נסיעת מבחן ברכבת הקלה ביפו
(צילום: אבי חי)

העוברים והשבים בשדרות ירושלים היום בצהריים (שני) נהנו לראשונה ממראה לא שגרתי, שאמור להפוך בעוד שנה לדבר של מה בכך: הקרונות הלבנים של הרכבת הקלה נוסעים לאורך השדרה במסגרת נסיעות המבחן. אחרי שנים של עבודות ששיבשו את שגרת החיים, נסיעת המבחן מבשרת את הפעלתה הצפויה של הרכבת בעוד כשנה.
6 צפייה בגלריה
נסיעת מבחן ברכבת הקלה בתל אביב
נסיעת מבחן ברכבת הקלה בתל אביב
לראשונה: הרכבת הקלה בשדרות ירושלים המשופצות לאור יום
(צילום: אבי חי)
6 צפייה בגלריה
נסיעת מבחן ברכבת הקלה בתל אביב
נסיעת מבחן ברכבת הקלה בתל אביב
בתוך תא הנהג
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
נסיעת מבחן ברכבת הקלה בתל אביב
נסיעת מבחן ברכבת הקלה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
נסיעת מבחן ברכבת הקלה בתל אביב
נסיעת מבחן ברכבת הקלה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
זוהי נסיעת המבחן השלישית במספר. הרכבת יצאה מפתח המנהרה ליד רחוב אליפלט, חצתה את יפו והגיעה עד בת ים. זאת אחרי שבחודש יוני נערכה נסיעה ראשונה בפתח תקווה, ובחודש שעבר במקטע התת קרקעי מתחת לתל אביב.
"אלו נסיעות מבחן שמכשירות את הרכבת עד הפעלתה המסחרית בנובמבר 2022", הסביר חיים גליק, מנכ"ל חברת נת"ע המקימה את הרכבת. "נקיים אותן עד מרץ, ואז נעשה נסיעות מבחן על בסיס מערכת אוטומטית ומערכת איתות חדשה שתאפשר לנו לנהל נסיעה עם העדפה של רמזורים - ומה שיאפשר לנו לנסוע יותר מהר".
6 צפייה בגלריה
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע
מנכ"ל נת"ע חיים גליק באחד הקרונות
(צילום: מוטי קמחי)
עבודות הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן מתנהלות באיחור, שכן בימים אלה הוא כבר אמור היה להתחיל לפעול, אך הוא ייפתח לציבור רק בעוד שנה. גם מועד הפתיחה הרשמי נותר בסימן שאלה לנוכח דו"חות של חברת הבקרה שהתריעו על בעיכוב בלוח הזמנים.
הקו יכלול 34 תחנות ויעבור מהתחנה המרכזית בפתח תקווה, דרך בית החולים בילינסון ולאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק ורמת גן, ימשיך סמוך לתחנת רכבת מרכז בתל אביב, עבור בדרך בגין ומרכז עזריאלי לדרום הקריה, מנשיה ושדרות ירושלים ביפו - ויסתיים בדרום בת ים. ב-2026 אמור להצטרף למערכת הקו הסגול מתל אביב ליהוד, וכעבור שנה אם לא יהיו עיכובים ייפתח גם הקו הירוק שיחבר את הרצליה עם ראשון לציון.
בשנת 2014 אישרה המדינה את הקמת הקו, שפתיחתו תוכננה לנובמבר השנה בעלות של יותר מ-16 מיליארד שקלים. בשנה שעברה ניתנה ההודעה על דחייה של 13 חודשים בפרויקט, שכאמור צפוי להסתיים בנובמבר 2022 ובתקציב שתפח לכ-18 מיליארד שקלים. גם מועד הפתיחה הרשמי נותר בסימן שאלה לנוכח דוחות של חברת הבקרה שהתריעו על דחייה של ארבעה חודשים שצפויים להתקזז ברובם עם מרווחי הזמן ששוריינו בדחייה האחרונה, אך כל עיכוב נוסף יוביל לכך שתאריך היעד לפתיחת הרכבת הקלה בגוש דן יידחה שוב.
גם יתר הקווים שנמצאים בעבודה כעת בגוש דן - הקו הירוק והקו הסגול - נמצאים בעיכובים של כשנה בין היתר כי הזוכים במכרז לביצוע השלב השני של הפרויקט טרם פורסמו בין היתר בגלל סוגיית הפקעת מבנים באזור כפר שלם וכן נרשמו עיכובים בחפירות הקו הירוק.
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן סיפר היום בוועידת התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי צוותי המשרד בודקים את התנהלות הקמת הרכבת הקלה בתל אביב ובגוש דן בכמה היבטים, בהם תכנון מול ביצוע בלוחות הזמנים, תקציב ותכולה, תכנון התחבורה הציבורית שתהיה מסונכרנת לזמני הרכבת הקלה. "העניין החברתי חשוב לי מאוד, אנחנו נבדוק אם תוך כדי העבודות מטפלים בבעלי עסקים ואזרחים שנפגעים", הוא אמר.
6 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
מבקר המדינה אנגלמן בוועידת התחבורה של ynet ו"ידיעות אחרונות"
(צילום: אביגיל עוזי)
המבקר, שהדגיש כי מדובר בפרויקט עתיר השקעה, כלשונו, הצהיר שבכוונת משרדו "להסתכל גם בראי האזרח ולבדוק אם תוך כדי העבודות טיפלו בבעלי העסקים ובאזרחים שנפגעו". הוא הוסיף: "פרסמנו דו"ח ביקורת בעניין הנגשת תחבורה ציבורית לאנשים עם מוגבלות, ובדקנו גם את השימוש ברב-קו עם הצפנת פרטי האזרחים, בטיחות כלי רכב כבדים, ובטיחות בדרכים במגזר הערבי.