ההשוואה בין ניסיון ההתנקשות הלילה (בין שבת לראשון) בנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ למצב בישראל לא איחרה להגיע. שרי הקואליציה אמרו כי מסע הסתה זהה מתנהל גם נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, והאשימו את גורמי אכיפת החוק.
תיעוד הירי בטראמפ
(מתוך CNN)

2 צפייה בגלריה
חצאים ביבי נתניהו ו דונלד טראמפ ניסיון רצח התנקשות מתנקש נאום עצרת בחירות פנסילבניה
חצאים ביבי נתניהו ו דונלד טראמפ ניסיון רצח התנקשות מתנקש נאום עצרת בחירות פנסילבניה
נתניהו וטראמפ.
(צילום: AP /Gene J. Puskar, חיים גולדברג פלאש90)
שר התפוצות עמיחי שיקלי כתב בחשבונו ברשת X כי "ניסיון ההתנקשות בנשיא טראמפ הוא תוצאה ישירה של מסע ההסתה והדה-לגיטימציה המופרע נגדו", ותקף: "בישראל מסע הסתה זהה להחריד מתנהל נגד רה"מ נתניהו ונהנה מחיסיון מלא של היועמ"שית ומערכת אכיפת החוק אך ורק מכיוון שהוא מגיע מהכיוון 'הנכון'. חרפה".
שרת ההתיישבות אורית סטרוק התייחסה בריאיון לתחנת הרדיו "קול ברמה" לירי בנשיא לשעבר, ואמרה כי היא מוטרדת "ממה שהתרחש עם טראמפ עם ההקשר לגבינו בישראל. יש איומים משמעותיים על ראש הממשלה נתניהו שחייבים לטפל בהם". לדבריה, "אם היו כאלו איומים מצד ימין כבר מזמן היו פה מעצרים מינהליים. יש הסתה ממש לפגיעה בנתניהו ושום דבר לא קורה".
עוד ציינה השרה כי "ניסיון ההתנקשות בנשיא לשעבר ובעזרת השם לעתיד, מדאיגה מאוד. אצלנו יש אפס אכיפה כלפי איומים על ראש הממשלה. ביקשתי דיון בממשלה עם דוח מפורט. אם זה היה הפוך היו כאן מעצרים וכותרות. אני רוצה לקבל דוח מגורמי הביטחון והאכיפה ולהציב מראה ליועמ"שית ולראש השב"כ".
שר התקשורת שלמה קרעי טען כי "המצב בישראל חמור שבעתיים", ומסר: "ניסיון ההתנקשות בנשיא טראמפ מגיע לאחר הסתה בלתי פוסקת נגדו בארה"ב. ההסתה החמורה נגד ראש הממשלה, רעייתו ובנו, קרובה למימוש יותר מאי-פעם. כל זה בחסות היועמ"שית והפרקליטות שממשיכות ללטף את אותם מסיתים ולעודד אותם בהסכמה שבשתיקה. לא תוכלו לרחוץ בניקיון כפיכם!".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר מסר כי "עם ישראל כולו מתפלל להחלמתו של הנשיא טראמפ ושולח חיבוק גדול למשפחתו. ‏הלילה קיבלנו הוכחה נוספת שמילים יכולות להפוך לניסיון רצח והסתה למעשים בפועל". הוא הדגיש: "‏עלינו לעשות הכול כדי לעצור את השיח הקיצוני והאלים גם בישראל, לפני שיהיה מאוחר מידי".
השר אלי כהן בריאיון ל-ynet
(צילום: אלכס גמבורג, אורי דוידוביץ )

