פורש מהממשלה ותוקף בחריפות את נתניהו: יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ כינס הערב (ראשון) מסיבת עיתונאים שבה הוא הודיע על החלטתו לפרוש מממשלת החירום שאליה הצטרף חמישה ימים אחרי טבח 7 באוקטובר. "אחרי 7 באוקטובר, כפי שעשו מאות אלפי ישראלים פטריוטים, גם חבריי ואני - התגייסנו. עשינו זאת למרות שידענו שזו ממשלה רעה. עשינו זאת בגלל שידענו שזו ממשלה רעה", אמר גנץ בפתח דבריו. ynet העביר את מסיבת העיתונאים של גנץ בשידור ישיר.
גנץ: "עוזבים בלב שלם, נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון האמיתי"
(צילום: לע"מ)

גנץ הסביר את החלטתו להצטרף לממשלה בתחילת המלחמה: "הקמנו ממשלת חירום מתוך שותפות גורל, לא מתוך שותפות פוליטית. חודשים אחרי אסון אוקטובר, המצב במדינה ובחדר קבלת ההחלטות השתנה. נתניהו ושותפיו, הפכו את האחדות לקריאה נרגשת – ללא כיסוי במציאות. החלטות אסטרטגיות גורליות נתקלות *בהססנות ודחיינות משיקולים פוליטיים.
"בכנות, להיכנס לממשלה, הייתה החלטה פשוטה. לצאת, כשחטופינו במנהרות החמאס, כשתושבי הצפון הרחק מבתיהם, ואלפי לוחמים בחזית - זו החלטה מורכבת ומייסרת. לשתי ההחלטות מכנה משותף אחד: טובת מדינת ישראל. ניסינו להשפיע על כיוון הספינה בחדרים הסגורים. האמת היא: שהמציאות לא פשוטה, המערכה תארך שנים. לא אבטיח לכם ניצחון קל ומהיר. מגיע לכם יותר מהבטחות ריקות".
גנץ, שציין היום את יום הולדתו ה-65, אמר עוד: "מדינת ישראל צריכה ויכולה להגיע לניצחון אמיתי. ניצחון אמיתי – שם את החזרת החטופים הביתה מעל להישרדות בשלטון. ניצחון אמיתי – הוא ניצחון שמשלב בין הצלחה צבאית, ליוזמה מדינית ואזרחית. ניצחון אמיתי – יביא למיטוט החמאס, והחלפתו. ניצחון אמיתי – זה להחזיר את תושבי הצפון הביתה בביטחון.
"ניצחון אמיתי - זה לבסס ברית אזורית מול איראן בהובלת ארה"ב וביחד עם כל העולם המערבי. ניצחון אמיתי – זה לשנות את סדרי העדיפויות הלאומיים, להרחיב את מעגל השירות והמשרתים, ולוודא שישראל תוכל לאתגרים העומדים בפנייה - ולא להביא מחר למליאה, חוק שפוגע בביטחון המדינה בזמן מלחמה, בגלל חוב פוליטי".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
יו"ר המחנה הממלכתי גנץ
(צילום: דנה קופל)
בהמשך דבריו תקף גנץ בחריפות את ראש הממשלה, וקרא להקדמת הבחירות: "לצערי, נתניהו מונע מאיתנו להתקדם לניצחון האמיתי, שהוא ההצדקה למחיר הכואב והמתמשך. לכן, אנחנו עוזבים היום את ממשלת החירום, בלב כבד, אך בלב שלם. אנחנו מתייצבים היום, למערכה על גורלה של מדינת ישראל לדורות קדימה. כדי להבטיח ניצחון אמיתי, ראוי שבסתיו, שנה לאסון, נצא לבחירות שבסופן תוקם ממשלה שתזכה לאמון העם ותוכל לאתגרים. אני קורא לנתניהו: קבע תאריך בחירות מוסכם. אל תיתן לעם שלנו להיקרע".
גנץ קרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית, שלדבריו, "תבחן את הכשלים מבית, ותגן עלינו מול המתקפות הצבועות מחוץ". הוא הוסיף: "אני קורא לכל מנהיגי המפלגות ולכל הכוחות בזירה הציבורית, מימין ומשמאל, דתיים וחילונים להתאחד מאחוריי במסע הזה. כולנו צריכים לפעול כאיש אחד למען בחירות שבסיומן נקים ממשלת אחדות - ציונית, לאומית וממלכתית - ממשלת אחדות אמיתית".
