ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (יום חמישי) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ועדכן אותו על החלטתו להוציא משלחת לדוחא שתמשיך במשא ומתן לשחרור החטופים. זמן קצר לאחר מכן אמרו גורמים בצוות המו"מ הישראלי לרויטרס כי "ההצעה שהניח חמאס כוללת פריצת דרך משמעותית" שמאפשרת להתקדם לעסקה - וכעת "הדברים תלויים בנתניהו". לדבריהם, "הסיכוי אמיתי".
אלה בן עמי זועמת על פגרת הכנסת
(צילום: ערוץ הכנסת )

4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה ב הבית הלבן פסיקת בית המשפט העליון על חסינות ל דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה ב הבית הלבן פסיקת בית המשפט העליון על חסינות ל דונלד טראמפ
הלחץ האמריקני, הקטארי והמצרי סוף-סוף עבד? ביידן
(צילום: Mandel NGAN / AFP)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, דדי ברנע ורונן בר
בנימין נתניהו, דדי ברנע ורונן בר
הקבינט לא היה שותף בהחלטה. נתניהו וברנע
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
הבית הלבן מסר כי בשיחה בין השניים, ביידן בירך את נתניהו על החלטתו "להסמיך את צוות המשא ומתן לנהל מגעים עם ארה"ב, קטאר ומצרים במאמץ לסגור את העסקה". נתניהו, לפי הבית הלבן, הודה לביידן על תמיכתו "היציבה והמתמשכת" בישראל, ואילו ביידן חזר על התחייבותו לביטחון המדינה - כולל אל מול האיום שניצב לה מצד חיזבאללה. בנוסף, לפי הבית הלבן, נתניהו וביידן סיכמו כי ב-15 ביולי יתקיים פורום הדיאלוג האסטרטגי בין ישראל לארה"ב. המפגש החשוב, נזכיר, היה אמור להתקיים בחודש שעבר ובוטל אחרי הסרטון שבו האשים נתניהו את הבית הלבן בעיכוב משלוחי נשק.
לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, "נתניהו חזר בשיחה עם ביידן על העקרונות שישראל מחויבת אליהם, ובראשם מחויבות ישראל לסיום המלחמה רק לאחר השגת כל יעדיה".
בחודשים האחרונים, נציין, התנהלו לא אחת שיחות קשות בין ביידן לנתניהו, שבסיומן פרסם הבית הלבן את הביקורת שהטיח נשיא ארה"ב בראש הממשלה הישראלי. ואולם, הפעם דווקא התפרסמה הודעה לבבית יחסית, ללא הביקורת שאפיינה את ההודעות הקודמות, ואף נקבע כאמור תאריך חדש למפגש האסטרטגי שבוטל בגלל הכעס על נתניהו.

"התחושה שנתניהו רוצה עסקה"

ראש הממשלה סיכם מוקדם יותר היום עם ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר על יציאת המשלחת הישראלית לדוחא שבקטאר, ועל כך שברנע עצמו יעמוד בראשה. נתניהו עשה זאת עוד לפני שכינס את הקבינט המדיני-ביטחוני, ועוד לפני ההתייעצות הביטחונית שנקבעה להערב עם השרים גלנט, דרמר ודרעי - ובה ייקבע המנדט של המשלחת. מדובר בצעד חריג למדי מצד נתניהו, שהחליט למעשה לבדו על הוצאת המשלחת מבלי לשתף בכך אדם אחר בממשלה.
כעת צפויה המשלחת בראשות ברנע להמריא בזמן הקרוב למגעים בדוחא. נציין כי קודם לאישור על הוצאת המשלחת, בכיר ישראלי אמר כי אין לפסול את האפשרות שבימים הקרובים תתקיים פסגה עם ראש ה-CIA והמתווכות.
בדיון עם ראש הממשלה בצהריים לא השתתף גם ניצן אלון, הממונה על סוגיית החטופים מטעם צה"ל. הוא השתתף בדיון מקביל עם הרמטכ"ל. יחד עם זאת, הוא צפוי להשתתף בישיבה המצומצמת - שבה כאמור צפוי להיקבע המנדט לצוות המו"מ. מדובר צה"ל נמסר כי חברי צוות המו"מ פועלים בשיתוף פעולה הדוק, וכי והפרטים הוסכמו על ידי כולם וההחלטה התקבלה בתיאום עם מערכת הביטחון כולה.
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ו שר ביטחון לאומי איתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ו שר ביטחון לאומי איתמר בן גביר
"חמאס רואה בהם כלי". בן גביר וסמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי, Menahem KAHANA / AFP)
בדיוני הקבינט, ולאחר מכן בדיון המצומצם, דנים השרים במגעים לעסקה ובתשובת חמאס, שהוגדרה בישראל כ"טובה ביותר" שהייתה עד כה. גורמים ביטחוניים בכירים אמרו כי "התחושה שלנו שנתניהו רוצה עסקה. עושים לו פה עוול כשמנסים להציג אותו כמי שלא רוצה עסקה. נתניהו אישר עד כה 6 פעמים התגמשויות במו"מ. החשש הוא שיהיו גורמים שינסו לטרפד את העסקה ממניעים פוליטיים ובעיקר מכיוון בן גביר וסמוטריץ'. הם צריכים להבין שחמאס רואה בהם כלי במלחמה וההתנגדות שלהם משחקת לידיהם".

