2 צפייה בגלריה
חמינאי ופוטין
חמינאי ופוטין
חמינאי ופוטין
(צילום: EPA)
כלי תקשורת באיראן דיווחו כי בימים האחרונים טהרן ביקשה מרוסיה מערכות הגנה אווירית מתקדמות לקראת מלחמה אפשרית שעלולה לפרוץ עם ישראל. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי שני גורמים איראנים - אחד מהם חבר במשמרות המהפכה - ציינו כי מוסקבה החלה לספק לאיראן מכ"מים מתקדמים וציוד הגנה אווירית.
הדיווחים באיראן פורסמו לאחר שהיועץ לביטחון לאומי של רוסיה שויגו נחת אתמול בטהרן, שם פגש בין היתר את נשיא איראן מסעוד פזשכיאן. "אנחנו מוכנים לשיתוף פעולה מלא עם איראן בנושאים אזוריים", אמר שויגו בעת ביקורו בבירת איראן.
גורם מטעם חברה המייעצת בסוגיות מודיעין וביטחון, אמר כי אף שלרוסיה "יש קשרים כלכליים ותרבותיים עם ישראל, מוסקבה לא יכולה להרשות לעצמה לדחות את בקשותיה של איראן לעזרה, משום שהיא מסתמכת במידה רבה על כטב"מים איראניים במלחמתה באוקראינה. השאלה היא איך הרוסים מרגיעים את טהרן מבלי להרוס את מערכת היחסים שלהם עם ישראל".
2 צפייה בגלריה
גנרל מוחמד באגרי , סרגיי שויגו
גנרל מוחמד באגרי , סרגיי שויגו
מפקד משמרות המהפכה באגרי עם הבכיר הרוסי שויגו
(צילום: EPA/ IRANIAN ARMED FORCES MEDIA OFFIC)
בעוד רבים ממנהיגי המערב מיהרו לפרסם הודעות תמיכה בישראל ולגנות את המתקפה האיראנית שאירעה באפריל האחרון, רוסיה פעלה באופן הפוך לגמרי, והצדיקה בכמה הזדמנויות את המתקפה הנרחבת.
גורמי מודיעין במערב תיארו אז את יחסי מוסקבה-טהרן כשותפות אסטרטגית הולכת ומעמיקה. הרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022 הייתה גורם מרכזי שתרם רבות לגיבוש השותפות הזאת, בשל התלות שפיתחה רוסיה בסיוע הצבאי האיראני בחודשי המלחמה הראשונים, כשהחלה לרכוש מאיראן כטב"מים בהיקפים הולכים וגדלים, ועשתה בהם שימוש קטלני נגד אוקראינה.