יו"ר המחנה הממלכתי פנה ישירות לשר הביטחון גלנט: "יואב, אנחנו מכירים שנים ארוכות. גם כשהיו בינינו מתחים, תמיד כיבדתי אותך והערכתי אותך. במלחמה הזו – למדתי להעריך אותך אף יותר. אתה מנהיג אמיץ ונחוש ומעל לכל – פטריוט. בעת הזו, המנהיגות והאומץ הם לא רק להגיד את מה שנכון – אלא לעשות את מה שנכון".
גנץ אמר עוד בנאומו בכפר המכביה: "יש כאלו שאומרים שסייענו לנתניהו כשנכנסנו לממשלה – הוא לא העניין – אלא מדינת ישראל. אני יודע, שאומרים שאיני רמאי, שונא וחסר עכבות כמו יריביי. נכון, אבל אני יכול להבטיח לכם דבר אחד – אני מוכן למות בשביל הילדים שלכם. ההורים שיושבים בבית יודעים זאת.
"משפחות החטופים שנכנסו לליבי ולביתי יודעות שאחבק אותן ואהיה בשבילן תמיד - בפחד, בצער, ובעזרת השם, גם בשמחה. אני אומר זאת באופן חד וברור: חבריי ואני תמיד נתייצב כשהמדינה תצטרך אותנו. בכל מחיר פוליטי ובלי פחד ממה שיגידו. סיכנתי את חיי עבור המדינה מול אש מחבלים עשרות פעמים – סיכון פוליטי, לא יהיה מראת חיי, ולא יקבע את דרכי".
גנץ הזכיר את חילוץ ארבעת החטופים ממחנה הפליטים נוסייראת ואת נפילתו של לוחם הימ"מ רב-פקד ארנון זמורה במבצע. הוא ניצל את הבמה כדי להתנצל בפני משפחות החטופים: "המשימה עוד ארוכה. היום, אני רוצה לבקש סליחה ממשפחות החטופים. עשינו הרבה - כשלנו במבחן התוצאה. לא הצלחנו עדיין להחזיר רבים מהחטופים הביתה. האחריות, היא גם שלי. כל אחת ואחד מהם הוא עולם ומלואו. אני סומך על זרועות הביטחון שימשיכו לעשות הכול כדי להשיבם. אני עומד מאחורי המתווה שקיבלנו בקבינט המלחמה, ושאת עקרונותיו הציג הנשיא ביידן, ודורש מראש הממשלה את האומץ הנדרש לעמוד מאחוריו ולעשות הכול כדי לקדמו".
לסיום דבריו, אמר גנץ: "אני מתחייב גם היום, כשנהיה באופוזיציה ניתן גיבוי לכל מתווה אחראי, ניתן גב ללוחמות וללוחמים שלנו, לחברה הישראלית, ולכל מהלך נכון שתבצע הממשלה. כשנצא להפגין, נעשה זאת לפי חוק,מתוך סולידריות ורצון לצאת לדרך חדשה, ולא מתוך שנאה. ואני קורא לאזרחי המדינה המשרתים – המשיכו להתייצב. למלחמה מחיר כואב, למעלה מ-1,500 משפחות שילמו אותו, ואלפי פצועים יעשאו את צלקות הקרב בגופם ובנפשם. הם הגיבורים האמיתיים, ואני רואה אותם לנגד עיניי בכל יום במעשיי.
"רבים מחבריי, איבדו את היקר להם מכל במלחמה הזו. ביניהם גם שותפי ורעי גדי, שבשמונת החודשים האחרונים, היה לצידי מאות שעות בלילה וביום. בעתיד עוד תיחשף השפעתו החשובה. אני מלא הערכה, לנחישותו להמשיך לפעול למען המדינה, ולמען החיים. זוהי מסירות יוצאת דופן, שתמשיך לשרת את הציבור בישראל בכל מקום שבו נהיה. גדי, תודה. לא נחזור לשישה באוקטובר לעולם. לא מול אויבינו, וחשוב מכך – לא בתוכנו".

נתניהו: "דלתי תישאר פתוחה"

ההתפטרות של גנץ, איזנקוט וטרופר שנמסרה הערב נכנסת לתוקפה הרשמי כעבור 48 שעות, אך בשל חג השבועות בפועל זה יקרה רק ביום חמישי. ראש הממשלה נתניהו הגיב במהלך נאומו של גנץ: "לפני שעות אחדות מדינת ישראל כולה ליוותה בכאב ובהצדעה את גיבור ישראל ארנון זמורה ז"ל. ישראל נמצאת במלחמה קיומית בכמה חזיתות. בני, זה לא הזמן לנטוש את המערכה - זה הזמן לאחד את הכוחות.
