הורים לילדים בפעוטון בבית המשפט היום: "רמת האכזריות שלה לא נתפסת"
(צילום: רועי עידן)

הפרקליטות הגישה היום (שני) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד הגננת מאילת, אילנה קובר (64), בגין 380 מקרי התעללות ותקיפה שונים של 23 פעוטות חסרי ישע שבהם טיפלה במעון שבבעלותה בעיר. בנוסף, הוגשה בקשה לחילוט הנכס ששימש להפעלת הגן - בפעם הראשונה בדרום. לבית המשפט הגיע גם יו"ר הקואליציה אופיר כץ, שהודיע על קידום תיקון לחוק שיאפשר להורים צפייה אונליין במצלמות בגנים עד גיל 3.
לעיון בכתב האישום המלא, ולפירוט הבלתי-נגמר של הזוועות - לחצו כאן
ההורים הפגינו גם הבוקר מחוץ לבית המשפט עם שלטים שבהם נכתב "אילנה אל תרביצי לי", ו"אילנה אמרה שאסור לי לספר". מחוץ לדיון התפתחו חילופי צעקות בין ההורים לבין קרובי משפחתה של הגננת, בהם אחיה.
העימותים בין ההורים למשפחת הגננת בבית המשפט, היום
(צילום: רועי עידן)

5 צפייה בגלריה
 אילנה קובר
 אילנה קובר
אילנה קובר, וחלק מהשפעות ההתעללות שלה על הפעוטות
5 צפייה בגלריה
אילנה קובר
אילנה קובר
קובר בבית המשפט, היום
(צילום: הרצל יוסף)
מכתב האישום שהוגש על ידי עו"ד ערן צברי ורננה לוי עלה כי קובר ניהלה גן ילדים שבו היו 26 פעוטות בגילי 9 חודשים עד 3 וחצי. בהיותה אחראית על הפעוטות, היא ביצעה מעשי התעללות גופנית ונפשית ותקפה לכל הפחות בכ-380 מקרים שונים כ-23 מהפעוטות מתוך 26 ילדי הגן, בעוד שכל ילדי הגן היו חשופים לאלימות הבלתי פוסקת מצידה כלפי חבריהם בגן.
הזוועות שחוללה קובר תוארו בכתב האישום: "תקפה את הפעוטות בדרכים שונות. בין היתר משכה כיסא כשפעוט עמד עליו והעיפה את הפעוט לרצפה, בעטה בראשו של תינוק שישב בטרמפולינה, חצתה את החדר כדי לתקוף פעוט שישב בכיסאו, משכה חלק מהפעוטות כשהיא מכניסה יד לתוך פיהם, משכה לפעוטות בשערותיהם וגררה אותם, הפנתה אלימות מכוונת מצד חלק מהפעוטות כלפי אחרים כשהיא מעודדת חלק מהם להכות ולמשוך בשערות של פעוט אחר, חסמה את פיהם של פעוטות בכדי למנוע מהם להשמיע קול או בכי, לחצה על חזיהם וצווארם של פעוטות תוך שהיא מפעילה את משקל גופה ועוד".
"אכזריותה של קובר התבטאה בכך שלא פעם תקפה תינוקות ופעוטות שלא תוך כדי טיפול בהם, אלא ניגשה אליהם על מנת לתקוף אותם שכשניכר שהם שקטים או עסוקים בענייניהם", תואר בנוסף. "כך למשל, חצתה את החדר לתינוק בטרמפולינה, הכתה אותו בפיו משכה אותו בראשו והטיחה אותו על הטרמפולינה, טלטלה את הפעוטות בצורה אגרסיבית, בעטה בפעוטות, השתמשה בפעוטות אחרים שהחזיקה והטיחה אותם בפעוט אחר שחלפה על פניו, השכיבה באגרסיביות ערימת מזרנים על גופו של תינוק ששכב על מזרן אחר".
5 צפייה בגלריה
 אילנה קובר
 אילנה קובר
"היכתה את הראש בקיר, סיוטים קשים בלילה". תיאור ההשפעות הקשות על הילדים
בנוסף, כך תואר, "צבטה את הפעוטות, הכתה אותם בידיה, בעטה בהם, הטיחה ילדים אל הרצפה ואל הכיסאות, הרימה פעוטות מיד אחת של הפעוט וגררה אותו לאורך החדר או החצר, האכילה פעוטות בכוח, הרימה והזיזה פעוטות בכוח אף כשישנו והטיחה אותם על המזרן, גררה פעוטות אחריה, הושיבה פעוטות בכוח על הכיסא ודחפה את הכיסא עם הפעוט בחוזקה לשולחן, חיתלה תינוקות ופעוטות בכוח".
