ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הערב (שלישי) סרטון באנגלית שבו מתח ביקורת על הממשל האמריקני, יממה לאחר הדיווח לפיו מזכיר המדינה אנתוני בלינקן התחייב בפניו כי ארצות הברית תסיר את המגבלות על אספקת נשק לישראל בימים הקרובים. לאחר אותם דברים, אמר בלינקן כי ארצות הברית ממשיכה לבחון משלוח אחד של פצצות לישראל, "עקב חששות". דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר, שנשאלה על כך בתדרוך היומי, הגיבה: "אנחנו לא יודעים על מה הוא מדבר. יש רק משלוח אחד שעוכב".
קארין ז'אן-פייר דוברת הבית הלבן עונה לנתניהו
(צילום: The White House)

נתניהו: לא יעלה על הדעת שמנעו מאיתנו תחמושת
(צילום: דוברות רה"מ)

"כשבלינקן היה כאן לאחרונה בישראל, הייתה לנו שיחה גלויה", אמר נתניהו. "אמרתי שאני מעריך מאוד את התמיכה שארה"ב העניקה לישראל מתחילת המלחמה, אבל אמרתי גם משהו אחר, אמרתי שלא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל מונע מישראל נשק ותחמושת", אמר נתניהו. הוא ציין כי בלינקן "הבטיח שהממשל עובד יום ולילה כדי להסיר את צווארי הבקבוק הללו. אני בהחלט מקווה שזה המצב. זה צריך להיות המקרה". בטקס האזכרה הממלכתי לחללי אלטלנה טען נתניהו כי בלינקן אף אמר לו כי "כך צריך להיות". "איך ייתכן שנשק ותחמושת שרכשנו בכספנו לא מגיע?", הוסיף נתניהו בטקס.
לדבריו, "דרושים לנו לא קריאות להרמת ידיים. רק חוזק, אומץ, אמונה בעצמנו ואחדות. בכוחות אלה נמוטט את שלטון החמאס, נחזיר את חטופינו החיים והחללים הביתה ונשיב את אחינו ואחיותינו המפונים לבתיהם".
דברי נתניהו, שלראשונה מדבר על כך שארה"ב מעכבת משלוחי נשק לישראל, מעידים על ניסיון ישראלי להניע את הממשל לפעולה - לאור עיכובים מתמשכים. הנשיא ג'ו ביידן, כזכור, הצהיר כי לא יספק פצצות ופגזים לישראל אם תחליט לצאת למבצע ברפיח - ובתחילת החודש כבר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי ארה"ב מעכבת העברת אלפי כלי נשק לישראל, בצל הלחץ הפנימי בארה"ב. לפי הדיווח, עוכב משלוח בשווי 260 מיליון דולר של אלפי ערכות שהופכות פצצות פשוטות ל"חכמות" - וגם תחמושת טנקים, כלי רכב צבאיים וטילי מרגמה בשווי כמיליארד דולר.
נתניהו בטקס: "איך ייתכן שנשק מכספנו לא מגיע?"

2 צפייה בגלריה
פגישתם של ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה של ארה"ב בלינקן, בלשכת רה"מ בירושלים
פגישתם של ראש הממשלה נתניהו עם מזכיר המדינה של ארה"ב בלינקן, בלשכת רה"מ בירושלים
נתניהו ובלינקן. הלחץ הפנימי הכריע בארה"ב
(צילום: Chuck KENNEDY / US STATE DEPARTMENT / AFP)
בהמשך דווח כי ממשל ביידן דווקא מכין אספקה חדשה שכוללת העברה פוטנציאלית של תחמושת טנקים בשווי 700 מיליון דולר, כלי רכב טקטיים משוריינים בשווי 500 מיליון דולר ומרגמות בשווי 60 מיליון דולר. היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, אמר כי "אנחנו ממשיכים לשלוח סיוע צבאי. השהינו משלוח של פצצות במשקל של כ-900 קילו כי אנחנו לא מאמינים שצריך להטיל אותן בערים שמאוכלסות בצפיפות". הלילה גם דווח כי בלחץ הנשיא ביידן - שני מחוקקים דמוקרטים הסכימו לקדם עסקה למכירת 50 מטוסי F-15 לישראל.
נושא עיכוב התחמושת לישראל צפוי לעלות היום במגעים בין ישראל לבית הלבן שייפתחו היום בוושינגטון. את ישראל מייצגים השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי, ואיתם משלחת ישראלית.
בהצהרתו, הזכיר ראש הממשלה כי "ישראל, בעלת הברית הקרובה ביותר של אמריקה, נלחמת על חייה, נלחמת נגד איראן ושאר אויבינו המשותפים". הוא הוסיף: "במהלך מלחמת העולם השנייה, צ'רצ'יל אמר לארצות הברית תנו לנו את הכלים, אנחנו נעשה את העבודה. ואני אומר, תנו לנו את הכלים ונסיים את העבודה הרבה יותר מהר".
המפגינים נגד נתניהו מחוץ לטקס בנחלת יצחק
(צילום: ליאור שרון)

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בטקס לחללי אלטלנה. תקף את המפגינים נגדו: "מיעוט קיצוני, קולני ולעיתים אלים"
(צילום: שאול גולן)
מחוץ לטקס שבו נשא נתניהו דברים בבית העלמין בנחלת יצחק, התכנסו מפגינים שקולותיהם נשמעו במהלך הנאום. נתניהו התייחס גם אליהם, ואמר: "אני רוצה להאמין שלקחי אלטלנה הופנמו, שוננו. פילוג הוא חולשה, אחדות היא תנאי לניצחון. אנחנו נלחמים בכמה חזיתות, אבל מלחמה אין ואסור שתהיה - לא תהיה מלחמת אחים. יש אמנם מיעוט קיצוני, קולני, לצערי לעיתים אלים, שמאורגן וממומן בכסף בכמויות דמיוניות אבל לא מייצג את הרוב בעם. רוב העם עומד מאחורי לוחמינו שרוצים וחותרים לניצחון על אויבנו".
אתמול דווח ב"בילד" הגרמני כי נתניהו אמר בשיחתו עם בלינקן שבניגוד לעזרה הגדולה שארה"ב נתנה לישראל בתחילת המלחמה, לאחרונה המצב "התהפך" - וארה"ב עצרה למעשה את אספקת הנשק לבעלת בריתה בזמן מלחמה קיומית. לטענת נתניהו, הצעד האמריקני נותן רוח גבית לאיראן, חיזבאללה וחמאס, ובכך רק מאריך את המלחמה ומגביר את הסיכויים להסלמה נוספת. נתניהו אף ביקש להרחיב את האספקה, בעקבות האיומים על ישראל.
פורסם לראשונה: 17:24, 18.06.24