אנתוני בלינקן במסיבת עיתונאים בירושלים
(צילום: שגרירות ארה"ב בירושלים)

השר הפלסטיני אחמד אל-מג'דלאני אמר הבוקר (רביעי) כי ארצות הברית מנסה לתווך בין ישראל לפלסטינים כדי להביא לסיום ההסלמה ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, על רקע הפסקת התיאום הביטחוני שבא בעקבות מבצע המעצרים וחיסול המחבלים בג'נין וכן פיגוע הירי הקטלני בשכונת נווה יעקב בערב שבת האחרון - שבו נרצחו שבעה בני אדם.
אל-מג'דלאני, בכיר באש"ף, הוסיף כי הצוותים האמריקניים ידברו תחילה עם כל צד בנפרד, ובשלב זה לא מתנהלות שיחות ישירות בין ישראל לפלסטינים. לדבריו, "הגישור האמריקני פועל לזיהוי סוגיות הליבה שקשורות לצעדים הישראלים החד-צדדיים". הוא הסביר כי בין היתר הפלסטינים מעוניינים לדון בסוגיות יומיומיות, כמו פינויי אתרים פלסטיניים או קיזוז כספי מס
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אבו מאזן נשיא פלסטיני
בנימין נתניהו אבו מאזן נשיא פלסטיני
נתניהו ואבו מאזן
( צילום: אוהד צויגנברג, EPA)
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
השאיר עוזרים בארץ כדי למנוע הסלמה. בלינקן
(צילום: אמיל סלמן)
הוא הוסיף, "הגישור האמריקני פועל לזיהוי סוגיות הליבה הקשורות לצעדים הישראליים החד-צדדיים, לרבות מה שמשפיע ודעות קדומות בנושאי מעמד קבע וסוגיות יומיומיות, לרבות ניכויים של כספי מס פלסטינים פלישות ופינוי כפרים ואתרים פלסטיניים".
אל-מג'דלאני, שמכהן בתפקיד השר לפיתוח חברתי, הדגיש גם כי הצעדים שנקטה הרשות הפלסטינית - ובהם התיאום הביטחוני עם ישראל - לא יבוטלו ללא הסכם "משביע רצון" וללא ערבויות. הוא גם דרש הגעה להסכם שיאפשר "פתיחה של האופק המדיני" לאחר מכן.
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שביקר בישראל וברשות הפלסטינים מוקדם יותר השבוע, אמר אתמול במסיבת עיתונאים אחר הצהריים כי החליט להשאיר באזור את העוזרים שלו. לדברי בכיר ישראלי, צעד זה נעשה "כדי להיות עם היד על הדופק, ולוודא שהצדדים פועלים להרגיע את המצב". בכיר אמריקני אמר בתום שיחותיו של מזכיר המדינה עם ראש הממשלה, כי נתניהו יוזמן בקרוב לוושינגטון.
על החלטות הקבינט הישראלי אחרי הפיגועים בירושלים אמר בלינקן: "נותרנו מתנגדים לצעדים חד-צדדיים, שמלבים מתחים ויוצרים סביבה מסוכנת יותר לכולם, ומורידים את הסיכויים להתקדם לפתרון שתי המדינות". בלינקן הדגיש במסיבת העיתונאים כי מדינתו "נחושה לעבוד עם שותפיה להביא למזרח תיכון בטוח ומשגשג יותר".
לצורך כך, כאמור, בלינקן השאיר באזור את העוזרים שלו. מדובר בעוזרת המזכיר לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף, והאדי עמר, השליח המיוחד של ממשל ביידן לעניינים פלסטינים. הצעד נעשה לדבריו כדי "לתמוך במאמץ ההרגעה, ולוודא שהצדדים מניחים את היסודות להתקדמות בפתרון שתי המדינות".
אתמול נועד בלינקן עם שר הביטחון יואב גלנט, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ונציגים של החברה האזרחית בישראל. מירושלים נסע לרמאללה שם נועד עם אבו מאזן בארמונו. בלינקן הביע בפני יו"ר הרשות הפלסטינית צער על "מותם של אזרחים פלסטינים חפים מפשע, שאיבדו את חייהם באלימות ההולכת וגוברת בשנה האחרונה". אבו מאזן מסר מצדו כי הוא מוכן "לעבוד עם ארה"ב ואחרים כדי לחדש את הדיאלוג המדיני", וקרא לישראל לשים סוף למה שכינה "פעולות חד-צדדיות שמפירות את החוק הבינלאומי".
על שיחותיו עם אבו מאזן אמר בלינקן במרומז שארה"ב ביקשה מאבו מאזן לחדש את התיאום הביטחוני: "התמקדנו על הצעדים שהרשות הפלסטינית נוקטת כדי לשפר את חייהם של העם הפלסטיני, ולמלא את אחריותה מול ישראל על סיום המצב הנוכחי ומעגל האלימות, להרגיע את הרוחות ולא להסלים".