יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ הגיש הבוקר (ראשון) למזכירות הממשלה הצעה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי שבעה באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל. על-פי הצעתו הוועדה תחקור את כלל האירועים שקדמו למלחמה, קבלת ההחלטות בדרגים המדיני והצבאי, וכן את ההתנהלות של הדרגים בזמן המלחמה עצמה.
גנץ: צריך ועדת חקירה ממלכתית

2 צפייה בגלריה
כלל הדרגים ייחקרו. ראש אמ"ן, ראש הממשלה והרמטכ"ל
כלל הדרגים ייחקרו. ראש אמ"ן, ראש הממשלה והרמטכ"ל
כלל הדרגים ייחקרו. ראש אמ"ן, ראש הממשלה והרמטכ"ל
(צילום: מוטי קמחי, עמית שאבי, שלו שלום)
השר הודיע כי בכוונתו להגיש את ההצעה כבר לפני שלושה ימים, זמן קצר לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו יצא נגד צה"ל, בעקבות האישור כי הועברו אליו ארבע אזהרות מאמ"ן לפני טבח שבעה באוקטובר. אז צה"ל אישר כי מכתבי ההתרעה נשלחו לנתניהו בחודשים שבין מרץ ליולי 2023, וכי כבר בחודש יולי האחרון, הוזהר נתניהו מהיחלשות ההרתעה הישראלית בעקבות הפגיעה האנושה בלכידות החברתית בישראל.
גורמים במערכת הפוליטית העריכו כי הצעתו, כמו גם הקריאה בשבוע שעבר להשבת תושבי הצפון לבתיהם, היא חלק מהיערכותו לפרישה מהממשלה. עם זאת, נכון לרגע זה לא נראה כי השר צפוי לפרוש לפני הדד-ליין שהניח מול ראש הממשלה, שמונה ביוני, אך הוא כן מתכונן לרגע שבו יקיים אותו - וימשיך ככל הנראה לדבר על הצורך באותם נושאים.
לקריאת ההצעה המלאה - לחצו כאן
בהצעה נכתב כי "בחלוף למעלה משבעה חודשים מפרוץ המלחמה, מדינת ישראל מצויה עדיין בלחימה רב חזיתית הכוללת גיוס מילואים נרחב ואזרחים רבים המורחקים מבתיהם". בנוסף נטען כי "בימים אלה קיים ערך מדיני ברור כי בישראל קיימות מערכות עצמאיות ומקצועיות המסוגלות להגיע לחקר האמת בסוגיות השונות הקשורות לניהול המערכה הצבאית בדרג הצבאי והמדיני.
"הקמת ועדת חקירה ממלכתית תעביר מסר חשוב ומאחד לציבור הישראלי כי כלל מערכות השלטון והביטחון, והעומדים בראשן, מחויבים בבחינה מעמיקה, אובייקטיבית ומקצועית, המבקשת להתחיל את תהליך הריפוי הלאומי, השבת האמון הציבורי וחיזוק החוסן הלאומי".
על-פי הצעתו של גנץ הוועדה תמנה חמישה חברים ויוקצו לה באופן חד-פעמי 15 מיליון שקלים, כמו גם 15 תקני כוח אדם שישמשו להוצאותיה. עמדת הייעוץ המשפטי של משרד ראש הממשלה טרם נמסרה - ועל כן לא צורפה להצעה.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב בצפון
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב בצפון
הרמטכ"ל הלוי ונתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
במכתבי ההתרעה שקיבל נתניהו מאגף המודיעין של צה"ל, שעצם קיומם פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", הוזהר ראש הממשלה כי הפגיעה היא לא רק מיידית, אלא עלולה להיות בעלת השלכות ארוכות טווח. לפי הניתוח של צה"ל - שפורסם כאמור בחודש יולי אשתקד - אויבים כמו איראן וחיזבאללה מחלקים את ההרתעה הישראלית לארבע רגליים, וכולן נחלשו: עוצמתו של צה"ל; הברית עם האמריקנים; כלכלה חזקה; ולכידות פנימית גבוהה.
האמריקנים אומנם הוכיחו את תמיכתם בישראל מאז פרוץ המלחמה, אך אז עוד זיהו במודיעין כי אויבינו מסמנים את המשבר המדיני מול האמריקנים כחמור ביותר וככזה שישפיע לטווח הארוך. עם זאת, לאחר שצה"ל אישר את קיומם של המכתבים, אמר נתניהו כי במסמכים לא הייתה התרעה על כוונת חמאס לתקוף מעזה. "ההערכה הייתה הפוכה לחלוטין", נמסר מלשכת ראש הממשלה.