1 צפייה בגלריה
חילופי אש כבדים בין צה"ל לחוליות מבריחי סמים מסיני בגבול מצרים
חילופי אש כבדים בין צה"ל לחוליות מבריחי סמים מסיני בגבול מצרים
גבול מצרים
(צילום: יואב זיתון)
התקריות החריגות הסתיימו בסגירת תיקי החקירה – ובגיבוי מלא ללוחמים: הפרקליטות הצבאית סגרה באחרונה את התיקים נגד לוחמי צה"ל, שנחקרו תחת אזהרה בעקבות שלושה אירועים בשנים האחרונות, שבהם נהרגו שני מבריחים ישראלים ונפצעו עוד שלושה. באירוע רביעי דומה מהשנה האחרונה נפתחה גם חקירה פלילית, שצפויה, לפי הערכות בצבא, להיסגר גם היא ללא הגשת כתב אישום נגד הלוחמים.
בכך מתבטא הגיבוי הכפול שהעניקו בצבא ללוחמים, שסיכלו ניסיונות הברחת סמים בגבול עם סיני והיו תחת אש או התמודדו מול ניסיון דריסה של המבריחים עם רכבי השטח המהירים שלהם. המבריחים שנפגעו הם מהפזורה הבדואית בנגב, ולפי הוראות הפתיחה באש בגזרה אסור לפתוח לכיוונם באש, אלא אם כן הלוחמים חשים סכנת חיים ממשית.
בין הנחקרים גם קצינים שהעידו כי הכוחות היו חייבים לפתוח באש, לעיתים מטווח קרוב, כדי לסכל את האיום המיידי. לפי נתונים חדשים של צה"ל, בשנה החולפת הצבא והמשטרה הצליחו להוריד ביותר מחצי את כמות ההברחות המוצלחות מסיני, מכ-400 בשנת 2020 ל-180 בשנה האחרונה.
הטנקיסטים שסיכלו 50 הברחות סמים
(צילום: דובר צה"ל)

כוחות מיוחדים מעורבים בפעילות נגד התופעה, לצד מסוקים ושילובי כוחות חסרי תקדים בין המחוז הדרומי של המשטרה לפיקוד הדרום. יחד עם זאת, ההצלחה גרמה למעורבים להסלים את ניסיונות ההברחה, ולא להסס לנסות ולפגוע בחיילים משני צדי הגבול. כיום, לפי הערכות באוגדת אדום החולשת על הגבול, כל הברחה רביעית או חמישית מסתיימת בחילופי אש. "הלוחמים הגיבו היטב ומהר וזכו לגיבוי שלנו עוד ביום האירוע", הסביר קצין בכיר בפיקוד דרום.
מהסנגוריה הצבאית, שייעצה לחלק מהלוחמים והקצינים במהלך חקירתם, נמסר: "לאורך השנה התרחשו בסמוך לגבול מצרים מספר אירועים במסגרתם הכוח הצבאי בהגנתו על הגבול, נדרש למנוע ולסכל הברחות, והיה נתון לסיכון רב מצד מבריחים נחושים, שלא בחלו באמצעים, וניסו לפגוע או לדרוס את הכוח הצבאי על מנת למנוע את הגעתו למקום.
"המבריחים באירועים הללו היוו סכנת חיים ממשית לכוח, ולכן בוצע ירי להסרת הסכנה, והכל בהתאם להוראות הפתיחה באש. הסנגוריה הצבאית מברכת על כך שהפרקליטות הצבאית החליטה לסגור את תיקי החקירה ולגבות את פועלם של הלוחמים, אשר מסכנים את חייהם, על בסיס יום יומי, בעת ביצוע משימותיהם המבצעיות בגבול מצרים".
הקולטים הישראלים באירועים אלה לרוב אינם חמושים, אך מצוידים ברכבי שטח משודרגים, במכשירי קשר מוצפנים ובאמצעים לראיית לילה. מהעבר השני של הגבול, המבריחים המצרים מציבים חוליות רתק חמושות במקלעים ורובי קלצ'ניקוב, כדי לפתוח באש לעבר כל גורם צבאי שינסה לשבש או למנוע את ההברחה.
לרוב, הירי הוא נגד הכוחות המצרים, אך בלא מעט מקרים זלגה האש לצד הישראלי ולוחמים ישראלים אף נפצעו מהירי. בחודשים האחרונים צה"ל הקל את מדיניות הוראות הפתיחה באש באזור גם מול סוגיית הגניבות מבסיסים ומשטחי אימונים בנגב, והתיר לחיילים לירות ברגליים של גנבי ציוד צבאי, גם אם לא מדובר בכלי נשק או בתחמושת.
בנוסף, באשר לגזרת הגבול, בצבא הגביהו לאחרונה את הגדר החדשה מ-8 ל-14 מטרים במקטעים מועדים לפורענות, כדי לנסות ולהקשות על המבריחים. גם 180 קילומטרים של תעלה עמוקה נחפרה בצד הישראלי של הגבול, והתוצאה של פעילות צה"ל באזור הורידה בממוצע את משך וכמות הטובין שמוברח מ-25 דקות להברחה וקרוב ל-40 שקים, לארבע דקות בממוצע וארבעה-חמישה שקים.