ישראל כץ בריאיון לאולפן ynet
(צילום: אריק מרמור, טל אזולאי)

שר האנרגיה וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני ישראל כץ התייחס הבוקר (שני) באולפן ynet לאפשרות שארה"ב תיעתר לדרישה הסעודית להקמת מתקן להעשרת אורניום בשטחה כחלק מעסקה לנורמליזציה עם ישראל, ואמר כי "מטבע הדברים, ישראל לא מעודדת דברים מהסוג הזה. אני לא חושב שישראל אמורה להסכים לדבר כזה, אבל יש מגעים". עם זאת, הוא ציין כי "הנורמליזציה עם סעודיה היא דבר חשוב ואני מקווה שיהיה גם הסכם שלום".
עיתון "הניו יורק טיימס" דיווח כבר בחודש מרץ כי אישור להקמת תוכנית גרעין אזרחית היא בין התנאים שהציבה ריאד לנורמליזציה המיוחלת, אך גורמים רשמיים בסעודיה ובארה"ב לא אישרו זאת. החשש של ישראל הוא מאפשרות שסעודיה, או אחת משכנותיה האחרות במזרח התיכון, תשתמש בתוכנית גרעין אזרחית ככיסוי לייצור פצצה גרעינית.
4 צפייה בגלריה
יורש העצר מוחמד בן סלמאן
יורש העצר מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. ריאד דורשת מממשל ביידן גם הקמת תוכנית גרעין אזרחי וגם עסקת נשק
(צילום: AFP/HO/SPA)
דרישה נוספת של ריאד מממשל ביידן היא עסקת נשק שתיתן לסעודיה את הצעצועים המתקדמים ביותר בארסנל הנשק האמריקאי, כל מה שהבטיח נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ ל־MBZ, מוחמד בן זאיד, השליט בפועל של האמירויות, והרבה יותר. מטוסי F-35, הבונבוניירה, יהיו חלק מהעסקה.
הדרישות הסעודיות הן לא ההיבט היחידי לקראת הסכם נורמליזציה עם סעודיה שמדיר שינה מעיניה של ישראל. בירושלים חוששים בדיונים סגורים שהממשל האמריקני ינסה לקשור בין הסכם הגרעין עם איראן לבין הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה בבחינת להמתיק את הגלולה המרה לישראל. האמריקנים יאמרו שסעודיה לא יכולה להיכנס לנורמליזציה עם ישראל בלי הסכם עם איראן - וזה עלול להכניס את ישראל לדילמה מורכבת, מעין מלכודת דבש.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב
במקרה של הגעה להסכם גרעין עם איראן - ישראל עלולה להיקלע למלכודת דבש. הרמטכ"ל, רה"מ ושר הביטחון
(צילום: חיים צח /לע"מ)
4 צפייה בגלריה
אחד ממתקני הגרעין באיראן. "אגרוף המחץ" - תרגיל חסר-תקדים בהיקפו שמדמה תקיפה של מתקני הגרעין
אחד ממתקני הגרעין באיראן. "אגרוף המחץ" - תרגיל חסר-תקדים בהיקפו שמדמה תקיפה של מתקני הגרעין
אחד ממתקני הגרעין באיראן. "אגרוף המחץ" - תרגיל חסר-תקדים בהיקפו שמדמה תקיפה של מתקני הגרעין
(צילום: AP)
התחושה הקשה בירושלים שארה"ב מתקרבת להסכם עם איראן היא הסיבה המרכזית להחלטה הישראלית ליחצ"ן בכל הכוח את ההכנות בישראל לתקיפה צבאית נגד מתקני הגרעין באיראן - או במילים אחרות: התרגיל הצבאי "אגרוף המחץ" שמדמה מלחמה רב-חזיתית כולל תקיפה באיראן ונחשב לתרגיל חסר-תקדים מבחינת סדרי הכוחות והמעורבות של הדרג המדיני.
"המדיניות שלנו היא ברורה - לא נאפשר לאיראן נשק גרעיני", אמר היום כץ. הוא ציין כי "אגרוף המחץ" הוא "תרגיל צה"לי אינטנסיבי של כשבועיים שבו מתרגלים את כל המערכות באופן אמיתי למאבק רב-זירתי, כולל איראן וכל גרורותיה וארגוני החסות שלה".
4 צפייה בגלריה
 ישראל כץ
 ישראל כץ
"לא נאפשר למדינה קיצונית ומטורפת כמו איראן להחזיק בנשק גרעיני". ישראל כץ
(צילום: EPA)
לדברי חבר הקבינט, "כל הכוחות צריכים להיות מתורגלים בכל התרחישים. אנחנו מקווים שהתקרבות איראן לנשק גרעיני תיבלם בכל זאת על ידי העולם בדרך מדינית ותוך איום כלכלי וצבאי אפקטיבי. עם זאת, אם זה יהיה בסוף או נשק גרעיני או פעולה ישראלית, אנחנו נפעל כי לא נאפשר למדינה קיצונית ומטורפת כמו איראן להחזיק בנשק גרעיני".
כץ אמר כי איראן "היא המדינה הכי מסוכנת בעולם. במידה ויהיה לה נשק גרעיני, היא תוכל לגבות כאן את הארגונים הקיצוניים אפילו מעבר למה שהיא עושה היום". לדבריו, "אנחנו נערכים גם בהיבט של הדרג המדיני לקראת מציאות שהיא לא תיאורטית כי האיראנים מאיימים וחיזבאללה מאיים".