גם שר האנרגיה אלי כהן התייחס לניסיון ההתנקשות, ואמר בריאיון ל-ynet כי "יש כאן מסר גם לישראל. בשבועות האחרונים שמענו מגוון של קריאות כאלה ואחרות, גם כלפי ראש הממשלה נתניהו, וזה בהחלט חייב להדליק נורה אדומה. אנחנו חיים בדמוקרטיה. יש חופש ביטוי, אבל אין חופש להסתה, לפעול באנרכיה, לחסום כבישים ולשרוף דברים".
השר כהן הוסיף כי "אפשר להפגין, אפשר למחות, וכל אחד יכול לבוא ולומר את דעתו - אבל אין מקום לאלימות. בישראל קרתה ההתנקשות המצערת בראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, ולכן אסור שאירועים מאין אילו יחזרו בעתיד. אני שמח לראות את טראמפ על הרגליים".
חבר הכנסת משה סעדה מהליכוד התייחס לאירוע גם הוא, ואמר בוועדה לביטחון לאומי בכנסת כי "היה ברור לכולנו שלמילים יש משמעות, ושבסוף דברים כאלה נגמרים בדם. ראינו את זה בארצות הברית - טראמפ ניצל אבל אישה נרצחה מהירי. תחשבו מה היה קורה אילו היה נרצח? מלחמת אזרחים. אבל זה עניינים של אמריקה, ואני מניח שהם ידעו לטפל בזה".
הוא תהה מה היה קורה אילו ניסיון התנקשות כזה היה מתרחש בישראל. "אני לוקח כמה דוגמאות. נתניהו בוגד, נתניהו אויב העם, נמחה את זכרו, חבל תליה, זה מה שמגיע לך, כדור במצח. אמירות שאין ספק שהן הסתה, ויש להן משמעות. הן יכולות להביא לדם במדינה".
חבר הכנסת עמית הלוי מהליכוד כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "כשהופכים אדם למפלצת, כשעושים לו דמוניזציה, כשמציגים אותו כסכנה לשלום האנושות - אז זו התוצאה. זה נכון שם וזה נכון כאן".
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ פצוע אחרי ניסיון התנקשות פנסילבניה ארה"ב
דונלד טראמפ פצוע אחרי ניסיון התנקשות פנסילבניה ארה"ב
"יש כאן נרמול להסתה". טראמפ מיד אחרי הירי
(צילום: AP /Gene J. Puskar)

‏קריאות נגד היועמ"שית בישיבת הממשלה

שר המשפטים יריב לוין אמר בישיבת הממשלה היום כי "זה נס שלא התרחש עד עתה מה שקרה בארצות הברית. הזהרנו שזה מה שיכול לקרות אצלנו. מערכת המשפט הפקירה את ראש הממשלה". שרת התחבורה מירי רגב הוסיפה כי "יש צבר של הסתות נגד נתניהו. בדמוקרטיה לא שורפים כבישים ולא שמים לראש הממשלה תמונה עם דם על הידיים. אנחנו במציאות בלתי אפשרית - הרבה אחרי המאוחר מדי".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קרא במהלך הישיבה "לעשות שימוע לגורמים שמונעים כתבי אישום, מונעים אכיפה ומאפשרים הסתה. חברת הכנסת נעמה לזימי תועדה מציתה - עבירה חמורה - והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לא מאשרת חקירה. אם זה היה אנחנו, למישהו יש ספק שהייתה חוקרת יום למחרת?". שר התפוצות עמיחי שיקלי הציע כי "התשובה למצב היא הדחת היועמ"שית. אמרתי את זה גם לפני שבועיים".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מצידו כי "יש כאן נרמול להסתה". על הירי בטראמפ אמר כי "זה לא רק פשע נפשע, זה גם ניסיון להתנקש בדמוקרטיה האמריקנית. לשמחתנו, הוא ניצל בנס. טראמפ מחלים עכשיו, ונראה שהוא חזר לאיתנו". מוקדם יותר הלילה, נתניהו כתב בחשבונו ברשת X כי "שרה ואני היינו בהלם מהמתקפה על הנשיא לשעבר. אנו מתפללים לשלומו ולהחלמתו המהירה".
ניסיון ההתנקשות בטראמפ אירע הלילה מעט אחרי 1:00 שעון ישראל (18:00 שעון החוף המזרחי של ארה"ב): במהלך עצרת בחירות שקיים בבאטלר שבפנסילבניה נשמעו לפתע קולות ירי והנשיא לשעבר נראה נופל או מתכופף מאחורי דוכן הנואמים. המולה נוצרה בקהל מאחוריו, ואנשי השירות החשאי מיהרו לסוכך עליו. אחר כך התרומם טראמפ, נראה מדמם מאוזנו – והניף את אגרופו לעבר הקהל לאות ניצחון. בהמשך נמסר ממטהו כי מצבו טוב, והוא סיפר שנפגע מהירי באוזנו. היורה עצמו, תומס מת'יו קרוקס, בן 20 מבת'ל פארק שבפנסילבניה, חוסל על-ידי השירות החשאי, אך לפני כן הספיק להרוג גבר שישב בקהל ולפצוע עוד שני בני אדם באורח קשה.