הסתיים הנתק הממושך בזמן המלחמה: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט נפגשו הערב (יום ה') למשך חצי שעה, בארבע עיניים, לראשונה זה שבועיים. הפגישה התקיימה בקריה, זמן קצר לפני שהחל כינוס קבינט המלחמה - ובצל הסימנים שמעידים ששרי המחנה הממלכתי יפרשו בקרוב מהממשלה. במערכת הפוליטית מעריכים כי כעת נתניהו מנסה "לקרב" אליו את גלנט, כדי לצופף את השורות לפני המהלך הצפוי של בני גנץ.
ההצהרה החריפה של גלנט
(צילום: לע"מ)

1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יואב גלנט
בנימין נתניהו יואב גלנט
בנימין נתניהו יואב גלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי, אלעד מלכה)
נתניהו וגלנט לא נועדו זה עם זה מאז 15 במאי, אז שר הביטחון תקף את ראש הממשלה בצורה חריפה והזהיר כי ישראל נמצאת במגמה מסוכנת - המקדמת ממשל צבאי ואזרחי של ישראל ברצועת עזה. גלנט הגדיר זאת "חלופה רעה, שמסוכנת לישראל אסטרטגית, ביטחונית וצבאית". הוא קרא לנתניהו להכריז כי ישראל לא תשלוט אזרחית ברצועה, לא יתקיים בה ממשל צבאי, ובמקביל תקודם מיד אלטרנטיבה לחמאס ברצועת עזה. "עכשיו וכרגע, זו המשמרת שלנו - לקבל החלטות קשות מתוך העדפת השיקול הלאומי, גם אם הדבר כרוך במחירים אישיים ופוליטיים", אמר.
הפגישה הערב התקיימה גם על רקע ההצבעה המתוכננת על חוק הפטור מגיוס, כשהתקווה היא שגלנט לא יצביע נגד - אלא רק יימנע בהצבעה, ייעדר ממנה או יתקזז עם חבר כנסת אחר. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, רואה בנפילת ההצבעה הזו את היעד החשוב ביותר של האופוזיציה כעת.
אחרי קבינט המלחמה יתכנס הערב גם הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב. שני הקבינטים צפויים לדון בהתקדמות תוכנית הגרעין האיראנית שמדאיגה את ישראל, ובהמשך המבצע ברפיח.
גלנט, נציין, שוחח אמש עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ודן איתו על הצורך בפתיחה מחודשת של מעבר רפיח לסיוע הומניטרי. שר הביטחון הדגיש בפני אוסטין כי ישראל לא מתנגדת לפתיחת המעבר, אך לא תסכים להעביר את האחריות עליו לאנשי חמאס או לגורמים שקשורים לארגון הטרור.
מוקדם יותר היום, אחרי האולטימטום של בני גנץ, הדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית והביקורת הנוקבת של גדי איזנקוט - יו"ר סיעת המחנה הממלכתי פנינה תמנו שטה הניחה הצעת חוק לפיזור הכנסת. לפי תמנו שטה, ההצעה הוגשה "בהמשך למהלך שמוביל יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ להגיע לבחירות בהסכמה רחבה, עד לחודש אוקטובר, שנה לטבח".