בארצות הברית ובאירופה נערכות רשויות הבריאות להתפרצות גדולה של קורונה – בראש ובראשונה של אומיקרון – מיד אחרי עונת החגים, שתחל ביום שבת הקרוב עם ציון חג המולד. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הזהיר אמש (יום ב') כי המצב בארצו "קשה ביותר", גרמניה נערכת להגביל כינוסים לקראת ערב השנה החדשה – ובאמריקה מזהים התפשטות הולכת וגוברת של הזן החדש בניו יורק ובאזורים נוספים בצפון-מזרח ארה"ב.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב קורונה מרכז בדיקות ב טיימס סקוור כיכר ניו יורק
ארה"ב קורונה מרכז בדיקות ב טיימס סקוור כיכר ניו יורק
בתור למרכז לבדיקות קורונה בכיכר טיימס, ניו יורק. מוקד התפרצות ראשי, גם של אומיקרון
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב קורונה מרכז בדיקות ב טיימס סקוור כיכר ניו יורק
ארה"ב קורונה מרכז בדיקות ב טיימס סקוור כיכר ניו יורק
28,260 נדבקים ביום בכל המדינה. ניו יורק סיטי
(צילום: AFP)
עדות מרכזית להתפשטות זן האומיקרון בארה"ב הגיעה הלילה מהמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן של ארה"ב, שם אמרו כי הוא הפך לזן הדומיננטי ברחבי המדינה - והוא אחראי ל-73% מההדבקות בשבוע החולף.
בשבוע האחרון חלה עלייה של 9% במספר הנדבקים בקורונה בארה"ב, ומאז תחילת דצמבר עומדת העלייה על 57%. גידול חד במיוחד מורגש במדינת ניו יורק: בשבוע האחרון עלה שם מספר הנדבקים ב-60%, ואתמול נרשם במדינה, זה היום השלישי ברציפות, שיא במספר הנדבקים היומי – 28,260. מוקד ההתפרצות הראשי הוא העיר ניו יורק, וברשויות הבריאות בארה"ב אמרו שכ-90% מאלה שנמצאו שם חיוביים לקורונה בשבוע האחרון נדבקו באומיקרון. למרות זאת, הבשורות הטובות המגיעות ממדינת ניו יורק הן שהעלייה החדה בנדבקים אינה מלווה בזינוק דומה במספר המאושפזים. נציב שירותי הבריאות של העיר ניו יורק, ד"ר דייב צ'וקשי, זקף זאת אתמול לזכות החיסונים ומנות הבוסטר, המסייעים למנוע מחלה חמורה.
הממשל האמריקני משקיע בימים אלה מאמצים גדולים בניסיון לשכנע את כל האמריקנים הזכאים לזריקת בוסטר לגשת ולקבל אותה בהקדם האפשרי, לקראת גל האומיקרון הגדול בארה"ב; אלא שגם כעת, כמעט שנה אחרי שהחיסונים נעשו זמינים לאמריקנים, המונים נמענים עדיין מלגשת לקבל אפילו את מנת החיסון הראשונה. הסירוב להתחסן נפוץ במיוחד בקרב שמרנים: שיעור הרפובליקנים המסכימים להתחסן נמוך בהרבה משיעור הדמוקרטים, ועובדה זו מקשה על רשויות הבריאות, ודאי במדינות שמרניות, ליצור חומת הגנה ארצית מול הנגיף. בכמה מהמדינות האלה מכה כעת זן הדלתא בעוצמה רבה, ובאחרות האומיקרון כבר הספיק להתפשט בעצמו.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב קורונה קניות מנהטן בסוף השבוע
ארה"ב קורונה קניות מנהטן בסוף השבוע
עורכים קניות במנהטן בסוף השבוע. הממשל מבקש: לכו לקבל בוסטר
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
גרמניה קורונה חג מולד ברלין
גרמניה קורונה חג מולד ברלין
קניות לפני חג המולד בברלין. הקנצלר וראשי המדינות יכריעו על הגבלות
(צילום: gettyimages)
עדות נוספת לסירוב העיקש של רפובליקנים להתחסן ניתנה בלילה החולף, כשהנשיא לשעבר דונלד טראמפ, הדמות הנערצת ביותר על המחנה השמרני, שמע קריאות בוז אחרי שהודה כי קיבל את מנת הבוסטר של החיסון נגד קורונה. את העובדה שקיבל מנת דחף של החיסון חשף טראמפ בדאלאס במסגרת צילומי תוכנית עם מגיש רשת פוקס ניוז לשעבר ביל אוריילי. "גם הנשיא וגם אני מחוסנים", אמר אוריילי באתר הצילומים, וגרר שריקות בוז מהקהל. "גם אתה קיבלת את הבוסטר?", שאל מיד לאחר מכן את הנשיא לשעבר, וטראמפ השיב לו: "כן". "גם אני קיבלתי אותה", אמר אוריילי, ועורר עוד קריאות בוז. "אַל! אַל! אַל! אַל! אַל!", קרא טראמפ לעבר הקהל, תוך שהוא מנופף בידו, בניסיון להסותו.
טראמפ, נזכיר, מרבה לקחת קרדיט על העובדה שהחיסון לקורונה פותח בימי כהונתו, אבל לצד זה רבים מזהים אותו כמי שמתייחס בסקפטיות לנגיף ואינו עושה די כדי לעודד את הציבור להתגונן מפניו. בימיו כנשיא מיעט טראמפ להופיע כשהוא עוטה מסכה, התנגד להטלה של חובת חיסונים ולאכיפת הגבלות תנועה משמעותיות – והוא גם סירב לקרוא לתומכיו להתחסן, אף שנתונים מראים בבירור כי שיעור המתחסנים בקרבם נמוך בהרבה מזה של הדמוקרטים. מבקרי טראמפ טוענים כי אילו היה מפציר באוהדיו להתחסן – הדבר היה מסייע רבות למאבק בהתפשטות הנגיף. רק בספטמבר אמר טראמפ ל"וול סטריט ג'ורנל" שסביר להניח שלא ילך לקבל זריקת בוסטר. "אני לא נגד זה, אבל סביר להניח שזה לא בשבילי", אמר אז. הלילה חשף, כדרך אגב, שפעל אחרת.

