7 צפייה בגלריה
ההריסות בעזה לאחר תקיפות צה"ל ברצועה
ההריסות בעזה לאחר תקיפות צה"ל ברצועה
"השקיפות הועילה בשלבי הסיום". ההריסות בעזה לאחר תקיפות צה"ל
(צילום: EPA)
פחות מ-12 שעות לאחר נצירת האש מול הג'יהאד האיסלאמי, בישראל מודים כי לא העריכו שמעצרו של בכיר הארגון במחנה הפליטים ג'נין יצית את סבב הלחימה - למרות שההסלמה מול הארגון החלה כבר לפני שבועיים. "ידענו שאנחנו תופסים את מפקד הג'יהאד האיסלאמי בג'נין, אבל לא הערכנו שזה יהיה הקיסם שיצית את העניין מבחינת הארגון", אמרו הבוקר (שני) גורמים מדיניים בכירים.
לפי אותם גורמים, "שני מפקדי החטיבות (שחוסלו, א"א) זוהו ברמת פעילות מוגברת וזה הטריד אותנו, ואת התהליכים המדיניים שהביאו לתחילת המבצע התחלנו עוד קודם, מתוך כוונה שגי'האד יגיב ללחץ המתווכים ושל חמאס ויוריד את מפלס החיכוך והאיום עלינו. לצערנו זה לא קרה. עקבנו בצורה מדוקדקת אחרי הפעילות בשטח, ומשהבנו שהג'יהאד לא מתכנן לצאת מהעניין בלי לפעול בצורה משמעותית, הגבלנו את החיכוך הישיר למשך כמה ימים כדי לא לאפשר לחוליות הנ"ט קו ראייה לצליפה".
(צילום: נדב אבס, שמוליק דודפור)

הגורמים ציינו כי מערכת הביטחון ידעה לפחות על חלק מהמקומות שבהם הסתתרו המחבלים, אך אמרו כי לא ניתן היה להמשיך להחזיק את תושבי העוטף תחת ההגבלות. "מצד שני, לא הצלחנו למנוע את כוונות הירי במאמצים שעשינו קודם - והבנו שאנחנו מתגלגלים לפעולה", אמרו.
מה שאפשר את המבצע המהיר, לפי אותם גורמים, זו ההערכה שהסבב יהיה רק מול הג'יהאד האיסלאמי. "כשהשתכנענו שאין כאן סכנה שחמאס ייכנס, ידענו להעריך ברמה גבוהה שזה יהיה נטו מול הגי'האד האיסלאמי. ההחלטה התקבלה אחרי הערכת מצב של ראש הממשלה, שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, שהחליטו לפעול בצורה ממוקדת ברגע שיהיה לנו מידע על חוליות הנ"ט. בנוסף, הייתה לנו הזדמנות לפעול מול ג'עברי - ומול זה פעלנו ביום שישי אחר הצהריים".
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט עם ראש השב"כ רונן בר וראש המוסד דוד ברנע הערכת מצב בסיום מבצע עלות השחר
נפתלי בנט עם ראש השב"כ רונן בר וראש המוסד דוד ברנע הערכת מצב בסיום מבצע עלות השחר
(צילום: חיים צח לע"מ)
7 צפייה בגלריה
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום
"2 מיליון תושבים במצב כלכלי מורכב - זה מבעבע". מעבר כרם שלום, הבוקר
(צילום: AFP)
הגורמיים ציינו כי "האצבע הייתה על ההדק" במשך כמה ימים, והדבר הודגש מול המתווכים המצרים, הקטארים וגם מול הקהילה הבינלאומית - בדגש על ארצות הברית. "הם ידעו על כל מרכיב בקבלת ההחלטות שלנו לפני זה, וידעו להראות את המאמצים להימנע מפעולה ואת הכוונה שלנו לעשות אותה מצומצמת ככל שניתן. כל הדברים האלה הוכיחו את עצמם. הייתה כאן פעולה של משרד החוץ, המל"ל ומשרד הביטחון - והשקיפות הזאת הועילה לנו בשלבי הסיום".
ההערכה שחמאס לא יצטרף התממשה, וחוסר העניין שלו בסבב נוסף מול ישראל היה מרכיב חשוב בקבלת ההחלטות. "ב'חגורה שחורה' יצאו למבצע מתוך הבנה שחמאס יכול להיגרר, אבל זה לא היה המצב כרגע", אמרו הגורמים. "היה לנו חשוב לסיים את זה בזמן. ידענו שחמאס רוצה להישאר בחוץ ושמחנו שלא נכנס לסבב, אך זה לאו דווקא לזכותו. העובדה שחמאס לא מימש את אחריותו כדי לוודא שהסבב לא יתחיל, כמי שמתיימר לשלוט ברצועה – זה דבר שרשמנו לעצמנו".
