נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש היום (ראשון) עם עמיתו ברואנדה פול קגאמה, במסגרת האירועים לציון 30 שנה לרצח העם הטוטסי, והעניק לו את דסקית החטופים בקריאה לשחרורם המיידי. "השרשרת הזו היא למען שחרור החטופים, דבר שכולנו מתפללים אליו", הסביר הרצוג לנשיא קגאמה, "אנחנו רוצים שישובו בהקדם האפשרי. על השרשרת כתוב: 'הלב שלנו שבוי בעזה'".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא רואנדה פול קגאמה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא רואנדה פול קגאמה
"העם היהודי יודע היטב מה זה אומר להיות מאוים בהשמדה". הרצוג וקגאמה
(צילום: מעיין טואף/לע״מ)
הרצוג הוא המנהיג הישראלי הראשון שמבקר באפריקה מאז טבח 7 באוקטובר, ונסיעתו מתקיימת כחלק מהמאמצים הבינלאומיים המתמשכים של מדינת ישראל להבטיח את שחרור החטופים המוחזקים בשבי חמאס בעזה.
מוקדם יותר נפגש הרצוג גם עם נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון. השניים שוחחו על הצורך הדחוף להחזיר את החטופים הביתה, ועל חשיבות המאבק הבינלאומי בטרור העולמי.
בהמשך השתתף הרצוג בטקס הנחת זרים באנדרטה הלאומית, וכן בטקס הממלכתי המרכזי לציון 30 שנה לרצח העם הטוטסי, לצד עשרות מנהיגים, נשיאים, ראשי ממשלה, שרי חוץ וראשי ארגונים בינלאומיים. בטקס נאם בין היתר נשיא המועצה האירופית שארל מישל, שגינה את מתקפת הטרור האכזרית של חמאס וקרא לשחרורם המיידי של החטופים.
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא רואנדה פול קגאמה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא רואנדה פול קגאמה
עם דסקית החטופים. הרצוג ונשיא רואנדה
(צילום: מעיין טואף/לע״מ)
בהמשך ביקורו, קיים הרצוג פגישות מדיניות עם מנהיגים מרחבי העולם, שבהן חזר והדגיש את ה"צורך הדחוף להבטיח את שחרור החטופים המוחזקים בידי חמאס כבר במשך שישה חודשים, בהם נשים, ילדים וקשישים". כמו כן, הוא הדגיש את נחיצות המאבק המשותף בטרור ברחבי העולם.
"עמדתי היום עם מנהיגים מרחבי העולם כדי לכבד את זכר קורבנות רצח העם ברואנדה. שלושה עשורים לאחר הזוועות נגד בני הטוטסי, העולם חייב להסתכל על הפשעים הנוראים ולהכיר את הזוועות האמיתיות של רצח עם - הניסיון המכוון להשמיד עם. אסור שהעולם יאפשר פוליטיזציה של רצח עם, אסור לו לאפשר לזלזל באימה של פשעים כאלה, ולהשפיל את הזיכרון של קורבנות רצח העם", אמר הרצוג.
הוא סיכם: "העם היהודי יודע היטב מה זה אומר להיות מאוים בהשמדה. אנחנו יודעים היטב מה זה אומר להיות קורבנות של רצח עם, טרור ושנאה נגד עמנו. גם היום - כשאנחנו מואשמים בטענות שקריות ובעלילות דם מודרניות - אנחנו מתמודדים מול משטר של רוע בטהרן, ומול שלוחותיו ברחבי האזור, שמטרתן המוצהרת היא השמדת האומה היהודית. כולנו חייבים לעמוד יחד בהבטחה Never again".