"אזרחי ישראל, נמשיך עד לניצחון והשגת כל מטרות המלחמה, ובראשן שחרור כל חטופינו וחיסול החמאס", הוסיף נתניהו. "דלתי תישאר פתוחה לכל מפלגה ציונית שמוכנה להיכנס תחת האלונקה ולסייע בהבאת הניצחון על אויבינו והבטחת ביטחון אזרחינו".
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר: "ההחלטה של גנץ ואיזנקוט לעזוב את ממשלת הכישלון היא חשובה וצודקת. הגיע הזמן להחליף את הממשלה הקיצונית והמופקרת הזו בממשלה שפויה שתוביל להחזרת הביטחון לאזרחי ישראל, להשבת החטופים, לשיקום הכלכלה והמעמד הבינלאומי של ישראל".
יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי הביע אכזבה מפרישתו של גנץ. לדבריו, "אני מצר מאד על הודעתו של בני גנץ לפרוש מהממשלה. ישראל עדיין בשעת חירום, האיומים רבים, חיילי צה"ל נלחמים כתף אל כתף, והאחדות הפנימית היא קריטית להמשך המערכה. במשך שמונת חודשי המלחמה ידענו לשים את המחלוקות בצד. כל ההחלטות בקבינט המלחמה התקבלו פה אחד. לפנינו משימות הרות גורל. זו לא העת להתנצחות פוליטית, או מסע בחירות שיפלג את העם. בני גנץ, אני קורא לך לשקול שוב את עמדתך. ישראל לפני הכול".
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
בן גביר, דרעי וסמוטריץ'
(צילום: אבי מועלם, קובי קואנקס)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שיגר מכתב לראש הממשלה נתניהו, ובו כתב כי לנוכח פרישת גנץ ואיזנקוט הוא דורש להצטרף לקבינט ניהול המלחמה. "כשר בממשלה, יו"ר מפלגה ושותף בכיר בקואליציה, אני דורש בזאת להצטרף לקבינט זה על-מנת להיות שותף בקביעת המדיניות הביטחונית של ישראל בצוק העיתים הנוכחי. הגיע זמן קבלת החלטות אמיצות והכרעה", כתב בן גביר לראש הממשלה.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף את גנץ: "היום הצעד שלך נועד לפרק את הלכידות משיקולים פוליטיים והוא חסר אחריות. אין מעשה פחות ממלכתי מלפרוש מממשלה בעת מלחמה. כשהאיומים בצפון מתגברים, כשהחטופים עוד נמקים במנהרות חמאס וכשעשרות אלפי תושבים נמצאים מחוץ לבית ומצפים מאיתנו להתאחד ולשים אותם במרכז. לכך בדיוק כיוונו סינוואר, נסראללה ואיראן, ולצערי אתה מגשים את מבוקשם".
מור קורנגולד, אחיו של החטוף טל שהם, ניסה להיכנס לאולם שבו נאם גנץ כדי להניא אותו מהחלטתו. אחיו של החטוף ביקש לשאול את גנץ שאלה אחת - האם לדעתו נתניהו מסכל את העסקה הקרובה, ואם לא- מדוע הוא יוצא הממשלה.
גנץ השיב לאח: "אני מחויב לתמוך בכל דרך שתביא את החטופים. אני שמח כשנוצרות הזדמנויות מבצעיות עם סיכון הגיוני להצלחת המשימה ושמירת חיי החטופים. אעשה כל מה שצריך כדי לתמוך גם במתווים אחרים, למרות הכאב שכרוך בהם. זה היה כך וכך יהיה גם בהמשך".
דברי מור, אחיו של החטוף טל שהם
(צילום: יובל קרני)

גנץ תכנן לשאת את דבריו בנושא במוצאי שבת, אולם בשל המבצע לחילוץ ארבעת החטופים ממחנה הפליטים נוסייראת הוא דחה את מסיבת העיתונאים ביממה. המבצע ההרואי לא שינה את ההחלטה העקרונית של גנץ וחברו למפלגה השר גדי איזנקוט שחשים מיצוי מחברותם בממשלה ותסכול מחוסר יכולתם להשפיע.