חובת מסכות וחיסונים בוושינגטון הבירה

בצל התפשטות הנגיף בארה"ב הודיעה אתמול עיריית לוס אנג'לס כי מסיבת ערב השנה החדשה שאמורה הייתה להתקיים במרכז העיר תיערך ללא קהל, ובמקום זאת היא תועבר בשידור חי, כמו בשנה שעברה. במקור הייתה התוכנית לקיים את האירוע בהשתתפות מוזמנים – אנשי החירום וההצלה של מחוז לוס אנג'לס – אבל כעת הוחלט לזנוח גם את הרעיון הזה. מחוז לוס אנג'לס דיווח שלשום על יותר מ-3,500 נדבקים ביום אחד, ובשבוע האחרון כולו מספר הנדבקים היומי שם שילש את עצמו.
בוושינגטון הבירה הודיעה אתמול ראש העיר מוריאל באוזר כי העיר תטיל חובה לעטות מסכה במקומות סגורים החל מהיום ועד 31 בינואר. היא הוסיפה כי כל עובדי הקבלן של הרשויות שם יחויבו להיות מחוסנים לחלוטין, כולל זריקת בוסטר.
10 צפייה בגלריה
ג'סטין טרודו מודיע על שני האזרחים הקנדים מסין
ג'סטין טרודו מודיע על שני האזרחים הקנדים מסין
ראש ממשלת קנדה טרודו. זינוק מפחיד
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
קנדה קורונה עובדי בריאות נערכים לערוך בדיקות קורונה למגיעים לנמל תעופה ב טורונטו
קנדה קורונה עובדי בריאות נערכים לערוך בדיקות קורונה למגיעים לנמל תעופה ב טורונטו
צוותי רפואה נערכים לבצע בדיקות קורונה לנוחתים בנמל התעופה בטורונטו
(צילום: רויטרס)
הגבלות נוקשות בהרבה הוכרזו אמש בקנדה: קוויבק, הפרובינציה השנייה הכי מאוכלסת במדינה, הורתה לברים, מועדוני הכושר ובתי הקזינו לסגור את שעריהם, והנחתה את תושביה לעבור לעבודה מהבית בשל ההתפשטות המהירה של האומיקרון. מספר הנדבקים היומי בקוויבק הגיע שלשום לשיא של יותר מ-4,500, וההערכה היא שזו רק ההתחלה. תושבי המחוז מתבקשים כעת לצמצם מגעים אישיים לקראת חג המולד והשנה החדשה, ורוב בתי הספר בה ייסגרו מיד עד 10 בינואר. למסעדות יותר לפתוח את שעריהן רק בין 22:00-17:00, וכל אירועי הספורט יתקיימו ללא קהל. ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, אמר ביום שישי שהזינוק במספר הנדבקים באומיקרון "מפחיד".

