נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשאל בריאיון למגזין "טיים" שהתפרסם היום (שלישי) אם ראש הממשלה בנימין נתניהו מאריך בכוונה את המלחמה לצרכיו הפוליטיים, ואף שהשיב שאינו מתכוון להגיב על כך - הוא הוסיף באותה נשימה: "יש לאנשים כל סיבה להגיע למסקנה הזו".
ביידן חושף את ההצעה הישראלית - וקורא לסיום המלחמה
(צילום: רויטרס)

1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: REUTERS/Amir Cohen/Pool, AP Photo/Morry Gash, AFP)
חרף טענותיו נגד נתניהו, אותן השמיע לא אחת בחודשים האחרונים, ביידן מבהיר בריאיון כי מי שאשם בעובדה שטרם הושגה עסקת חטופים והפסקת אש הוא ארגון הטרור חמאס. "חמאס יכול לגמור את זה מחר אם הוא רוצה", אמר, "ההצעה האחרונה מצד ישראל מאוד נדיבה. ביבי תחת לחץ כבד מאוד בסוגיה הזו, ולכן הוא מוכן לעשות כמעט הכול כדי להשיב את החטופים הביתה".
הריאיון, יש לציין, נערך עם ביידן ב-28 במאי - שלושה ימים לפני שהנשיא נשא את נאומו בבית הלבן - בו חשף את ההצעה הישראלית לחמאס, שכוללת - לפי נשיא ארה"ב - גם הפסקה של המלחמה. ראש הממשלה נתניהו מצידו טען אתמול כי המלחמה לא תופסק, אחרי ששותפיו הקואליציוניים - בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר - איימו בפרישה מהממשלה אם העסקה כפי שחשף ביידן תקודם. נתניהו אמר כי המתווה שהציג ביידן הוא חלקי, בעוד שבבית הלבן אמרו: "זאת הצעה ישראלית וביידן הציג אותה באופן מדויק".
בקטאר, כך או כך, אמרו בצהריים כי ההצעה הישראלית שהציג ביידן הועברה לידי חמאס. "הנייר עכשיו קרוב יותר בעמדות של שני הצדדים", אמר דובר משרד החוץ בדוחא מג'ד אל-אנסארי.
זו לא הפעם הראשונה שבה מואשם נתניהו על-ידי גורמים כלשהם בארה"ב בכך שהוא מפעיל שיקולים פוליטיים, אלא שעד עתה - הביקורת הזו לא נשמעה מצד נשיא ארה"ב עצמו. כבר ביום ה-100 למלחמה אמרו גורמים בסביבת ביידן כי בממשל בארה"ב גוברת התחושה שנתניהו גורר את המלחמה בעזה מסיבות פוליטיות אישיות. אז טענו גם שהוא לא שם את שחרור החטופים בראש סדר העדיפויות. בחודש פברואר, אמרו גורמים אמריקנים כי מזכיר המדינה בלינקן חש מזועזע מכך שנתניהו מערב שיקולים פוליטיים בעניין החטופים.
אינפו סיום המלחמה על פי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בריאיון ל"טיים", ביידן נשאל גם אם ישראל חצתה את הקו האדום שהציב, אך סירב להגיב לכך ואמר כי אנשיו נמצאים בשיח עם ישראל בנוגע לכך. לשאלה אם ישראל ביצעה פשעי מלחמה בעזה השיב הנשיא: "התשובה היא שזה לא ברור - ונחקר על-ידי הישראלים עצמם. בית הדין הפלילי הבינלאומי הוא דבר שאנחנו לא מכירים בו. דבר אחד בטוח - האנשים בעזה, הפלסטינים, סבלו רבות ממחסור במזון, שתייה, תרופות ועוד. הרבה אנשים חפים מפשע נהרגו. אבל הרבה מזה הוא לא רק הישראלים - אלא גם חמאס. הוא מפחיד את האוכלוסייה. כשהייתי בישראל אחרי המתקפה, מה שהם עשו עלה על כל דבר שראיתי אי-פעם - וראיתי הרבה".
ביידן אמר כי גורלם של שמונה חטופים בעלי אזרחות אמריקנית לא ברור - אך בארה"ב מאמינים שהם בחיים. "פגשתי את כל המשפחות. אין לנו הוכחה סופית מי חי ומי לא. קראתי להפסקת אש ולשחרור החטופים - זו הסיבה המרכזית שאנחנו דוחפים אליה. גם הישראלים רוצים נואשות הפסקת אש כדי להחזיר את החטופים הביתה. זו הסיבה שאנחנו דוחפים חזק".
באותו נושא, רשת NBC האמריקנית דיווחה כי היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, ייפגש היום עם משפחות החטופים האמריקנים לראשונה מאז 7 באוקטובר. על-פי הדיווח, הוא צפוי למסור להן "עדכון רגיל", בעקבות נאומו של ביידן ביום שישי האחרון.