ראש הממשלה נתניהו ניסה בסוף השבוע והבוקר לשכנע את גנץ להישאר בממשלת החירום. "כשיצאנו למלחמה, צה"ל אמר שתהיה כאן שנת לחימה לפחות", אמר הבוקר נתניהו בישיבת הממשלה שממנה נעדרו שרי המחנה הממלכתי. "אנחנו שמונה חודשים ללחימה, ונמצאים לפני סיום השלב העצים ברפיח. בינתיים, יש לנו עוד שש זירות. זה מאמץ קשה מאוד ומורכב מאוד. זה דורש קודם כל איחוד כוחות - ברמה לאומית ובשולחן הזה. יש ימים בהם היינו במצבים פחות קשים וגם אז התאחדנו".
נתניהו הוסיף כי "צריך להסיר את איום החמאס, את טבעת החנק מחיזבאללה ולצאת מהפוליטיקה הקטנה סביב השולחן הזה. קודם כל איחוד כוחות סביב השולחן הזה - צריך לשמור שכולם יישארו בממשלה וגם שיצטרפו לממשלה נוספים - האתגרים פה עצומים".
גם עם צאת השבת ניסה נתניהו לשלוח מסר לגנץ לקראת הפרישה המתוכננת, שמפרקת למעשה את קבינט ניהול המלחמה ומותירה את הליך קבלת ההחלטות בידי ראש הממשלה, שר הביטחון יואב גלנט ושאר חברי הקבינט המדיני-ביטחוני שבו חברים בין היתר השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. "זו העת לאחדות ולא לפילוג", כתב נתניהו. "עלינו להישאר מאוחדים בתוכנו אל מול המשימות הגדולות שעומדות בפנינו. אני קורא לבני גנץ - אל תצא מממשלת החירום. אל תוותר על האחדות".

בן גביר וסמוטריץ' דורשים לחזור למוקד קבלת ההחלטות

פרישת השרים גנץ ואיזנקוט מהממשלה ושל המחנה הממלכתי מהקואליציה מחזירה את קואליציית הימין ל-64 מנדטים שתמכו בה עם כינונה לפני כשנה וחצי. גורמים בליכוד טענו כי מדובר בתסריט רע מבחינת נתניהו, שצפוי לקבל החלטות דרמטיות גם בנוגע לעסקת החטופים וגם בנוגע לגזרה הצפונית מבלי שיהיהי לצידו גורמים מתונים יותר.
נתניהו היה מעוניין להכניס במקום גנץ ואיזנקוט את יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן ואת יו"ר הימין הממלכתי ח"כ גדעון סער, אך השניים כבר העבירו מסרים כי לא ייכנסו לממשלה או לקבינט במקומם של ראשי המחנה הממלכתי. "אין תסריט כזה שעכשיו ניכנס לקבינט", אמר גורם במפלגתו של סער.
מבחינת נתניהו, השותפות עם גנץ ואיזנקוט אפשרה לו לדלג על הקבינט המורחב ובכך לנטרל את השרים בן גביר וסמוטריץ' בקבלת החלטות צבאיות ומדיניות, סודיות ורגישות.
ההערכה היא כי קבינט ניהול המלחמה יתפרק באופן טבעי, אולם ראש הממשלה ירצה לקיים פורום מצומצם יותר מהקבינט הרגיל, כדוגמת "המטבחון", ובו יהיו חברים נתניהו, שר הביטחון גלנט, השרים אריה דרעי ורון דרמר, ואולי גם חברי קבינט נוספים בהתאם להחלטתו של נתניהו.
בעקבות הפרישה, בן גביר וסמוטריץ' דורשים כאמור לחזור למעגל קבלת ההחלטות הקרוב והמצומצם במטרה להשפיע על מדיניות הממשלה בכל הקשור למלחמה בצפון ובדרום. "אני אדרוש שהכוח שלנו יבוא לידי ביטוי, ולא כמו שהיה עד עכשיו", אמר בן גביר. "אנחנו צריכים להיות בפורומים הכי ברורים והכי מצומצמים. אני חושב שאם היו שומעים לי, אז יכול להיות ש-7 באוקטובר היה נראה אחרת".
כך או כך, המערכת הפוליטית חוזרת לנקודת ההתחלה שלה כפי שהיה עם כינונה של הכנסת ה-25, ובתום שמונה חודשים מאז הטבח מתפרק קבינט המלחמה שהוקם כמה ימים לאחר אחריו.