דיווחים בבריטניה: הגבלות חדשות אחרי החג

בינתיים, ההכנות לחורף קשה נמשכות גם באירופה. אתמול אישר האיחוד האירופי להתחיל להשתמש גם בחיסון של Novavax לחיסונם של בני 18 ומעלה, והוא צפוי להפוך כעת לחיסון הקורונה החמישי שניתן באיחוד. סוכנות התרופות האירופית מסרה ששני מחקרים גדולים הראו שיעילותו של החיסון הזה עומדת על כ-90%, אם כי לפי שעה לא ידוע אם יעילותו נגד האומיקרון פחותה.
10 צפייה בגלריה
בריטניה קורונה אוטובוס חיסונים ליד מנצ'סטר
בריטניה קורונה אוטובוס חיסונים ליד מנצ'סטר
אוטובוס חיסונים במנצ'סטר, אנגליה. העיתונים: עוד הגבלות אחרי חג המולד
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
בריטניה קורונה קריאה לקבל חיסון בוסטר גרדיאן
בריטניה קורונה קריאה לקבל חיסון בוסטר גרדיאן
לכו לקבל מנת דחף עכשיו. קריאה לציבור בעיתון הבריטי "גרדיאן"
(צילום: AFP)
בבריטניה, רק שבוע אחרי שממשלתו הטילה הגבלות קורונה חדשות, הצהיר אמש ראש הממשלה ג'ונסון כי אם יהיה צורך – הוא ינקוט צעדים נוספים לעצירת התפשטות הקורונה. ג'ונסון אמר את הדברים בצל דיווחים בתקשורת הבריטית שלפיהם הממשלה בלונדון עשויה להטיל הגבלות חדשות מיד אחרי חג המולד. ג'ונסון אמר אמש כי המצב "קשה ביותר", וכי מספר חולי הקורונה המאושפזים בלונדון ממשיך לעלות בחדות.
דבריו של ג'ונסון באים בשעה שהוא מתמודד עם המשבר הפוליטי הקשה ביותר מאז כניסתו לתפקיד. בשבוע האחרון הועלו שורה של טענות – המגובות בצילומים והקלטות – שלפיהן ג'ונסון ואנשי צוותו השתתפו במסיבות ובהתקהלויות אחרות בימים שבהם הגבלות הקורונה באנגליה אסרו התקהלויות כאלה. ג'ונסון הכחיש שוב ושוב את הדברים, אבל סקרים מעידים כי הדיווחים פגעו בנכונות של הציבור לציית להגבלות חדשות שיטיל. סקר של מכון "איפסוס" שפורסם אתמול העלה שרוב הבריטים מאמינים כעת שבסוף שנת 2022 ג'ונסון כבר לא יהיה ראש הממשלה.

סילבסטר בגרמניה: 10 אנשים – מחוסנים ומחלימים בלבד

בגרמניה, כך נודע אמש, מתכננת הממשלה לאסור החל מ-28 בדצמבר התקהלויות פרטיות של יותר מ-10 אנשים, וגם את אלה להתיר רק כשהנוכחים הם כולם אנשים שהתחסנו או החלימו מהנגיף. לפי טיוטה של התוכנית שהגיעה לרויטרס, ההגבלה תחול הן על מקומות פתוחים והן על מקומות סגורים, אבל ילדים בני פחות מ-14 יוחרגו ממנה. הכניסה למסעדות תמשיך להיות מותנית בתו ירוק, ובמקביל המדינה תרחיב את הסיוע הכלכלי לחברות וארגונים שנפגעו מההגבלות. הקנצלר החדש אולף שולץ ומנהיגי 16 מדינות המחוז שמהן מורכבת גרמניה צפויים לדון בצעדים האלה בישיבה היום.
10 צפייה בגלריה
הולנד סגר קורונה ב רוטרדם
הולנד סגר קורונה ב רוטרדם
הכבישים ריקים: הסגר בעיר רוטרדם, הולנד
(צילום: AFP)
הצעד הגרמני בא אחרי הידוק הגבלות בשורה של מדינות אחרות באיחוד האירופי. בסוף השבוע הייתה הולנד למדינה הראשונה במערב אירופה זה חודשים ארוכים המכריזה על סגר הדוק, כשהודיעה על סגירת כל בתי העסק הלא-חיוניים, המסעדות, המספרות, חדרי הכושר, המוזיאונים ואתרי הבילוי האחרים עד 14 בינואר לפחות. אירלנד הודיעה בסוף שבוע כי תחייב ברים ומסעדות לסגור את שעריהם החל מ-8 בערב, והפחיתה את מספרם המשתתפים המותר באירועים ציבוריים. שלשום דיווחה התקשורת באיטליה כי גם שם שוקלת הממשלה הגבלות חדשות.
אתמול הודיעו מארגני הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, אחת הוועידות היוקרתיות והחשובות בעולם, כי הם נאלצים לדחות את הוועידה בשווייץ מינואר הקרוב עד לאמצע 2022. גם הם נימקו זאת בהתפשטות האומיקרון. הדחייה הזו באה אחרי דחייה של שלל אירועים נוספים ביבשת בימים האחרונים, בהם משחקי כדורגל רבים באנגליה.
פורסם לראשונה: 22:39, 20.12.21