7 צפייה בגלריה
דם בביתו של בסאם א-סעדי  לאחר המעצר
דם בביתו של בסאם א-סעדי  לאחר המעצר
"הכול התחיל כי הג'יהאד חשב שנהרג". א-סעדי, מעצרו והדם בביתו
יחד עם זאת, בישראל מעריכים שהמדיניות בשנה האחרונה הוכיחה את עצמה - ומתכוונים להמשיך איתה. התוצאות ב"שומר החומות" והתמריצים הכלכליים לתושבי הרצועה שיחקו תפקיד. "צריך להבין שהסיטואציה בעזה מאוד מורכבת", אמרו הגורמים. "שני מיליון תושבים נמצאים במצב כלכלי מורכב והדבר הזה מבעבע. אנחנו לא רוצים שהדברים יקרו מהר מדי".
בישראל אמרו כי בשבועות האחרונים נקלטו איתותים מחמאס בעניין השבויים והנעדרים הישראלים. "הנושא נמצא בעדיפות גבוהה, ואנחנו פועלים כדי למצות כל הזדמנות שיש לנו כדי להביא להסדרה של העניין כאירוע הומניטרי. יש אוסף של שיקולים בדבר הזה. אנו רוצים לנצל את המצב ולא להסתפק רק בשקט מול הג'יהאד האיסלאמי".
הגורמים ציינו פעם נוספת כי ישראל לא הסכימה לשחרור העציר המנהלי חליל עוואדה ובכיר הג'יהאד בסאם א-סעדי. "המצרים ביקשו לשחרר אותם ואנחנו נאפשר דיאלוג על הדבר הזה כדי שיוכלו לדעת על מצבם", אמרו הבוקר בישראל. "הם רוצים לראות שהכול בסדר, כי הדבר התחיל בגלל שהג'יאהד האיסלאמי חשב שהעצור נהרג בשבוע שעבר - מה שלא נכון. סוגיית העצירים והאסירים היא רגישה מאוד, ואנחנו נדבר עליה עם המצרים".
(צילום: שמוליק דודפור)

7 צפייה בגלריה
 השבויים והנעדרים הישראלים, מימין למעלה: אורון שאול, הדר גולדין, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
 השבויים והנעדרים הישראלים, מימין למעלה: אורון שאול, הדר גולדין, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
השבויים והנעדרים הישראלים, מימין למעלה: אורון שאול, הדר גולדין, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
על המגעים להפסקת אש, שהחלו כבר בשבת, אמרו הגורמים כי ישראל הצליחה לזהות שהג'יהאד לא הצליח לחולל את האירועים כפי שתכנן. "הפגיעות היו משמעותיות ואף על פי שנחאלה נמצא באיראן והצטלם עם מפקד משמרות המהפכה, הלחץ עשה את שלו", אמרו הגורמים שהדגישו את התיווך האינטנסיבי של המצרים. "הקשר איתם היה מאוד הדוק, ובסופו של דבר התוצאה הסופית היא תוצאה טובה", אמרו.
במוצאי שבת עלתה על הפרק אפשרות להפסקת אש הומניטרית קצרה, אך לפיד וגנץ חתרו לנצירה מלאה של האש. "הג'יהאד ירה אתמול בבוקר לכיוון ירושלים ולא הגיע אליה. מול הדבר הזה אמרנו ביתר שאת שנגיע להפסקת אש מלאה - ועד אז לא נכניס סולר ודברים אחרים לרצועה. כך סוכם אתמול בלילה. זה לקח כמה שעות, יותר ממה שרצינו, אך הצדדים השונים היו צריכים למצות את התנועות האחרונות במחול הקרבי הזה", אמרו הגורמים.
7 צפייה בגלריה
כבישי העוטף נפתחו הבוקר
כבישי העוטף נפתחו הבוקר
"לא פתחנו הכול - ולא במקרה"
(צילום: נדב אבס)
בישראל אמרו כי גם הקטארים שיחקו תפקיד משמעותי במגעים, בתור גורם שמייצר יציבות בהיבטים כלכליים, אך המצרים הם אלה שיש להם את יכולת ההשפעה על חמאס והג'יהאד. "האמריקנים נתנו רוח גבית, והתמיכה האמריקנית נראית היטב בהודעה שפרסם הבית הלבן על הדרך שבה פעלנו ועל האופן שהכול הסתיים. גם לירדן יש תפקיד חשוב בייצוב השקט ביהודה ושומרון ובירושלים, לא רצינו שתהיה זליגה של האלימות ואנחנו שמחים שכך היה".
הגורמים התייחסו גם לביקורת בקבינט על כך שהמבצע לא אושר בפורום המלא ואמרו כי "הסיבה שלא היה הכרח לכנס קבינט היא שהערכת המצב, שלא התבדתה, הייתה שאנו לא הולכים למערכה רחבה שמחייבת את כינוסו. הקבינט היה במוצ"ש, הנושא עלה על השולחן, ולא הייתה ביקורת על כך שלא כינסנו אותם לפני שזה התחיל. לא היה ויכוח בקבינט על הדבר הזה ולא היתה ביקורת על רה"מ בעניין הזה", טענו.
על החזרה לשגרה באופן הדרגתי החל מהבוקר אמרו הגורמים כי ההגבלות לא הוסרו באופן גורף כדי להעביר "מסרים להמשך", כלשונם. "זה לא במקרה שלא פתחנו הכול באבחה אחת. זה יקרה ביום-יומיים הקרובים".