גם השפעות ההתעללות על הפעוטות תוארו בפירוט בכתב האישום. אחד מהפעוטות, כך נכתב, סירב ללכת לשירותים לבד, וכשהסכים - סגר את הדלת ואמר "אני בעונש", והחל לבכות. פעוט אחר סבל מקשיי הירדמות, והכה את עצמו בראש באגרופים תוך שנרדם. פעוטות נוספות חוו התקפי זעם, היכו את בני משפחתם וחוו סיוטים קשים בלילות.
יו"ר הקואליציה כץ אמר בבית המשפט: "אני נמצא ליד הורים נפגעי עבירה שעולמם חרב עליהם, שמגלים שהתעללו ביקר להם מכל. אני מלווה הורים כבר ארבע שנים, מקרה אחר מקרה, וזה לא נפסק. העברתי את הצעת החוק להחמרת הענישה, ואנחנו רואים שזה אכן קורה. עם זאת, אנחנו צריכים כיום לטפל במניעה". כאמור, כץ הודיע שיקדם הצעת חוק לתיקון חוק המצלמות, שיאפשר להורים צפייה אונליין בגנים עד לגילי 3, ויחייב הצבת מצלמות בגני ילדים שבין גילי 6-3, שם תהיה אפשרות לדגום את המצלמות. "הפיקוח של משרד החינוך לא עומד בעומס, הפתרון הוא מצלמות אונליין, והתקנת מצלמות קבועות".
5 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
הציג תיקון לחוק המצלמות, שיאפשר להורים לצפות במתרחש אונליין. כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
נעמה וקובי סמדג'ה, שב-67 סרטונים תועדה בתם בת השנה וחודש סופגת אלימות בגן באילת, אמרו: "שתי אימהות תיעדו את הנעשה בגן. היא חנקה את הבת שלי, הטיחה אותה, הרימה אותה מהשיער, חיתלה אותה וכרכה אותה כאילו הייתה פרוסת לחם. ראינו סימנים. היה לה שטף דם בגרון והגננת סיפרה שילדה בת 3 מצצה לה את הצוואר. זה לא הסתדר לי".
היא הוסיפה לתאר את הזוועות שראתה: "יש סרטון שראיתי שבו האכילה ילד אחר, וכשהוציאה את הכפית, הבת שלי פתחה את הפה כי רצתה לאכול והיא בתגובה נתנה לה אגרופים. כל הסייעות ראו וידעו, והן משוחררות. אתמול צפינו בסרטונים. את המקרה הכי קשה, שלנו, שמרו לרגע האחרון. מתוך 92 ימי צפייה, 67 סרטונים היו רק הבת שלנו. רמת האכזריות שהייתה כלפייה הייתה ברמות אחרות, זה בלתי ניתן לתפיסה. אי אפשר לעכל את זה. לצפות בזה היה כמו בוקס בבטן. ראינו חושך בעיניים. הגננת ידעה שיש לילדה בעיה נשימתית והיא המשיכה בהתעללות".
5 צפייה בגלריה
ההורים בבית המשפט
ההורים בבית המשפט
ההורים מפגינים בבית המשפט, הבוקר
(צילום: רועי עידן)
נעמה, בעלת צהרון פרטי בעצמה, מטפלת ב-30 ילדים. שניים מהם היו הנכדות של אילנה קובר. "היו אצלי שנתיים וטיפלתי בהם באהבה. היא לעומת זאת התעללה בבת שלי, לא ויתרה לה על אף יום, והטיחה אותה כשהראש שלה נזרק לאחור".
מעיין אורטל, אימא לשני פעוטות מהגן, אמרה שקובר צריכה לקבל את העונש המקסימלי. אורטל והורים נוספים דרשו מבית המשפט לאפשר את פרסום הסרטונים הקשים: "לילדים שלנו מגיע צדק! מגיע להם שיראו את הזוועות שהם חוו, ואיך הם הופקרו לאלימות, חרות וזוועות של צוררת חסרת לב. לא מגיע לה ולמשתפות הפעולה הגנה תקשורתית". רמי מזרחי, גם הוא הורה לפעוט בגן, אמר שגם הסייעות צריכות לשלם על מעשיהן, שכן היו עדות להתעללות ולא עשו דבר. "הגננת נתנה לילדים לסטור לילד אחר, כשהוא עושה את צרכיו במכנסיים, והסייעות לא רק שלא עצרו את ההתעללות - הן צחקו מהצד", תיאר.
מורן אזולאי השתתפה בהכנת הכתבה