"הסוגיות המרכזיות מאחורינו"

בישראל שוררת אופטימיות בעקבות התשובה האחרונה של חמאס, שהוגדרה על-ידי גורמים ביטחוניים כ"טובה ביותר עד כה". ההערכה היא שניתן יהיה להגיע לעסקה תוך שבועיים-שלושה, אבל פשוט זה לא יהיה. גורם פלסטיני רשמי המקורב למאמצי התיווך אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "חמאס הראה גמישות בסעיפים מסוימים, שתאפשר הגעה למתווה מוסכם בהנחה שיינתן אישור מצד ישראל". גורמים במערכת הביטחון הישראלית טענו כי יש במתווה הנוכחי "בסיס להתקדם ממנו". לדבריהם, "עדיין יש סוגיות שצריך לברר אותן, כמו הנוכחות בציר פילדלפי, וסוגיית הווטו של האסירים".
4 צפייה בגלריה
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
תשובת חמאס מנוסחת בשתי השפות, כדי למנוע תרגילים. הנייה וסינוואר
(צילומים: AP)
לפי דיווחים שונים, העסקה מחלוקת לשלושה שלבים שונים - כשבשלב א' שיימשך שישה שבועות ישתחררו כל הנשים בשבי, לצד המבוגרים והחולים. תוך כדי ביצוע השלב הזה, שבו צפויים להשתחרר 33 חטופים חיים ומתים, יתנהל משא ומתן על שלב ב' בעסקה - שבחמאס דרשו עד כה שיכלול נסיגה מלאה של צה"ל מרצועת עזה, דבר שישראל עד כה סירבה לו. בשלב זה ישתחררו יתר החטופים החיים. בשני השלבים האלה ישתחררו מאות מחבלים מבתי הכלא הישראליים, גם כאלה עם דם על הידיים. לאחר מכן - בשלב ג'- ישתחררו גם הגופות.
לפי גורם מדיני, נתניהו "חזר והדגיש שהמלחמה תסתיים רק לאחר השגת כל יעדיה ולא רגע אחד לפני". לכן, ההסכם המתגבש שומר למעשה לישראל את האפשרות לחזור למלחמה, אם במהלך השלב הראשון לא יושגו הסכמות על השלב השני. אם לא הייתה נשמרת האפשרות הזו, הסיכוי לנהל מו"מ על הגברים והחיילים שיוותרו בשבי אחרי שלב א' היה יורד פלאים.
בנוסף, בעבר חמאס סירב להכליל את התצפיתניות החטופות בפעימה ההומניטרית – וישראל עמדה על כך שהן ייכללו בה. "מי שירצה להוציא אותן, יהרוס את ההסכם כולו", הזהירו אותם גורמים.
בישראל מבהירים כי אין מדובר בהסכם "מושלם", אבל גורמים המעורים בנושא אמרו כי "הסוגיות המרכזיות מאחורינו. המשא ומתן עכשיו הוא על פרטים ולא על עקרונות, כי את העקרונות כבר סיכמנו". הצוותים, נציין, מנסחים את תשובת חמאס שהגיעה הן בערבית והן בעברית, כדי לבחון שאין תרגילים או תחבולות.
הסיבות שהובילו לשינוי הכיוון, ולאופטימיות היחסית לפיה תיתכן עסקה בקרוב, הן הלחץ של ארצות הברית לצד זה של קטאר ומצרים; ההבנה של חמאס שהקרע בין ישראל וארצות הברית לא מתרחב; וגם תקוות חמאס שלא התממשה שעצימות הלחימה בעזה תלך ותפחת.
פורסם לראשונה: 19:15, 04.07.24