אולף שולץ, מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בגרמניה, הודיע אתמול (יום ד') על הקמת ממשלה חדשה. שולץ יהיה קנצלר גרמניה במקום אנגלה מרקל, שעוזבת את תפקידה אחרי 16 שנה.
השבעת ממשלת המרכז-שמאל צפויה להתקיים בתחילת דצמבר. שלוש מפלגות ייקחו חלק בקואליציה: המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, מפלגת הירוקים ומפלגת הדמוקרטים-החופשיים (FDP). אתמול הודיעו המפלגות על גיבוש ההסכם הקואליציוני, והציגו סעיפים עיקריים בהסכם.
6 צפייה בגלריה
אולף שולץ מעניק זר פרחים ל אנגלה מרקל בישיבת הממשלה גרמניה
אולף שולץ מעניק זר פרחים ל אנגלה מרקל בישיבת הממשלה גרמניה
שולץ מעניק זר פרחים למרקל בישיבת הממשלה היוצאת
(צילום: AFP)
הקואליציה החדשה, שמכונה קואליציית "רמזור" בגלל צבעי שלוש המפלגות החברות בה (אדום, צהוב וירוק) מתכננת לחזור לחוק שמעוגן בחוקה הגרמנית ואוסר על המדינה לצבור חובות חדשים. במהלך מגפת הקורונה גרמניה השעתה את החוק, מה שאפשר לממשלה לקחת הלוואה של מיליארדים כדי לפתור את המשבר. השמירה על החוק הייתה "קו אדום" של FDP. הקנצלר הנכנס שולץ, שמכהן כשר האוצר בממשלת מרקל, הביע במשך תקופה ארוכה תמיכה בחוק הזה.
מנהיג FDP כריסטיאן לינדר, שצפוי לכהן כשר האוצר בממשלת שולץ, אמר שהמפלגות התחייבו לא להעלות מסים. בנוסף, הסוציאל-דמוקרטים עמדו באחת מהבטחות הבחירות שלהם וסיכמו עם שאר המפלגות ששכר המינימום השעתי בגרמניה יעלה מ-9.60 ל-12 אירו.
6 צפייה בגלריה
ה קואליציה החדשה ב גרמניה גיבשה הסכם קואליציוני
ה קואליציה החדשה ב גרמניה גיבשה הסכם קואליציוני
שכר המינימום יעלה, גיל ההצבעה ירד: מנהיגי הקואליציה החדשה
(צילום: AFP)
כל שלוש המפלגות הסכימו להוריד את גיל ההצבעה בגרמניה ל-16 – מהלך שיסייע לירוקים ול-FDP, שלהן תומכים צעירים רבים. מפלגת המרכז-ימין השמרנית של מרקל, שבסיס התמיכה שלה מבוגר בהרבה, צפויה להיפגע מהמהלך.
ההישג המרכזי של הירוקים בהסכם הקואליציוני הוא הסיכום על זירוז המעבר לאנרגיה ירוקה והפסקת השימוש בפחם ובאנרגיה מזהמת. עד כה תאריך היעד למהלך היה 2038, אך המפלגות סיכמו להקדים אותו בשמונה שנים, ל-2030.
רוברט האבק, שמנהיג את הירוקים ביחד עם אנלינה ברבוק, אמר שההסכם הקואליציוני מבטיח שגרמניה תעמוד ביעדים של הסכם האקלים שנחתם בפריז. בהתייחסות לתעשיית הרכב הגדולה של גרמניה סיכמו המפלגות שעד 2030 יהיו במדינה 15 מיליון מכוניות חשמליות, לעומת מיליון כיום. משנת 2035 לא יינתן אישור למכוניות עם מנוע בערה פנימית.
6 צפייה בגלריה
ראשי המפלגות בקואליציה החדשה ב גרמניה משמאל לינדר שולץ ברבוק ו האבק
ראשי המפלגות בקואליציה החדשה ב גרמניה משמאל לינדר שולץ ברבוק ו האבק
ראשי המפלגות בקואליציה החדש (משמאל): לינדר, שולץ ברבוק והאבק
(צילום: AFP)
בנושא מדיניות החוץ הצהירו המפלגות שהן רוצות לחזק את הריבונות האסטרטגית של אירופה – הצהרה שצפויה לספק את צרפת, המעצמה השנייה שחברה באחוד האירופי. המפלגות הביעו תמיכה בחברותה של גרמניה בברית נאט"ו, ואמרו שהברית הביטחונית היא "גורם חיוני" לביטחונה של גרמניה. במסר לפולין ולהונגריה אמרו המפלגות שהן רוצות "איחוד אירופי שמגן על הערכים ועל שלטון החוק – מבפנים ומבחוץ".
במעמד הצגת ההסכם הבטיחה ברבוק – שצפויה להתמנות לשרת החוץ – שנושא זכויות האדם יחזור לעמוד במרכז הדיפלומטיה הגרמנית. היא התחייבה לפעול במידת הצורך בתקיפות מול רוסיה וסין.
הממשלה החדשה מתכוונת לאשר שימוש בקנאביס למטרות פנאי. הירוקים והדמוקרטים-החופשיים פועלים כבר זמן רב למען לגליזציה של קנאביס, בעוד שהסוציאל-דמוקרטים העדיפו לבחון את הנושא בפיילוט. המפלגות הצהירו כי גרמניה תנהל "הפצה מפוקחת של קנאביס למבוגרים בחנויות בעלות רישיון. זה יסדיר את האיכות, ימנע הפצה של חומרים מזהמים ויבטיח את שלומם של הקטינים".
6 צפייה בגלריה
אוטובוס חיסונים בגרמניה
אוטובוס חיסונים בגרמניה
מתחסנים בגרמניה. הקורונה - האתגר המרכזי של הממשלה החדשה
(צילום: AFP)
המפלגות הבטיחו לבטל את סעיף 219a, סעיף שנוי במחלוקת שנחקק בתקופת גרמניה הנאצית ואוסר על רופאים לפרסם מידע על ביצוע הפלות. "רופאים צריכים להיות מסוגלים לספק מידע לציבור על הפלות ולא לחשוש מרדיפה", אמרו המפלגות בהסכם הקואליציוני.
בהסכם הקואליציוני הוחלט שמהגרים יוכלו להגיש בקשה לאזרחות גרמנית אחרי חמש שנים. הקואליציה החדשה שואפת לאפשר להם להחזיק באזרחות כפולה – צעד שצפוי לשנות את חייהם של מהגרים רבים.
6 צפייה בגלריה
בחירות גרמניה מועמד הסוציאל דמוקרטים SPD אולף שולץ אחרי פרסום המדגמים
בחירות גרמניה מועמד הסוציאל דמוקרטים SPD אולף שולץ אחרי פרסום המדגמים
חברי הקואליציה החדשה של שולץ מתנגדים, בינתיים, לסגר חדש
(צילום: EPA)
האתגר המרכזי של ממשלת שולץ צפוי להיות הטיפול במגפת הקורונה. גרמניה נמצאת בעיצומו של גל תחלואה, והיום חצה מספר המתים מתחילת המגפה את ה-100,000. בניגוד לדעתם של מרקל והשמרנים, חברי הקואליציה החדשה מתנגדים לפי שעה להטלת סגר ארצי.
שולץ אמר אתמול שהקואליציה שלו תגדיל את שיעור ההתחסנות בגרמניה ותשקול לחייב עובדים חיוניים להתחסן. "המצב עגום", אמר הקנצלר הנכנס, והוסיף שגרמניה טרם ניצחה את הקורונה.