5 צפייה בגלריה
הרכב הישראלי בשכם
הרכב הישראלי בשכם
הרכב הישראלי בשכם
שתי אימהות וילדיהן נתפסו בשכם היום (שלישי), שעות בודדות לפני כניסת יום כיפור. השתיים נכנסו עם שני הילדים לתוך שכם ונתפסו על ידי חמושים פלסטינים. לאחר דין ודברים הארבעה הועברו למנגנוני הביטחון הפלסטיניים שהוציאו אותן מהעיר לידי צה"ל. האימהות ייחקרו כדי להבין מדוע נכנסו לשטח A, לעיר שמהווה את אחד ממוקדי המתיחות הבטחונית.
בזמן שנכנסו לעיר - לשכונת יסמינה שבה פעילים חמושים רבים - בוצע ירי באוויר. גורמי ביטחון ישראליים שיבחו את תגובת מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בשכם, שחילצו את האזרחיות הישראליות שנכנסו לעיר ואת ילדיהם. "ללא התגובה המהירה והחדה של המנגנונים, שהותקפו לא אחת על ידי בכירים ישראלים לאחרונה, האירוע היה מסתיים בארבע גופות", אמרו הגורמים.
דובר צה"ל עדכן כי "אזרחים ישראלים נכנסו לעיר שכם ויצאו בליווי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. האזרחים יועברו לתשאול במשטרה. נדגיש כי הכניסה לשטחי A אסורה ומסוכנת לישראלים". דובר שירותי הביטחון הפלסטינים התייחס גם הוא לתקרית ואמר כי "מנגנוני הביטחון עומדים מאוחדים מול כניסת המתנחלים לשטחים הפלסטינים וההשתוללות שלהם. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית לפעול בדחיפות כדי ללחוץ על הכיבוש לרסן את המתנחלים לפני שהעניינים יסלימו, דבר שיפגע בכל הצדדים".
5 צפייה בגלריה
ישראליות נכנסו עם ילדים שכם נעצרו
ישראליות נכנסו עם ילדים שכם נעצרו
האימהות וילדיהן בשכם
5 צפייה בגלריה
מנגנוני הביטחון הפלסטינים שחררו את ה-4
מנגנוני הביטחון הפלסטינים שחררו את ה-4
הוצאו מהעיר על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים
5 צפייה בגלריה
ישראליות נכנסו עם ילדים שכם נעצרו
ישראליות נכנסו עם ילדים שכם נעצרו
הועברו לצד הישראלי. "תגובת המנגנונים מנעה אירוע עם ארבע גופות"
הארבעה נתפסו על ידי מיליציית "גוב האריות", שהתגבשה בשכם ולפי החשד עומדת מאחורי מרבית אירועי הירי האחרונים בצפון השומרון, אך החמושים כאמור שחררו אותם לידי מנגנוני הביטחון של הרשות. "השתיים טיילו עם ילדיהן בעיר העתיקה. ערנות לוחמי 'גוב האריות' גרמה לנו לעצור אותם", מסרה המיליציה, שאף הסבירה מדוע אפשרה את שחרורן: "אנו מיישמים את דברי נביאנו שאין אנו הורגים ילדים ונשים, ולמען ילדיהם, וביישום דבר האל, הם נמסרו לרשויות המוסמכות ואנו עוסקים באדם שהביא אותם". אותו אדם הוא פלסטיני תושב קלקיליה.
ב"גוב האריות" שלחו מסר לישראל: "אנחנו אומרים לכיבוש שהורג ילדים ונשים - אנחנו לא רוצחים. אנחנו אומרים לכל מתנחל שמתנכל לנו על כבישי הגדה - לא נטפל בך כפי שטיפלנו באנשים האלה".
האירוע מגיע בשיאה של מתיחות ביטחונית ביהודה ושומרון. אלפי לוחמי צה"ל מ-25 גדודים מתגברים את גזרת יהודה ושומרון במהלך הכיפור. הסגר על יהודה ושומרון החל בלילה שבין שני ושלישי שעתיד להסתיים בדקה לחצות, כמה שעות אחרי צאת כיפור, בכפוף להערכת המצב.
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ במהלך התדרוך
שר הביטחון בני גנץ במהלך התדרוך
"ממשיכים במבצעי סיכול". גנץ
(צילום: יוסי מאי)
תגבור הגדודים באוגדת איו"ש החל עוד בראש השנה, והלוחמים נפרסו בכל רחבי השטח, בדגש על גדר ההפרדה. הם מתמקדים בהגנה על היישובים הסמוכים ומניעת הסתננויות לשטח ישראל. רמת המתח והכוננות באוגדה נמצאת ברף העליון בשל התגברות אירועי הטרור. באוגדה ממשיכים במקביל להפעיל לחץ על פעילי הטרור, העיקר בערים הפלסטינים שבצפון השומרון - שכם וג'נין. בימים האחרונים הלוחמים בעמדות באזור נבדקו והנהלים חודדו לקראת היממה הקרובה.
רק הבוקר קיים שר הביטחון בני גנץ הערכת מצב בפיקוד מרכז, לאחריה פרסם הודעה בה הדגיש כי ישראל פועלת למיגור אירועי הטרור האחרונים דרך מבצעי סיכול, אך גם ברמה המדינית והכלכלית. מסתמן שישראל עירבה גורמים חיצוניים במגעים מול הפלסטינים כמו ירדן וארצות הברית, אך מנוף הלחץ העיקרי על הפלסטינים היה ונותר בסוגיית אישורי העבודה ופתיחת המעברים לישראל בחול המועד.
"מי שמבקש לבצע פיגוע ירי ולהרוג אזרחים ישראלים נמצא על הכוונת שלנו, ומי שביצע – נשים עליו את ידינו", אמר גנץ אחרי הישיבה עם הרמטכ"ל, ראש שב"כ, אלוף פיקוד המרכז, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ובכירים נוספים שהציגו לו את הפריסה הנרחבת בשטח על-ידי 25 הגדודים שנמצאים באוגדת איו"ש.
"אנחנו נמצאים בעיצומו של מבצע שובר גלים וחיילי צה"ל וכוחות הביטחון נמצאים בתפר, בצירים, וביישובי יהודה ושומרון כדי להגן על התושבים", הוסיף גנץ. "אני אומר באופן ברור – אנחנו עושים הכול כדי שהמחבלים יפגשו חיילים ושוטרים – שיסכלו את פעולות הטרור שלהם. הכוחות יהיו בכל מקום שיידרש, בכל זמן שיידרש, עם כל האמצעים שיידרשו.
"אנחנו ממשיכים במגוון רחב ועוצמתי של פעולות שאנו מבצעים בנחישות ובאחריות – גם במבצעי סיכול, גם בזירה המדינית וגם בהיבט הכלכלי. רק מאמץ משולב יביא תוצאות".