המבצע ההירואי לחילוץ החטופים אמנם הוביל לדחיית ההצהרה של יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, שתוכננה להתקיים הערב (שבת) בדרך לפרישה מהממשלה, אולם לא תשנה את ההחלטה העקרונית של גנץ וחברו למפלגה השר גדי איזנקוט. השניים חשים מיצוי מחברותם בממשלה ותסכול מחוסר יכולתם להשפיע.
עם צאת השבת ניסה ראש הממשלה בנימין נתניהו לשלוח מסר לקראת הפרישה המתוכננת, שצפויה לפרק את קבינט המלחמה ולהותיר את ניהול המלחמה בידיו ובידי גלנט - לצד הקבינט המורחב, שבו חברים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. "זו העת לאחדות ולא לפילוג", כתב נתניהו. "עלינו להישאר מאוחדים בתוכנו אל מול המשימות הגדולות שעומדות בפנינו. אני קורא לבני גנץ - אל תצא מממשלת החירום. אל תוותר על האחדות".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ, גדי איזנקוט
בנימין נתניהו, בני גנץ, גדי איזנקוט
בנימין נתניהו, בני גנץ, גדי איזנקוט. טוענים שראש הממשלה לא מתחשב בעמדתם
(צילום: מרים אלסטר, יואב דודקביץ')
דקה לאחר מכן פרסם גנץ הצהרה מוקלטת, שבה פנה לנתניהו: "עלינו להביט באחריות על איך נכון ואפשר להמשיך מכאן". עם זאת, הוא לא שלל את המשך החברות בממשלה, למרות הדד-ליין שפוקע היום: "לצד שמחת ההישג המוצדקת צריך לזכור, כי כלל האתגרים איתם מתמודדת ישראל, באשר להשבת יתר 120 החטופים והחטופות, ובאשר ליתר האתגרים הביטחוניים בכלל זירות המלחמה, מול האיזור, מול העולם כמו גם מבית פנימה - נותרו כשהיו".
בהודעה גנץ הביע תנחומים בפני משפחתו של לוחם הימ"מ שנהרג, פקד ארנון זמורה, והביע הערכה בפני כל הלוחמים שהשתתפו בחילוץ מנוסייראת.
גורמים במחנה הממלכתי הבהירו בימים האחרונים כי ההחלטה לצאת מהממשלה בנקודת הזמן הזאת, כאשר ארה"ב דוחקת להתקדם לעסקה וכאשר האפשרות לשחרר את החטופים עכשיו עדיין על הפרק, היא לא פשוטה. אולם, השיקול המכריע הוא מה שהם מכנים חוסר היכולת של נתניהו לעבוד בשיתוף פעולה ולהתחשב בעמדתם.
ביום חמישי בערב שוחח גנץ עם ראש השב"כ רונן בר, ואישר את היציאה למבצע החילוץ - אחרי שאושר גם על-ידי שר הביטחון יואב גלנט ונתניהו. היום בשעות הצהריים, אחרי שיצא לפועל החילוץ, נערכו התייעצויות במחנה הממלכתי והוחלט שלא לקיים הצהרה מתוך הבנה שהקשב הציבורי נתון לאירוע הגדול של שחרור החטופים.
עם זאת, בכירים במפלגה אומרים כי הדבר לא ישנה את התוכניות הלאה ורק עשוי לדחות אותן ביום או יומיים. היום בירך גנץ עם סיום פעולת החילוץ: "הלב מתמלא מחזרתם של נועה, אנדריי, אלמוג ושלומי. אני מבקש לשבח את לוחמי צה"ל, הימ"מ והשב"כ על המבצע המורכב, האמיץ, שתוכנן בקפידה ובוצע באופן מעורר השראה. גם היום ליבי עם כל משפחות החטופים, אנחנו מחויבים לעשות הכל כדי להשיב אותם הביתה".
יש לציין כי גנץ ואיזנקוט היו בסוד מבצע החילוץ שהיה בביצוע מעל שבועיים. גם ביום חמישי האחרון פרטי המבצע הוצגו בפני גנץ. עם זאת, כאמור מקומם של גנץ ואיזנקוט נפקד מהתדרוך של גורם מדיני. למרות זאת, גורם מדיני פרסם בצהריים הודעה על החילוץ - שבה לא הזכיר אותם.
לדברי הגורם, "ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט אישרו להוציא אל הפועל את תוכנית המבצע ביום חמישי בערב. בדיון זה הציגו הרמטכ"ל הלוי וראש השב"כ בר את המבצע בפרטי פרטים, את האפשרויות, הסיכונים והמשמעויות, וכאמור המבצע אושר. ראש הממשלה הגיע הבוקר לחפ"ק של השב"כ, ממנו נוהל המבצע, ועקב אחר התנהלותו יחד עם שר הביטחון גלנט, ראש המל"ל הנגבי, ראש השב"כ בר, מזכירו הצבאי האלוף גופמן ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב שבתאי".
פורסם לראשונה: 15:55, 08.06.24